Saturday, November 30, 2024



තිරසාර කසළ කළමණාකරණයක් ඔස්සේ විසිතුරු භාණ්ඩ සහ සේවා ප්‍රවර්ධනය කරන සන්නාම සහ එමගින් සමජායට ඇති කරන ධනාත්මක බලපෑම


වර්තමානය වන විට ප්‍රතිචක්‍රීකරණය කරන ලද භාණ්ඩ හා ඒ ආශ්‍රිත නිෂ්පාදනය කරන විලාසිතා මෙතරම් වැදගත් වන්නෙ ඇයි ? 

ප්‍රතිචක්‍රීකරණය කරන ලද විලාසිතා, තිරසාර සංවර්ධිත විලාසිතා ලෙස ද හැඳින්වේ. ගෝලීය වශයෙන් කැපී පෙනෙන සාර්ථක විවිධ වූ ක්‍රේෂ්ත්‍රයන් තුළ කසල කළමණාකරණය  දැක ගත හැකි අතර, ප්‍රතිචක්‍රීකරණ අපද්‍රව්‍ය මගින් නිෂ්පාදනය කරන විලාසිතා මගින් පරිසර හිතකාමී භාවිතය,ලාභදායී මෙන්ම ලෝක බලපෑම් සහගත මාතෘකාවක් ඔප් නැංවිය හැකි බවට   වර්තමානයේ ඔප්පු කරමින් පවතී.එහිදි ලෝක ජනප්‍රිය නිෂ්පාදන සන්නායක ආයතන මගින් තිරසාර ලෙස කසල මගින් විලාසිතා,භාණ්ඩ හා සේවා නිෂ්පාදනය කරන බවට පහත පරිදි පෙන්වා දිය හැකි ය.


1. Patagonia, an outdoor clothing brand ආයතනය - අපද්‍රව්‍ය මගින් මිනිසුන්ට පැළඳිය හැකි ඇඳුම් බවට පත් කිරීම.

ජනප්‍රිය ඇඳුම් සන්නාමයක් වන පැටගෝනියා 1990 ගණන්වල සිට ප්‍රතිචක්‍රීකරණය කරන ලද කසල ඔස්සේ විලාසිතා නිෂ්පාදනය කරන ආයතනයක් ලෙස පුරෝගාමියා ලෙස කටයුතු කරයි.ඔවුන් ප්‍රතිචක්‍රීකරණය කරන ලද ප්ලාස්ටික් බෝතල් වලින් සාදන ලද ලොම් ජැකට් හඳුන්වා දුන් අතර ඉවත දමන ලද මාළු දැල් වැනි  ප්‍රතිචක්‍රීකරණය කළ හැකි   ද්‍රව්‍ය වලින් විවිධ වූ  නිෂ්පාදන  කිරීමටත්,කසල කළමණා කරන ක්‍රේෂ්ත්‍රයේ පෙරමුණ ගෙන ඇති බවට පෙන්වා දිය හැකිය .

විශේෂයෙන් ම ඔවුන්ගේ "Worn Wear" වැඩසටහන හරහා, , කසල  ප්‍රතිචක්‍රීකරණය කිරීම, අමුද්‍රව්‍ය නාස්තිය අවම කිරීමට සහ තිරසාර පරිභෝජනය දිරිමත් කිරීම ඉලක්කය ලෙස ලොවට පෙන්වා දේ.


 2. Aquafil විසින් Econyl - සාගර අපද්‍රව්‍ය වලින් නිෂ්පාදනය කරන විලාසිතා.

Econyl ආයතනය විසින්, ඉවතලන ධීවර දැල් සහ අනෙකුත් නයිලෝන් අපද්‍රව්‍ය වලින් සාදන ලද ප්‍රතිචක්‍රිකරණය  කරන ලද නයිලෝන් ඔස්සෙ ජනප්‍රිය සන්නාම වන , Gucci, Prada සහ Adidas වැනි ප්‍රධාන වෙළඳ සන්නාම සහිත ආයතන ඔවුනගෙ නිෂ්පාදන  අමුද්‍රව්‍ය සදහා  Econyl ආයතනය සමග කටයුතු කරමින් ඇත.මෙම නව්‍යකරණය කරණ ලද රෙදි නිසා සාගරවලින් අපද්‍රව්‍ය පිරිසිදු කිරීම පමණක් නොව   නයිලෝන් නිෂ්පාදනයේ කාබන්  වැය වීම 50% කින් අඩු කරයි.


 3. ස්ටෙලා මැකාට්නි (Stella McCartney) සුඛෝපභෝගී නිෂ්පානදන ඔස්සේ තිරසාරත්වය ලෝකයට ව්‍යාප්ත කිරීම. 

විලාසිතා කරණයේ නිර්මාණකරුවෙකු වන ස්ටෙලා මැක්කාට්නි සුඛෝපභෝගී ලෙස නිෂ්පාදනය කරන විලාසිතාවලින්, ප්‍රතිචක්‍රීකරණය කරන ලද කසල ද්‍රව්‍ය ප්‍රවර්ධනය කිරීමේ ගෝලීය ප්‍රමුඛයා ලෙස ස්ථාන ගත වී ඇත.ඇය ප්‍රතිචක්‍රීකරණය කරන ලද පොලියෙස්ටර්, ප්‍රතිනිෂ්පාදනය කරන ලද කැෂිමියර් සහ ඉහළ චක්‍රීය රෙදිපිළි වැනි රෙදි ඇගේ නිෂ්පාදන භාණ්ඩ එකතුවෙහි ඉහළින් ම ඇත.

සත්ත්ව හිංසන නිෂ්පාදනය වන එනම් හම් ආශ්‍රිත කරණ නිෂ්පාදන වලට විරුද්ධවන ඇය  තිරසාර ලෙස භාණ්ඩ හා සේව භාවිතා කිරීම පිළිබද , ඇයගේ උපදේශනය ලෝක මට්ටමින් ව්‍යාප්ත කරන අතර සුඛෝපභෝගී  වෙළඳපොල තුළ පාරිසරික තිරසාරාත්මක  විලාසිතා පිළිබඳ ලෝකයේ සංජානනය නැවත සකස් කර ඇත.


  4. H&M's Conscious Collection

කාබනික කපු, ප්‍රතිචක්‍රීකරණය කරන ලද පොලියෙස්ටර් සහ ටෙන්සෙල් වලින් සාදන ලද ඇඳුම් ප්‍රවර්ධනය කිරීම සඳහා H&M සිය "Conscious Collection" ව්‍යාප්තෘතිය ගොඩ නගන ලදි.මෙම සමාගම විසින් ගෝලීය ඇඟලුම් එකතු කිරීමේ වැඩසටහනක් ද ආරම්භ කර ඇති  අතර, පැරණි ඇඳුම් ප්‍රතිචක්‍රීකරණය කිරීමට පාරිභෝගිකයින්ට උපදේශන සේවා ලබා දෙන ලදි.


  5. රොතිගේ -  ප්‍රතිචක්‍රීකරණය කළ සපත්තු සහ බෑග්. Rothy’s – Recycled Shoes and Bags

රොතී විසින් ප්‍රතිචක්‍රීකරණය කරන ලද ප්ලාස්ටික් බෝතල් සහ සාගර අපද්‍රව්‍ය වලින් ලෝක ජනප්‍රිය  සපත්තු සහ බෑග් නිර්මාණය කරයි.මෙම සමාගම විසින් මිලියන ගණනක් බෝතල් ඔස්සෙ විසිතුරු භාණ්ඩ ප්‍රතිනිර්මාණය කර ඇති අතර නිෂ්පාදනයේදී  අමු ද්‍රව්‍ය නාස්තිය අවම වෙන ත්‍රිමාණ ගෙතුම් ක්‍රියාවලියක් සංවර්ධනය කර ඇත.


  6. අයිලීන් ෆිෂර්   (Eileen Fisher)- 

 ව්‍යාප්තෘතීන් මගින් නව නිර්මාණය උත්පාදනයට මිනිසුන්ව පොළඹවයි.Eileen Fisher ගේ "Renew" වැඩසටහන මගින් පාරිභෝගිකයන්ගෙන් පැරණි ඇඳුම් ඉවත් කිරීම වෙනුවට ඒව අළුත්වැඩියා කිරීම, ප්‍රතිසංස්කරණය කිරීම සහ ඒවා මගින් නව නිෂ්පාදන බවට ප්‍රතිචක්‍රීකරණය කිරීමට උපදේශන සේවා ඔස්සෙ දැනුවත්  කරයි.ඔවුන්ගේ "Waste No More" වැඩසටහන මඟින් භාවිතයට ගත නොහැකි ඇඳුම් මගින් විවිධ වූ කලා නිර්මාණ සහ ගෘහ අලංකරණය බවට ඒවා පරිවර්තනය කරන්නෙ කෙසේද? යන්න උපදේශනයන් මෙහෙයවයි.


  7. Nike's Space Hippie Sneakers

 Nike විසින් "Space Hippie" ජාලය නිර්මාණය කරන ලද අතර, කර්මාන්තශාලා ඔස්සෙ පරිසරගත වන අපද්‍රව්‍ය සහ ඒව ප්‍රතිචක්‍රීකරණය කරන අතර එමගින් විවිධ විසිතුරු භාණ්ඩ සහ සේව සහ ඉහළ ක්‍රියාකාරී තත්වයන්ගෙන් යුත් සපත්තු නිෂ්පාදනය කරයි.මෙම ව්‍යාපෘතිය නව නිර්මාණ ගොඩ නැගීමට ලෝකය පොළඹවන අතර   එමගින් පාරිසරික දූෂණය  අවම කිරීමට Nike දරන උත්සාහය අගය කළ යුතුය.


මේ අතර ම ඉහතින් සඳහන් කරන ලද්දේ ලෝකයේ ඉහළ සන්නාම සහිත ආයතන පාරසරික අපද්‍රව්‍ය ඔස්සෙ කුමන ආකරයෙන් තිරසාර ඉලක්ක ළඟා කරගන්නෙ ද යන්නයි. එමෙන්ම ලෝකයේ කුඩා පරිමාණ සහ මධ්‍ය පරිමාණ ව්‍යසායකයින් ද අද වන විට කසල කළමනාකරණය ඔස්සේ විවිධ විසිතුරු භාණ්ඩ සහ සේවා නිෂ්පාදනයට පෙළඹී ඇත එහිදී,.

 Reformation, Amour Vert, සහ Zero Waste Daniel වැනි සන්නාමයන් තිරසාර කසළ කළමනාකරණය ඔස්සේ විවිධ විලාසිතාවන් හදුන්වා දීම සහ ඒ ඔස්සේ ජනතා ප්‍රසාදය ලබා ගනිමින් කීර්තීනාමය අතර දිනෙන් දින බැබෙළෙමින් ඇති බවට අද සමාජය දෙස බලන විට දැක ගත හැකි වේ.


  මෙම විවිධ සිද්ධීන් අද සමාජයයට වැදගත් වන්නේ ඇයි?

මෙම සාර්ථක වෙළඳ සන්නාම ආයතන ඔස්සෙ ගොඩ නගන ප්‍රතිචක්‍රීකරණය කරන ලද විලාසිතා වල ආර්ථික හා පාරිසරික ප්‍රතිලාභ එම ආයතන වලට මෙන් ම ලෝක වාසී සියලු ප්‍රජාවට හිතකර ප්‍රතිලාභ ලැබෙති එහිදී,


  • අපද්‍රව්‍ය අඩු කිරීම: 

ගොඩ බිම් සහ සාගරවලින් අපද්‍රව්‍ය ටොන් ගණනක් පිරිසිදු වීම.


  • අඩු සම්පත් භාවිතය: 

නව මූල ද්‍රව්‍ය මත යැපීම අඩු කරයි, එමගින් බලශක්තිය සහ ජලය ඉතිරි කරන අතර අනාගත පරපුරට පරිබෝජනය කිරීමට නිෂ්පාදන මූල ද්‍රව්‍ය ඉතිරි වේ.


  • නවෝත්පාදනය: 

වරක් අපද්‍රව්‍ය ලෙස සැලකූ ද්‍රව්‍ය සඳහා ඒ ඔස්සේම  නිර්මාණාත්මක විසඳුම් මෙහෙයවයි.


  • පාරිභෝගික සහභාගීත්වය:

තිරසාර ලෝකයක්  ගැන සංවේදීව  සිතීමට ජනතාව දිරිමත් කරයි.


අවසාන වශ්‍යෙන් මෙම කසළ කළමාණාකරණය ඔස්සෙ තිරසාර ලොවක් , නිරෝගිමත් පරපුරක්,නව ව්‍යසායික තේමාවක්,සහ පාරසරික සංවේදී ජනතාවක්, නවෝත්පාදන විසිතුරු භාණ්ඩ සහ සේවා නිෂ්පාදන ක්‍රීයාවලිය ඔස්සෙ ලොවට දායාද කිරීම දැක ගත හැකි අතර ලෝකය නව මාවතක මෙහෙයවනවා සේම ලෝක ප්‍රජාවට සිතීමට යමක් ඉතිරි කිරීම මෙම ලිපීයේ ප්‍රධාන අරමුුණ විය.

Sunday, November 24, 2024

කාන්තාවන්ට එරෙහි හිංසනය පිටුදැකීමේ ජාත්‍යන්තර දිනය




සෑම වසරකම නොවැම්බර් 25 වෙනි දින කාන්තාවන්ට එරෙහි හිංසනය පිටුදැකීමේ ජාත්‍යන්තර දිනය සැමරීම සඳහා ලෝකය එකට එකතු වේ.  මෙම දිනය කාන්තාවන්ට සහ ගැහැණු ළමයින්ට එරෙහි ප්‍රචණ්ඩත්වය පිළිබඳ පුළුල් ප්‍රශ්නය කෙරෙහි අවධානය යොමු කරයි, එය විසඳීමට ක්‍රියාමාර්ග සහ විසඳුම් දිරිමත් කරයි.  එය දෙසැම්බර් 10 වන දින මානව හිමිකම් දිනය දක්වා වන ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය මත පදනම් වූ ප්‍රචණ්ඩත්වයට එරෙහි දින 16 ක ක්‍රියාකාරීත්වය ආරම්භ කරයි.

කාන්තාවන්ට එරෙහි ප්‍රචණ්ඩත්වය ලොව පුරා වඩාත් සුලභ නමුත් අඩුවෙන් වාර්තා වන ගැටළු වලින් එකකි.  සංඛ්‍යාලේඛන පෙන්වා දෙන්නේගෝලීය වශයෙන්, ඇස්තමේන්තුගත කාන්තාවන් මිලියන 736 ක් ශාරීරික සහ/හෝ ලිංගික හිංසනයට මුහුණ දී ඇති බවත් ගැහැණු ළමයින් ප්‍රචණ්ඩත්වයට විශේෂ අවදානමක් ඇති අතර නව යොවුන් වියේ ගැහැණු ළමයින් 4 දෙනෙකුගෙන් 1 ක් ඔවුන්ගේ සහකරුවන් විසින් අපයෝජනයට ලක් වෙන බවයි.ගෝලීය වශයෙන් කාන්තාවන්ගෙන් 16% සිට 58% දක්වා තාක්‍ෂණික පහසුකම් සහිත ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය පදනම් කරගත් හිංසනය අත්විඳිති අතර Z Generation සහ Millennials සදහා වැඩිපුරම බලපායි.ගැටුම්, යුද්ධය සහ මානුෂීය අර්බුදයේ සිටින කාන්තාවන්ගෙන් 70%ක් ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය පදනම් කරගත් හිංසනය අත්විඳියි.ගෝලීය වශයෙන්, වසර අටකට පෙර දත්ත හා සසඳන විට කාන්තා ලිංගික අවයව ඡේදනය 15% කින් වැඩි වී තිබේ. මෙම ප්‍රචණ්ඩත්වය පුද්ගලයන්ට පමණක් හානි නොකරයි . එය පවුල්, ප්‍රජාවන් සහ සමාජයන්ට ද බලපායි.

නොවැම්බර් 25 යනු මෙම යථාර්ථය පිළිගෙන වෙනසක් ඇති කිරීමට එක්ව කටයුතු කිරීමට අවස්ථාවකි.  සෑම කාන්තාවකටම සහ ගැහැණු ළමයෙකුටම බියෙන්, හානියෙන් හා අසමානතාවයෙන් තොරව ජීවත් වීමට අයිතියක් ඇති බව මතක් කිරීමකි.මෙම දිනයේ වැදගත්කම ඩොමිනිකන් ජනරජයේ මිරාබල් සහෝදරියන්ගේ ඛේදජනක කතාව දක්වා දිව යයි.  1960 දී මේ අභීත කාන්තාවන් කුරිරු ආඥාදායකත්වයකට එරෙහිව නැගී සිට ජීවිතයෙන් වන්දි ගෙවූහ.  ඔවුන්ගේ ඝාතනය ප්‍රතිරෝධයේ සංකේතයක් බවට පත් වූ අතර, එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානය ඔවුන්ට සහ ප්‍රචණ්ඩත්වයට මුහුණ දෙන සියලුම කාන්තාවන්ට ගෞරව කිරීම සඳහා මෙම දිනය තෝරා ගත්තේය.

ගෘහස්ථ හිංසනය හෙවත් හවුල්කරුවෙකු හෝ පවුලේ සාමාජිකයෙකු විසින් කායික, චිත්තවේගීය හෝ මානසික හිංසනය,ලිංගික හිංසනය එනම් හිරිහැර කිරීම, පහර දීම හෝ සූරාකෑම ඒවගේ ම  විශේෂයෙන්ම ලිංගික අරමුණු සඳහා මිනිස් ජාවාරම , ළමා විවාහ හෝ කාන්තා ලිංග ඡේදනය වැනි කාන්තාවන්ට එරෙහි ප්‍රචණ්ඩත්වය විවිධ ආකාරවලින් පැමිණෙන බව මෙසේ දැක්විය හැක. මේ සෑම එකක්ම මූලික මිනිස් අයිතිවාසිකම් උල්ලංඝනය කිරීම සහ ස්ත්‍රී පුරුෂ සමානාත්මතාවයට බාධාවකි.

කාන්තාවන්ට එරෙහි ප්‍රචණ්ඩත්වය අවසන් කිරීමට අප සැමගේ  සාමූහික බව අවශ්‍යයි. ප්‍රචණ්ඩත්වය අත්විඳ ඇති අය සඳහා ආරක්ෂිත පරිසරයක් ගොඩ නැගීම සහ ඔවුන්ට උපකාරක සේවා වෙත ප්‍රවේශ වීමට උදවු කිරීම , ගෞරවය, සමානාත්මතාවය සහ සෞඛ්‍ය සම්පන්න සබඳතා ගැන දැනුවත් කිරීම ,විශේෂයෙන්ම දරුවන්ට කියා දීම . කාන්තාවන් ආරක්ෂා කිරීමට සහ වැරදිකරුවන්ට වගවීම සඳහා ශක්තිමත් නීති, ප්‍රතිපත්ති සහ පද්ධති වෙනුවෙන් පෙනී සිටීම . ස්වේච්ඡාවෙන් හෝ මූල්‍ය ආධාර මගින් ප්‍රචණ්ඩත්වය අවසන් කිරීමට කටයුතු කරන සංවිධාන සමඟ සම්බන්ධ වීම යනාදී පියවර ගත හැකිය.

මෙම වසරේ  කාන්තාවන්ට එරෙහි හිංසනය පිටුදැකීමේ ජාත්‍යන්තර දිනයේ තේමාව වන "සෑම විනාඩි 10 කට වරක් කාන්තාවක් මරා දමයි.  #නෑ සමාවක්.  කාන්තාවන්ට එරෙහි ප්‍රචණ්ඩත්වය නැවැත්වීමට එක්වන්න”.මෙය අපට මතක් කර දෙන්නේ වෙනසකට අප සියලු දෙනාම - රජයන්, සංවිධාන සහ පුද්ගලයන් එක්ව වැඩ කිරීම අවශ්‍ය බව ය.කාන්තාවන්ට එරෙහි හිංසනය නොවැළැක්විය හැකි දෙයක් නොවේ.  එය අසමානතාවයේ, වෙනස් කොට සැලකීමේ සහ නිශ්ශබ්දතාවයේ ප්‍රතිඵලයකි.  අපට කාන්තාවන් සහ ගැහැණු ළමයින්ව ආරක්ෂිත, අගය කරන සහ නිදහස් ලෝකයක් නිර්මාණය කළ හැකිය.සෑම කාන්තාවක්ම ගෞරවයෙන්, ගෞරවයෙන්  සාමයෙන් ජීවත් වීමට සුදුසුයි.  අප සැවොම එක් වූ විට එය යථාර්ථයක් කළ හැකිය.

பெண்களுக்கு எதிரான வன்முறையை ஒழிப்பதற்கான சர்வதேச தினம்

ஒவ்வொரு ஆண்டும் நவம்பர் 25 அன்று, பெண்களுக்கு எதிரான வன்முறையை ஒழிப்பதற்கான சர்வதேச தினத்தைக் கொண்டாட உலகம் ஒன்று கூடுகிறது. இந்த நாள் பெண்கள் மற்றும் சிறுமிகளுக்கு எதிரான வன்முறையின் பரந்த பிரச்சினையில் கவனம் செலுத்துகிறது, அதைத் தீர்ப்பதற்கான நடவடிக்கை மற்றும் தீர்வுகளை ஊக்குவிக்கிறது. இது டிசம்பர் 10 ஆம் தேதி மனித உரிமைகள் தினத்திற்கு வழிவகுக்கும் பாலின அடிப்படையிலான வன்முறைக்கு எதிரான 16 நாட்கள் செயல்பாட்டைத் தொடங்குகிறது.

பெண்களுக்கு எதிரான வன்கொடுமைகள் உலகளவில் மிகவும் பொதுவான மற்றும் குறைவாகப் புகாரளிக்கப்பட்ட பிரச்சனைகளில் ஒன்றாகும். உலகளவில், 736 மில்லியன் பெண்கள் உடல் ரீதியான மற்றும்/அல்லது பாலியல் வன்முறைக்கு ஆளாகியுள்ளனர் என்றும், குறிப்பாக 4-ல் 1 இளம்பெண்கள் தங்கள் பங்காளிகளால் 16% பெண்களால் துஷ்பிரயோகம் செய்யப்படுவதாகவும் புள்ளிவிவரங்கள் காட்டுகின்றன. ஜெனரேஷன் Z மற்றும் மில்லினியல்கள் மூலம் தொழில்நுட்பம் சார்ந்த பாலின அடிப்படையிலான வன்முறையை அனுபவியுங்கள் 70% பெண்கள் மோதல், போர் மற்றும் மனிதாபிமான நெருக்கடியில் பாலின அடிப்படையிலான வன்முறையை அனுபவிக்கின்றனர், எட்டு ஆண்டுகளுக்கு முந்தைய தரவுகளுடன் ஒப்பிடுகையில், பெண் பிறப்புறுப்பு சிதைவு 15% அதிகரித்துள்ளது. இந்த வன்முறை தனிநபர்களை மட்டும் பாதிக்கவில்லை. இது குடும்பங்கள், சமூகங்கள் மற்றும் சமூகங்களையும் பாதிக்கிறது.

நவம்பர் 25 இந்த யதார்த்தத்தை ஒப்புக்கொண்டு, மாற்றத்தை ஏற்படுத்த ஒன்றிணைந்து செயல்படுவதற்கான ஒரு வாய்ப்பாகும். ஒவ்வொரு பெண்ணும் பெண்ணும் பயம், தீங்கு மற்றும் சமத்துவமின்மை ஆகியவற்றிலிருந்து விடுபட உரிமை உண்டு என்பதை நினைவூட்டுவது, இந்த நாளின் முக்கியத்துவம் டொமினிகன் குடியரசில் உள்ள மிராபால் சகோதரிகளின் சோகமான கதைக்கு செல்கிறது. 1960 இல், இந்த துணிச்சலான பெண்கள் ஒரு கொடூரமான சர்வாதிகாரத்திற்கு எதிராக நின்று தங்கள் உயிரைக் கொடுத்தனர். அவர்களின் கொலை எதிர்ப்பின் அடையாளமாக மாறியது, மேலும் அவர்களையும் வன்முறையை எதிர்கொள்ளும் அனைத்து பெண்களையும் கௌரவிக்க ஐக்கிய நாடுகள் சபை இந்த நாளைத் தேர்ந்தெடுத்தது.

குடும்ப வன்முறை, அதாவது ஒரு பங்குதாரர் அல்லது குடும்ப உறுப்பினர் மூலம் உடல், உணர்ச்சி அல்லது உளவியல் ரீதியான துஷ்பிரயோகம், பாலியல் வன்முறை அதாவது துன்புறுத்தல், தாக்குதல் அல்லது சுரண்டல் மற்றும் பெண்களுக்கு எதிரான வன்முறை, குறிப்பாக மனித கடத்தல், குழந்தை திருமணம் அல்லது பெண் பிறப்புறுப்பு சிதைவு போன்றவை இவை ஒவ்வொன்றும் அடிப்படை மனித உரிமைகளை மீறுவதாகவும், பாலின சமத்துவத்துக்குத் தடையாகவும் உள்ளன.

பெண்களுக்கு எதிரான வன்முறையை ஒழிக்க நாம் அனைவரும் ஒன்றுபட வேண்டும்.

 வன்முறையை அனுபவித்தவர்களுக்கு பாதுகாப்பான சூழலை உருவாக்குதல் மற்றும் அவர்களுக்கு ஆதரவு சேவைகளை அணுக உதவுதல், மரியாதை, சமத்துவம் மற்றும் ஆரோக்கியமான உறவுகள், குறிப்பாக குழந்தைகளுக்கு விழிப்புணர்வை ஏற்படுத்துதல். பெண்களைப் பாதுகாப்பதற்கும், குற்றவாளிகளுக்குப் பொறுப்புக் கூறுவதற்கும் வலுவான சட்டங்கள், கொள்கைகள் மற்றும் அமைப்புகளுக்கு வாதிடுதல். தன்னார்வத் தொண்டு அல்லது நிதி உதவி மூலம் வன்முறையை முடிவுக்குக் கொண்டுவரும் நிறுவனங்களில் சேர்வது போன்ற நடவடிக்கைகள் எடுக்கப்படலாம்.

பெண்களுக்கு எதிரான வன்முறையை ஒழிப்பதற்கான இந்த ஆண்டுக்கான சர்வதேச தினத்தின் கருப்பொருள் "ஒவ்வொரு 10 நிமிடத்திற்கும் ஒரு பெண் கொல்லப்படுகிறாள். #எதுவும் இல்லை. பெண்களுக்கு எதிரான வன்முறையை முடிவுக்குக் கொண்டுவர ஒன்றுபடுங்கள்" என்பது மாற்றத்திற்கு நம் அனைவருக்கும் தேவை என்பதை இது நினைவூட்டுகிறது - அரசுகள், அமைப்புகள் மற்றும் தனிநபர்கள் - பெண்களுக்கு எதிரான வன்முறை தவிர்க்க முடியாதது, சமத்துவமின்மை, பாகுபாடு மற்றும் அமைதி இதன் விளைவாக, பெண்களும் பெண்களும் பாதுகாப்பாகவும், சுதந்திரமாகவும், கண்ணியமாகவும், அமைதியாகவும் வாழத் தகுதியான ஒரு உலகத்தை உருவாக்க முடியும்.

International Day for the Elimination of Violence against Women

Every year on 25 November, the world comes together to celebrate the International Day for the Elimination of Violence against Women. The day draws attention to the widespread issue of violence against women and girls, encouraging action and solutions to address it. It kicks off the 16 Days of Activism against Gender-Based Violence campaign, which runs until Human Rights Day on 10 December.

Violence against women is one of the most common but underreported problems worldwide. Statistics show that globally, an estimated 736 million women have experienced physical and/or sexual violence, with girls at particular risk of violence, with 1 in 4 adolescent girls being abused by their partners. Globally, 16% to 58% of women experience gender-based violence with technology, with Generation Z and Millennials most affected. 70% of women in conflict, war and humanitarian crises experience gender-based violence. Globally, female genital mutilation has increased by 15% compared to eight years ago. This violence does not only harm individuals. It also affects families, communities and societies.

November 25 is an opportunity to acknowledge this reality and work together to make a difference. It is a reminder that every woman and girl has the right to live free from fear, harm and inequality. The significance of this day goes back to the tragic story of the Mirabal sisters in the Dominican Republic. In 1960, these courageous women stood up against a brutal dictatorship and paid with their lives. Their murder became a symbol of resistance, and the United Nations chose this day to honor them and all women who face violence.

Domestic violence, which is physical, emotional or psychological violence by a partner or family member; sexual violence, which is harassment, assault or exploitation; and violence against women, especially for sexual purposes, such as human trafficking, child marriage or female genital mutilation. Each of these is a violation of basic human rights and an obstacle to gender equality.

Ending violence against women requires all of us to come together.

Build a safe environment for those who have experienced violence and help them access support services; educate children, especially about respect, equality, and healthy relationships; advocate for strong laws, policies, and systems to protect women and hold perpetrators accountable; and engage with organizations working to end violence, whether through volunteering or financial support.

This year’s International Day for the Elimination of Violence against Women theme is “Every 10 Minutes, a woman is killed. #NoExcuse. UNiTE to End Violence against Women ”. This reminds us that change requires all of us – governments, organizations and individuals – working together. Violence against women is not inevitable. It is the result of inequality, discrimination and silence. We can create a world where women and girls are safe, valued and free. Every woman deserves to live in peace, with dignity, respect and inclusion. When we all come together, we can make it a reality.


Leo Udeshika Udayangani 

Second Year

Faculty of Arts

Thursday, November 14, 2024

ඉල් පුන් පොහොය දිනය




ඉල් පොහොය දිනය ශ්‍රී ලංකාවේ සැලකිය යුතු බෞද්ධ නිවාඩු දිනයක් වන අතර එය වැසි සමය අවසන් වීම සහ තෙමස් පසුබැසීමේ (වස්සාන-සමය) සමාප්තිය සනිටුහන් කරයි. එය සාමාන්‍යයෙන් බටහිර දින දර්ශනයේ නොවැම්බර් මාසයේදී යෙදී ඇත.

ආගමික වැදගත්කම:
 එය බෝධිසත්ත මෛත්‍රිය විසින් විවරණ ලබා ගැනීම (බුදු බවට පත්වීමේ සහතිකය) සහ බුදුන් වහන්සේ විසින් තම ඉගැන්වීම් විසුරුවා හැරීම සඳහා ශ්‍රාවකයන් 60 දෙනෙකු පත් කිරීම සිහිපත් කරයි.

සංස්කෘතික වැදගත්කම:
 එය ශ්‍රී ලංකාවේ ප්‍රසිද්ධ නිවාඩු දිනයක් වන අතර, මිනිසුන් පන්සල්වලට ගොස්, මල් පූජා කරන, සිල් සමාදන් වන (සදාචාර ධර්ම) සහ භාවනාවේ යෙදේ.

ඓතිහාසික වැදගත්කම: බුදුදහම හඳුන්වා දීමෙන් පසු ශ්‍රී ලංකාවේ ප්‍රථම ස්තූපය වන ථූපාරාමය සඳහා මුල්ගල තැබුවේ සියවස් ගණනාවකට පෙර මෙදින බව සම්ප්‍රදායේ සඳහන් වේ. 

ඉල් පෝය දිනය ශ්‍රී ලංකාවේ ආවර්ජනය, අධ්‍යාත්මික අලුත් කිරීම සහ සංස්කෘතික සැමරුම් සඳහා කාලයකි.

Leo Poornima Nethmini
Second Year
Faculty of Arts

Wednesday, November 13, 2024

ලෝක දියවැඩියා දිනය


සෑම වසරකම, නොවැම්බර් 14 ලෝක දියවැඩියා දිනය සඳහා වෙන්කර ඇත. දියවැඩියාව, එහි බලපෑම , එය කළමනාකරණය සහ වැළැක්වීමේ ක්‍රම පිළිබඳව ගෝලීය වශයෙන් දැනුවත් කිරීමේ අවස්ථාවක් ලෙස මෙය හඳුනාගත හැක.  1991 දී ජාත්‍යන්තර දියවැඩියා සම්මේලනය (IDF) සහ ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානය (WHO) විසින් පිහිටුවන ලද, නොවැම්බර් 14 වන දින උපත ලැබූ ඉන්සියුලින් සොයාගත් වෛද්‍ය ෆ්‍රෙඩ්රික් බැන්ටිංට ගෞරව කිරීම සඳහා මෙම දිනය තෝරා ගන්නා ලදී. 

දියවැඩියාව යනු රුධිරයේ සීනි නියාමනය කිරීමට ශරීරයට ඇති හැකියාවට බලපාන නිදන්ගත රෝගයකි.  පළමු වර්ගයේ දියවැඩියාව, ස්වයං ප්‍රතිශක්තිකරණ තත්වයක්, ජීවිත කාලය පුරාම ඉන්සියුලින් ප්‍රතිකාර අවශ්‍ය වේ.  දෙවන වර්ගයේ දියවැඩියාව, වඩාත් සුලභ ආකාරය, බොහෝ විට ජීවන රටා සාධක සමඟ සම්බන්ධ වන අතර ආහාර වෙනස් කිරීම්, ශාරීරික ක්‍රියාකාරකම් සහ ඖෂධ සමඟ වඩාත් කළමනාකරණය කළ හැකිය.  මෙම වර්ග දෙකම පාලනය නොකළහොත් හෘද රෝග, වකුගඩු අකර්මණ්‍ය වීම සහ පෙනීම නැතිවීම වැනි සංකූලතා ඇති විය හැක.

මෙම වසරේ ලෝක දියවැඩියා දිනයේ තේමාව, "දියවැඩියා සත්කාර සඳහා ප්‍රවේශය", යන්නයි. වෛද්‍ය විද්‍යාවේ දියුණුව තිබියදීත්, ලොව පුරා දියවැඩියා රෝගීන් බොහෝ දෙනෙකුට මෙම මූලික අවශ්‍යතා සඳහා ප්‍රවේශය නොමැති අතර එය වළක්වා ගත හැකි සංකූලතා සහ මරණවලට තුඩු දෙයි. 

ලෝක දියවැඩියා දින ක්‍රියාකාරකම්වලට අධ්‍යාපනික සම්මන්ත්‍රණ, නොමිලේ පිරික්සීම සහ සෞඛ්‍ය සම්පන්න ජීවන රටාවක් දිරිමත් කිරීමේ ව්‍යාපාර ඇතුළත් වේ.  පුද්ගලයන් තම රුධිරයේ සීනි මට්ටම පරීක්ෂා කිරීමට, දියවැඩියා අවදානම ගැන ඉගෙන ගැනීමට සහ එම තත්ත්වය ඇති අයට උපකාර කිරීමට දිරිමත් කරනු ලැබේ.

දැනුවත් කිරීම සහ සෞඛ්‍ය ප්‍රතිපත්ති ප්‍රවර්ධනය කිරීම මගින්, ලෝක දියවැඩියා දිනය දියවැඩියා රෝගයේ ගෝලීය ව්‍යාප්තිය පාලනය කිරීම, රෝගය සමඟ ජීවත් වන අය සවිබල ගැන්වීම සහ ලොව පුරා සෞඛ්‍ය ප්‍රතිඵල වැඩිදියුණු කිරීම සඳහා වැළැක්වීමේ පියවරයන් දිරිමත් කිරීම සිදුකළ හැක.

දියවැඩියා රෝගය සෞඛ්‍යමත් පුරුදු  ,ආහාර සහ යහපත් මානසික  සෞඛ්‍ය මගින් අවම කරගත හැක.

Thursday, October 31, 2024

දීපවාලී උත්සවය


 தீபாவளி பண்டிகை

ஒவ்வொரு ஆண்டும் இலையுதிர் காலத்தில் ஒவ்வொரு இந்துக்களாலும் சிறப்பாக கொண்டாடப்படுகின்ற பண்டிகையை தீபாவளி பண்டிகையாகும். 

தீபாவளி பண்டிகையானது இந்துக்களின் முக்கிய பண்டிகைகளில் ஒன்றாகும். இவ்வருடம் இப்ப பண்டிகையானது அக்டோபர் 31ஆம் திகதி கொண்டாடப்படுகிறது. இப்பண்டிகையானது ஆன்மீக முக்கியத்துவத்தினையும் தீப ஒளியான் வெற்றியையும் குறித்து நிற்கின்றது. அதாவது இருளின் மீது ஒளி, தீமையின் மீது நன்மை, அறியாமையின் மீது அறிவு என்பவையின் வெற்றியைக் குறிக்கும் ஒரு சிறப்பு வாய்ந்த கொண்டாட்டமாகும்.இது தொடர்ச்சியாக ஐந்து நாட்களைக் கொண்டு பல சம்பிரதாயங்களை உள்ளடக்கிய திருவிழாவாக மக்களால் கொண்டாடப்படுகின்றது. பல்வேறு காரணங்களுக்காக கொண்டாடப்படும் இப்ப பண்டிகையானது தீபங்களை கொண்டு வீடுகளை ஒளிரச் செய்வது மற்றும் லக்ஷ்மி தேவி, விநாயகப் பெருமானை வழிபடுவதனை முக்கிய சடங்காக கொண்டுள்ளது.

இப்ப பண்டிகையானது பல்வேறு காரணங்களுக்காக கொண்டாடப்படுவதாக வரலாறு குறிப்பிடுகின்றது. இராமன் சீதை இலக்குமணன் ஆகியோர் அயோத்திக்குத் திரும்பியதில் மகிழ்ச்சி அடைவதற்காக தீபாவளி கொண்டாடப்படுகின்றது என்றும் இன்னும் சிலர் இதனை அறுவடைக்கான பண்டிகை என்றும் குறிப்பிடுகின்றனர். அதாவது நெல் அறுவடை செய்யப்படும் அக்டோபர் நவம்பர் இந்திய விவசாயிகளின் முக்கியமான காலப்பகுதி ஆகும். எனவே இது விவசாயிகளுக்கு சிறப்பு வாய்ந்த பண்டிகையாக கொள்ளப்படுகிறது.

மகாவிஷ்ணு மற்றும் லக்ஷ்மி தேவியின் புராணக் கதைப்படி பாலி மன்னனால் சிறை வைக்கப்பட்ட லட்சுமி தேவியின் வருகையை கொண்டாடும் விதமாகவும் இப்ப பண்டிகை மக்களால் கொண்டாடப்படுவதாக குறிப்பிடப்படுகிறது. செல்வச் செழிப்பின் தெய்வமான லட்சுமி தேவியின் பிறந்த தினத்தை முன்னிட்டு இப்ப பண்டிகை இந்துக்களால் கொண்டாடப்படுவதாகவும் வேறு சிலர் கூறுகின்றனர். தீபாவளி நாளில் லட்சுமி தேவி மற்றும் விநாயகப் பெருமானை வழிப்படும் சடங்கினை ஒவ்வொரு இந்துக்களும் பின்பற்றி வருகின்றனர். வெவ்வேறு காரணங்கள் காணப்பட்டாலும் அனைத்து இந்துக்களாலும் சிறப்பாக கொண்டாடப்படுகின்ற பண்டியாக தீபாவளி காணப்படுகின்றது.



Deepavali: The Festival of Lights

Deepavali, also known as Diwali, is one of the most significant and widely celebrated festivals in India and across the world. Known as the “Festival of Lights,” it symbolizes the victory of light over darkness, good over evil, and knowledge over ignorance. Celebrated by millions of Hindus, Sikhs, Jains, and Buddhists, Deepavali is marked by vibrant customs, radiant decorations, and festive gatherings, making it a memorable occasion for all.

The Origins and Significance of Deepavali

Deepavali’s origins vary across religions and regions, each carrying its unique legends and symbolism. In Hinduism, the festival commemorates Lord Rama’s return to Ayodhya after a 14-year exile and his victory over the demon king Ravana, symbolizing the triumph of good over evil. It is also linked to the goddess Lakshmi, the deity of wealth, as people pray for prosperity and fortune in the coming year. For Sikhs, Diwali marks the release of Guru Hargobind Ji, the sixth Sikh Guru, from imprisonment, while Jains observe it as the day Lord Mahavira attained Nirvana. Buddhists, particularly those in Nepal, honor it in celebration of Emperor Ashoka’s conversion to Buddhism.

Traditional Celebrations and Customs

Deepavali celebrations last five days, with each day holding special rituals and practices:

      1. Dhanteras: The first day is dedicated to Dhanvantari, the god of health and medicine, and involves buying precious items like gold or silver to bring good luck.

2. Naraka Chaturdashi (Choti Diwali): This day symbolizes Lord Krishna’s victory over the demon Narakasura. People clean their homes, set up oil lamps, and light small fireworks.

3. Lakshmi Puja: The third day, Diwali proper, is when people worship Lakshmi and seek her blessings for prosperity. Homes are adorned with rangoli (colorful patterns), lights, and candles, creating a festive and welcoming atmosphere.

4. Govardhan Puja (Padwa): Devotees honor Lord Krishna for lifting the Govardhan Hill to protect the villagers of Vrindavan from torrential rains.

5. Bhai Dooj: The final day celebrates the bond between brothers and sisters, where sisters pray for their brothers’ well-being and receive gifts in return.


Symbolism of Lights and Diyas

The hallmark of Deepavali is the lighting of diyas (oil lamps) and candles, symbolizing the inner light that protects from spiritual darkness. Streets and homes are illuminated with beautiful displays of light, turning entire communities into glowing, lively celebrations. Fireworks are also an essential part of the festivities, symbolizing the joy and exuberance that comes with the festival.


Exchanging Gifts and Sweets

Deepavali is a time for sharing joy, often through the exchange of gifts and sweets. Families and friends exchange traditional Indian sweets like laddoos, barfis, and gulab jamuns. Gift-giving extends to items such as clothes, jewelry, and household items, reinforcing bonds and creating cherished memories.

Environmental Awareness in Celebrations

In recent years, there has been a growing emphasis on celebrating Deepavali in an eco-friendly way. Many people now opt for minimal fireworks, which can create pollution, and choose environmentally friendly decorations. The use of clay diyas and natural colors in rangoli are becoming popular as people balance celebration with environmental responsibility.

In conclusion, Deepavali is more than a festival; it is a celebration of culture, tradition, and the spirit of humanity. It brings people together, reminding them of the power of light and love in a world often marked by darkness. Through every lamp lit, every prayer offered, and every sweet shared, Deepavali strengthens the values of harmony, joy, and gratitude in communities around the globe.


හින්දු ජනතාවගේ අතිශය වැදගත් ආගමික උත්සව දිනයක්වන දීපවාලි දිනය අදට දිනට යෙදී තිබේ.

දීවාලි නැතහොත් දීපාවලී උත්සවය හින්දු භක්තිකයන්ගේ ප්‍රධාන උත්සවයක් ලෙසයි හැදින්වේ.එමෙන්ම අයහපත පරදා යහපත ජයගත් දිනය ලෙසයි ඔවුන් අද දිනය සලකෙයි.

අද දින ලොව පුරා හින්දු බැතිමතුන් දීපවාලී උත්සවය සමරනු ලබන්නේ අඳුර දුරලා සියලු සිත්සතන් තුළ ආලෝකය පැතිරේවා යන්න ප්‍රාර්ථනා කරමිනි.

චන්ද්‍ර දින දර්ශනයට අනුව හින්දු නව වසරේ ආරම්භය සනිටුහන් කෙරෙන්නේ දීපවාලි දිනයෙනි.හින්දු භක්තිකයන්ට අනුව දීපාවලි උත්සව සැමරුම වසර 35000 කට පෙර සිට පැවත එන්නක් බව සදහන් වේ.මෙම උත්සවය දින 5ක් පුරා පැවතෙන අතර මෙය පැවැත්වීමට පාදක වූ පුරාවෘත කිහිපයක්ම හින්දු ජනයා අතර ප්‍රචලිත වේ.විෂ්ණු දෙවිදුන් නරගාසුරන් නමැති අසුරයා පරාජය කිරීම සිහිපත් කරමින් හින්දු බැතුමතුන් දීපාවලී උත්සවය සමරයි.

මෙම උත්සවය තුලින් තමන් ආලෝකය ලබා ගත් අයුරින් ලොව සියලු දෙනාටද ආලෝකය දැකීමට ඉඩ සලසන්නැයි පරාජයට පත් නරගාසුරන් අසුරයා විෂ්ණු දෙවියන්ගෙන් ඉල්ලීමක් කර තිබේ.එහිදී හින්දු බැතුමතුන් පහන් දල්වා ආගමික වතාවත්වල නිරත වන්නේ පහන්වල ආලෝකය පරිද්දෙන් සියල්ලන්ගේ සිත් සතන් තුළ ආලෝකය පැතිරේවා යන ඒකායන ප්‍රාර්ථනය පෙරදැරිකරගෙනයි.

ඒ අනුව දීපවාලී යනු සැබවින්ම ආලෝක පුජාවකි.මෙහි නිවෙස් තුළ මෙන්ම නගර මුළුල්ලේ ම දහස් ගණන් පහන් දල්වා ආලෝකවත් කිරීම මෙම උත්සවයේ ප්‍රධානතම අංගයක් බවට පත් වේ.

දීපවාලී උත්සවය ජාතික උත්සවයක් ලෙසත්, එය ලොව අඳුර නසා ආලෝකය උදා කරවන්නක් ලෙසත්, අඥානය නැති කොට ඥානය පහළ කරන උත්සවයක් ලෙසත් හින්දු භක්තිකයින් සලකයි.

හින්දු බැතිමතුන් මේ විශේෂ දිනයේ රාමා දෙවියන්ටත්, සීතා දේවියටත් තම ජිවිත දුෂ්කරතාවලට නිසි ලෙස මුහුණ දී ඔවුන් ආශීර්වාද කර නිවැරදි මඟපෙන්වන ලෙස යාතිකා කරනු ඇත.

ඉතින් අපිත් අපගේ සහෝදර හින්දු බැතිමතුන් සමඟ දීපවාලී උත්සවය සමරන්නට ආදරයෙන් එක් වෙමු.


Article by 

Leo Nifla Najeem

Leo Binaramali Wickramasinghe

Leo Tharushika Sewwandi



Wednesday, October 30, 2024

Halloween Day

 


Halloween, Hallowe'en, All Saints' Eve යනු බොහෝ රටවල ඔක්තෝබර් 31 දින සැමරෙන උත්සවයකි. සියවස් ගණනාවක් පුරා, හැලොවීන් ක්‍රිස්තියානි චාරිත්‍ර සමඟ සෙල්ටික් සම්ප්‍රදායන් මිශ්‍ර කරමින් පරිණාමය වී ඇත. Halloween සියලු සාන්තුවරයන්ගේ දිනයට පෙර රාත්‍රිය, සාන්තුවරයන්ට සහ මළවුන්ට ගෞරව කිරීම පිණිස සිදුකරනු ලබයි. 

ගිම්හානයේ අවසානය සහ ශීත සෘතුවේ ආරම්භය සනිටුහන් කළ පුරාණ සෙල්ටික් උත්සවය වන Samhain වෙත හැලොවීන් මූලාරම්භය දිව යයි. කෙල්ට්ස් විශ්වාස කළේ මෙම රාත්‍රියේ ජීවමාන හා මළවුන්ගේ ලෝක අතර මායිම බොඳ වී ආත්මයන්ට පෘථිවියේ සැරිසැරීමට ඉඩ සලසන බවයි. 8 වැනි සියවසේදී, IIIවන ග්‍රෙගරි පාප්තුමා විසින් නොවැම්බර් 1 වන දින සාන්තුවරයන්ට ගෞරව කිරීම සඳහා සියලුම සාන්තුවරයන්ගේ දිනය ලෙස නම් කරන ලදී. පෙර දින රාත්‍රියේ, All Hallows' Eve, ගිනි දැල් සහ ඇඳුම් පැළඳුම් ඇතුළු සමහර Samhain සම්ප්‍රදායන් ඇතුළත් කළේය.

මෙම සම්ප්‍රදාය විකාශනය වූයේ පැරණි ඉංග්‍රීසි චාරිත්‍රයකින් "ආත්මය" ලෙසිනි. මිය ගිය අය වෙනුවෙන් කරන යාච්ඥාවට හිලව්වක් වශයෙන් සියලුම ආත්මයන්ගේ දිනයේදී දරුවන් ගෙයින් ගෙට ගොස් ආහාර ඉල්ලා සිටියහ. අයර්ලන්ත ජාතිකයන් නපුරු ආත්මයන් පලවා හැරීම සඳහා ටර්නිප්ස් කූඩු ලෙස භාවිතා කළහ. අයර්ලන්ත සංක්‍රමණිකයන් ඇමරිකාවට පැමිණි විට, ඔවුන් වට්ටක්කා බහුලව දක්නට ලැබුණු අතර මෙම කුඩු වෙනුවට ඒවා භාවිතා කිරීමට පටන් ගත්හ. හැලොවීන් දින ඇඳුම් ඇඳීම ආරම්භ වූයේ වෙස්වළා ගැනීමෙන් ආත්මයන් පළවාහැරීමට හෝ ඔබ ඔවුන්ගෙන් කෙනෙකු යැයි සිතීමට ඔවුන් රවටා ගැනීමට හැකි වේ යන විශ්වාසයෙනි. වර්තමානය වනවිටද මෙම සම්ප්‍රදායන් Halloween සමය තුළ සිදුකරනු ලබයි.

ශතවර්ෂ ගණනාවක් පුරා ස්කොට්ලන්තයේ සහ අයර්ලන්තයේ සමරනු ලැබූ, ස්කොට්ලන්ත සහ අයර්ලන්ත සංක්‍රමණිකයන් 19 වැනි සියවසේදී උතුරු ඇමරිකාවට බොහෝ හැලොවීන් සිරිත් විරිත් රැගෙන ගිය අතර, පසුව ඇමෙරිකානු බලපෑම හරහා විවිධ හැලොවීන් චාරිත්‍ර 20 වැනි සියවසේ අගභාගයේ සහ 21 වැනි සියවසේ මුල් භාගයේදී වෙනත් රටවලට ව්‍යාප්ත විය. වර්තමානය වනවිට බොහෝ රටවල හැලොවීන් යනු විවිධ සිරිත් විරිත් සමඟ පුළුල් ලෙස සමරනු ලබන නිවාඩු දිනයකි. 

මේ Halloween උත්සවය පැරණි කෙල්ටික් සම්ප්‍රදායන්, ක්‍රිස්තියානි බලපෑම් සහ සංස්කෘතික අනුවර්තනයන්ගේ සම්මිශ්‍රණයක් වන අතර එය ශතවර්ෂ ගණනාවක් පුරා විකාශනය වී අද අප භුක්ති විඳින භයානක සැමරුමකි.

Leo Pamudi Gunawardhana

Thursday, October 17, 2024

වප් පුන් පොහෝ දිනය

 


වප් පුන් පොහෝ දිනය අසිරිමත් බෞද්ධාගමික සිදුවීම් රැසක් සිදුවුනු වැදගත් පොහෝ දිනයකි. මහා පවාරණය, දේවාවරෝහණය, සාරිපුත්ත තෙරණුවෝ ප්‍රඥාවෙන් අගතැන් ලැබීම, මෛත්‍රී බෝධිසත්වයන් ගෞතම සම්බුදු සසුනේ පැවිදි බව ලැබීම, ථූපාරාම සෑ මළුවේ විනය සංගායනාව සිදුකිරීම, ජය ශ්‍රී මහා බෝධීන් වහන්සේගේ දක්ෂිණ ශාඛාව රන් කටාරමෙහි පිහිටීම ආදී අසිරිමත් ශාසනික සංසිද්ධීන් සිදුවූයේ වප් පුන් පොහෝ දිනයන්හි දී ය.

පෙරවස් පවාරණය

වසරේ මාස දොළොස හේමන්ත – ගිම්හාන – වස්සාන යනුවෙන් ඍතු තුනකට බෙදනු ලැබේ. එයින් වස්සාන ඍතුවේ වැසි සාර මාසයෙන් මුල් තුන් මස භික්ෂූන් වහන්සේලා වස් වසා වැඩ සිටින කාලයයි. එසේ වස් විසූ පැවිදි උතුමන් වහන්සේලා වස් පවාරණය කරනු ලබන්නේ වප් පුන් පොහෝ දින දීය. භාග්‍යවතුන් වහන්සේ අනුදැන වදාළ ආකාරයට, එක්ව වස් වැසූ සබ්‍රහ්මචාරීන් වහන්සේලා ඉදිරියේ පවාරණය සිදුකරනු ලබන්නේ මෙලෙස පවසමිනි. ‘සංඝං භන්තේ පවාරේමි. දිට්ඨේන වා සුතේන වා පරිසංකාය වා. වදන්තු මං ආයස්මන්තෝ, පස්සන්තෝ පටිකරිස්සාමි. ‘ස්වාමීනී, සංඝයා වහන්සේට පවරමි. වස් වසා වැඩසිටි කාලය තුළ මාගේ වරදක් දැක්කා නම්, අසන්නට ලැබුනා නම්, සැකයක් ඉපදුනා නම් එය මට පවසන්න. මා අතින් එම වරද සිදු වූ බව දන්නේ නම් එය නිවැරදි කරගනිමි.“ යනු එහි තේරුමයි. සම්බුදු සසුනක පමණක් දක්නට ලැබෙන එම උත්තම ආයති සංවරය තුළ පිහිටමින් මහා පවාරණය සිදුකරනා භික්ෂූන් උදෙසා ඊළඟ චීවර මාසය තුළ සැදැහැවත් උපාසක උපාසිකාවන් කඨින චීවර පූජා කර උතුම් පුණ්‍ය ධර්මයන් රැස්කර ගනිති. පැවිදි උතුම්න් වහන්සේලා සිය ශාසනික ජීවිතය පිළිවෙතින් සරුකර ගන්නා වූ ද ගිහි පින්වතුන් බොහෝ පින් රැස්කර ගන්නා වූ ද පින්බර වස්සාන සමය නිමාවට පත්ව මහා පවාරණයන් සිදුකරනු ලබන්නේ වප් පුන් පොහෝ දින දී ය.

සංකස්සපුර දේවාවරෝහණය

භාග්‍යවතුන් වහන්සේ ඇසළ පුර පසළොස්වක පොහෝ දිනක සැවැත් නුවර ගණ්ඩබ්බ රුක්ඛ මූලයේදී තීර්ථකයන්ගේ මානය මර්ධනය කරනු පිණිස, යමක මහා ප්‍රාතිහාර්යය දක්වා සත්වෙනි වස් කාලය ගත කරනු පිණිස තව්තිසා දෙව්ලොවට වැඩම කළ සේක. සක්දෙව් රජුන්ගේ පාණ්ඩු කම්බල ශෛලාසනයෙහි වස් වැස මාතෘ දිව්‍ය රාජයා ප්‍රධාන දෙව් පිරිසට අභිධර්මය දෙසූ සේක. දේශනා කෙළවර අසූ කෙළක් දෙවියෝ නිවන් අවබෝධ කළහ. මාතෘ දිව්‍ය රාජයා ද සෝවාන් විය.

වප් පුර පසළොස්වක පොහෝ දිනය එළැඹියේය. පුරා තුන් මසක් මුළුල්ලෙහි තව්තිසාවෙහි වස් විසූ බුදුරජාණන් වහන්සේ වස් පවාරණය කොට දිව්‍ය බ්‍රහ්ම මහා හරසර මැදින් තව්තිසා දෙව්ලොවින් දඹදිව සංකස්ස පුරයට මහ පෙළහර පාමින් වැඩි සේක. සම්බුද්ධ ශරීරයෙන් සවණක් ඝණ බුද්ධ රශ්මි මාලා විහිදුවමින් දෙව් බඹුන් පිරිවරා අප්‍රමාණ බුද්ධශ්‍රීයෙන් සංකස්ස පුරයට වැඩි ඒ අසිරිමත් සම්බුදු මහිමය සිදුවූයේ වප් පුන් පොහෝ දිනයකදීය. ඒ විස්මය දුටු අග්‍රශ්‍රාවක ධර්ම සේනාධිපති සාරිපුත්තයන් වහන්සේ, සර්වඥයන් වහන්සේගේ සිරිපතුල් වන්දනා කරමින්, මෙවැනි බුද්ධශ්‍රීයක් දුටු ප්‍රථම වාරය මේ යැයි පවසමින්, ෂඩ්වර්ණ බුද්ධ රශ්මි මාලාවෙන් සමලංකෘත වූ බුද්ධ ශ්‍රී දේහය දෙස බලමින් බුද්ධාලම්බන ප්‍රීතියෙන් යුතුව සම්බුදු ගුණ වර්ණනා කළ සේක.


මෛත්‍රී බෝධිසත්වයන් වහන්සේ ගෞතම සසුනේ පැවිදි බව ලැබීම

දේවාවරෝහණ මහා පෙළහර දැකීමෙන් අතිශයින් ප්‍රමුදිත සිත් ඇති බොහෝ දෙනෙක් එදින සම්බුදු සසුනේ පැවිදි බව ලැබූහ. සුර, නර මහා සංගමයේදී බුදුරජාණන් වහන්සේ හා සාරිපුත්තයන් වහන්සේ අතර ඇති වූ රමණීය දහම් සංවාදයට සවන් දුන් මෛත්‍රී බෝධිසත්වයන් වහන්සේ ද ඉමහත් ප්‍රසාදයට පත්ව ගෞතම සසුනේ පැවිදි විය. මේ මහා භද්‍ර කල්පයෙහි, මිනිස් ආයුෂ අවුරුදු අසූ දහසක් වූ කල, සම්බුද්ධත්වය සාක්ෂාත් කරනා, මෛත්‍රී බෝසතුන් එලෙස පැවිදි වූයේ ද වප් පුන් පොහෝ දින දී ම ය.


විනය සංගායනාව

සම්බුද්ධ ශාසනයේ අභිවෘද්ධිය උදෙසා උදාර සේවාවක් සිදුකළ දේවානම්පියතිස්ස රජතුමා මිහිඳු මාහිමියන්ගෙන් ‘ලංකාද්වීපයෙහි සම්බුද්ධ ශාසනය පිහිටියේදැයි“ විචාලේය. ‘එම්බා මහරජ, ශාසනය පිහිටියේය. එහෙත් තවම මුල් බැසගෙන නැත“ යනුවෙන් උන්වහන්සේ පිළිතුරු දුන් සේක. ‘ශාසනය මුල් බැස ගන්නේ කෙසේදැයි?“ තව දුරටත් රජු විසින් විචාරන ලදුව “යම් කලෙක මේ හෙළ දිවයිනෙහි සිංහල මව්පියන් හට දාව උපන් දරුවෙක් මෙහි දී ම පැවිදිව විනය පිටකය ඉගෙනගෙන මේ දිවයිනෙහි ම විනය සංගායනා කරයිද එකල්හී බුද්ධ ශාසනය මුල් බැසගත්තා වන්නේය“ යැයි මිහිඳු මහරහතන් වහන්සේ පැහැදිලි කළහ. ප්‍රථම සිංහල රහතන් වහන්සේ වන මහා අරිට්ඨ මාහිමියන්ට මේ සුදුසුකම් සියල්ලම පිහිටා තිබුනි. එබැවින් මිහිඳු මහරහතන් වහන්සේගේ අනුශාසනා පිරිදි ථූපාරාමය සෑ මළුවේදී අරිට්ඨ මහරහතන් වහන්සේ ප්‍රමුඛ සිංහල මහරහතන් වහන්සේලා වප් පුන්පොහෝ දින විනය පිටකය සංගායනා කළ සේක. ඒ මොහොතෙහි ලක්දිව සම්බුදු සසුන මුල්බැස ගත් ප්‍රීතියෙන් මිහිකත කම්පිත විය.


ජය ශ්‍රී මහා බෝධිරාජයාණන් වහන්සේගේ දක්ෂිණ ශාඛාව රන් කටාරමෙහි පිහිටීම

ලංකාද්වීපයේ රාජ්‍යය පාලනය කළ දේවානම්පිය තිස්ස රජු මිහිඳු මහරහතන් වහන්සේගෙන් භාග්‍යවතුන් වහන්සේ වදාළ මිහිරි ශ‍්‍රී සද්ධර්මය අසා බුදු සසුනේ බොහෝ සේ පහන් වූ සිත් ඇත්තේ දිවමන් මුනි රජාණන් බඳු වූ ඒ ජය ශ‍්‍රී මහා බෝ රජාණන් වහන්සේගේ ශාඛාවක් වැඩම කරවාගෙන ඒම පිණිස අනුබුදු මිහිඳු මහ රහතන් වහන්සේ සමඟ කතිකා කරන්නට විය. ඒ අනුව අරිට්ඨ මහා අමාත්‍යවරයා ප‍්‍රධාන දූත පිරිවරක් දඹදිව ධර්මාශෝක අධිරාජයා වෙත් පිටත් කරවා යැවීය.

එහි ප‍්‍රතිඵලයක් ලෙස මොග්ගලීපුත්ත තිස්ස මහ රහතන් වහන්සේ සමඟ කරුණු පැහැදිලි කරගත් ධර්මාශෝක නරේන්ද්‍රයන් මහා බෝධි ශාඛාවක් වැඩම කරවීමට සියල්ල සංවිධානය කරවන්නට වූහ. විජය ශ‍්‍රී ජය ශ‍්‍රීමහා බෝධීන් වහන්සේ මනාකොට සරසා පුද පූජාවන් පවත්වා බෝධීන් වහන්සේගේ ශාඛාවක් වෙන් කරගැනීමට ධර්මාශෝක රජු රන් තෙලිතුඩක් ගෙන මහා බෝධීන් වහන්සේත් දක්ෂිණ ශාඛාවත් වෙන් වන පරිදි රේඛාවක් ඇන්දේ ය.

සැබැවින් ම ආශ්චර්යයකි! රැස් ව සිටි පිරිසගේ සාධුකාර මැද දක්ෂිණ ශාඛාව තෙමේ ම වෙන් වී පිළියෙළ කොට තිබූ රන් කටාරමේ පිහිටන්නට වූ සේක. කටාරමේ පිහිටි බෝධි ශාඛාව එයත් සමඟ ම ඍද්ධියෙන් අහසට පැන නැඟ වළා අතර නොපෙනී ගිය සේක. මේ මහා අසිරිය සිදු වූයේ උතුම් වූ වප් පුන් පොහෝ දිනයක දී ය.

මෙවන් උතුම් ශාසනික සංසිද්ධීන්ගෙන් අනූන වූ වප් පුන් පොහෝ දිනයේ දී අපි සියලු දෙනා ම දානාදී පින්කම් සිදුකරමින්, සීලාදී කරුණා මෛත්‍රීයාදී ගුණධර්මයන් දියුණු කර ගනිමින්, භාවනාදී ප්‍රතිපත්තීන්හි නියැලෙමින් සේඛ බල ධර්මයන් දියුණු කර ගනිමු. මේ ගෞතම බුදු සසුනේදී චතුරාර්ය සත්‍යය ධර්මය අවබෝධ කරගෙන මේ බියකරු දුක්ඛිත සසරින් එතෙර වන්නට වෙර දරමු. ඒ පිණිස උතුම් තිසරණය ම පිළිසරණ කරගනිමු!


Leo Tharushika Sewwandi

Third Year

Faculty of Arts

ස්ත්‍රී පුරුෂ සමානාත්මතාවයේදී සංස්කෘතිය

 *ස්ත්‍රී පුරුෂ සමානාත්මතාවයේදී සංස්කෘතිය* ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය පිළිබඳ ආගමික ඉගැන්වීම්වල සංස්කෘතික වැරදි අර්ථකථන ලොව පුරා සමාජ වල ව්‍යාප්ත වී ...