Saturday, February 10, 2024

විද්‍යා නායකත්වයෙන් යුතු කාන්තාවක් වෙනුවෙන් තිරසාරත්වය සපිරි නව යුගයක්....


ප්‍රතිලාභීන් ලෙස පමණක් නොව වෙනස් කිරීමේ නියෝජිතයන් ලෙස ද විද්‍යාවේ කාන්තාවන්ගේ සහ ගැහැණු ළමයින්ගේ භූමිකාව හඳුනා ගැනීම සඳහා පෙබරවාරි මස 11 වන දින එය නිරීක්ෂණය කෙරේ. එබැවින්, කාන්තාවන් සහ ගැහැණු ළමයින් සඳහා විද්‍යාවට පූර්ණ හා සමාන ප්‍රවේශය සහ සහභාගීත්වය ලබා ගැනීම කෙරෙහි මෙම දිනය අවධානය යොමු කරයි. 

එසේම, ස්ත්‍රී පුරුෂ සමානාත්මතාවය සාක්ෂාත් කර ගැනීම සහ කාන්තාවන් සහ ගැහැණු ළමයින් සවිබල ගැන්වීම මෙහි දී අරමුණු කර ගනී.

තිරසාර සංවර්ධනය සඳහා වූ න්‍යාය පත්‍රයේ ඇති විශාලතම අභියෝගවලට මුහුණ දීම සදහා, සෞඛ්‍යය වැඩිදියුණු කිරීමේ සිට දේශගුණික විපර්යාසවලට එරෙහිව සටන් කිරීම දක්වා යන සියලු ම දක්ෂතා උපයෝගී කර ගැනීම මත මෙය රඳා පවතී.  පර්යේෂණවල විවිධත්වය දක්ෂ පර්යේෂකයන්ගේ සංචිතය පුළුල් කරයි. නැවුම් ඉදිරි දර්ශන, කුසලතා සහ නිර්මාණශීලීත්වය ද ගෙන එයි. මෙම දිනය විද්‍යා හා තාක්ෂණ ප්‍රජාවන් තුළ කාන්තාව ක් සහ ගැහැණු ළමයා තීරණාත්මක කාර්යභාරයක් ඉටු කරන බවත් ඔවුන්ගේ සහභාගීත්වය ශක්තිමත් කළ යුතු බවත් සිහිපත් කරනු ඇත.  කාන්තාවන් ට සාමාන්‍යයෙන් ඔවුන්ගේ පිරිමි සගයන් ට වඩා කුඩා පර්යේෂණ ප්‍රදාන ලබා දෙන අතර, ඔවුන් සියලුම පර්යේෂකයන්ගෙන් 33.3%ක් පමණ නියෝජනය කරයි 

♦️ජාතික විද්‍යා ඇකඩමිවල සාමාජිකයින්ගෙන් 12%ක් පමණ කාන්තාවන් වේ.

♦️කෘත්‍රිම බුද්ධිය වැනි අති නවීන ක්ෂේත්‍ර සදහා යොමු වන්නේ සෑම කාන්තාවන් පස් දෙනෙකුගෙන් එක් අයෙකු පමණි.

♦️සිව්වන කාර්මික විප්ලවය මෙහෙයවන බොහෝ තාක්‍ෂණික ක්ෂේත්‍රවල කුසලතා හිඟයක් තිබියදීත්, කාන්තාවන් ගේ ප්‍රතිශතය, ඉංජිනේරු උපාධිධාරීන්ගෙන් 28% ක් සහ පරිගණක විද්‍යාව සහ තොරතුරු විද්‍යාව පිළිබඳ උපාධිධාරීන්ගෙන් 40% ක් පමණි.

කාන්තා පර්යේෂකයන්ට කෙටි, අඩු හොඳ වැටුප් සහිත වෘත්තීන් ඇත. ඔවුන්ගේ කාර්යය ඉහළ පෙළේ සඟරා වල අඩුවෙන් නියෝජනය වන අතර ඒවා බොහෝ විට උසස්වීම් සඳහා ලබා දෙනු ලැබේ.    පසුබිම ලෙස

ලොව පුරා විද්‍යාව, තාක්‍ෂණය, ඉංජිනේරු සහ ගණිත (STEM) විෂයයන් හි සියලුම මට්ටම් වල සැලකිය යුතු ස්ත්‍රී පුරුෂ පරතරයක් වසර ගණනාවක් පුරාව ට ම පැවතුනි. උසස් අධ්‍යාපනය සඳහා කාන්තාවන් ගේ සහභාගීත්වය ඉහළ නැංවීම සඳහා විශාල වශයෙන් ප්‍රතිපාදන  ලබා ඇතත්, ඔවුන් තවමත් මෙම ක්ෂේත්‍රවල නියෝජනය කරන්නේ ද ඉතා අඩුවෙන් වීම ද මෙහි ලා නිරීක්ෂණය වූ කරුණකි.

කාන්තාවන් සහ ගැහැණු ළමයින් පර්යේෂණ සඳහා විවිධත්වය ක් ගෙන එයි. විද්‍යා වෘත්තිකයන්ගේ සංචිතය ද එමගින් පුළුල් කරයි, විද්‍යාවට සහ තාක්‍ෂණයට නැවුම් ඉදිරි දර්ශන ලබා දෙමින්, කටයුතු කරයි. ඒ හරහා සැමට ම එයින් ප්‍රතිලාභ ලැබේ . න්‍යායාත්මකව, විද්‍යාව සෑම කෙනෙකුටම විවෘත විය යුතුය, නමුත් මාගේ පෞද්ගලික දෘශ්ටි කෝණය ටඅනුව නම් එය තවත් එක් අතිමහත් පුරුෂයෙක් යන්නයි.

" අදුරක් තුළ තිබෙන ආලෝකය, අප පියවි ඇසින් දකින ආලෝකයට සාපෙක්ෂව, සම්මුතික ලෝකයක් තුළ නිරතුරුව ම බබළනු ඇත. "

Leo Shashini Madhusha

First Year

Faculty of Arts

වප් පුන් පොහෝ දිනය

  වප් පුන් පොහෝ දිනය අසිරිමත් බෞද්ධාගමික සිදුවීම් රැසක් සිදුවුනු වැදගත් පොහෝ දිනයකි. මහා පවාරණය, දේවාවරෝහණය, සාරිපුත්ත තෙරණුවෝ ප්‍රඥාවෙන් අග...