Sunday, February 9, 2025

පුරුෂාධිපත්‍ය සංස්කෘතිය තුළ කාන්තා ජීවිතය


පුරුෂාධිපත්‍ය සංස්කෘතිය තුළ කාන්තා ජීවිතය



*පිරිමින්ගේ පාප කඳට*

*දෝස විඳින ළඳුනේ*

*අඳුරේ පව් කරන දනා* *එළියෙ රවන ළඳුනේ*

*ළැම පමණක් ලොවට* *පෙනෙන*

*ළය නොපෙනෙන* *ළඳුනේ*

*කුහුඹුවකුට වරදක්* *නැති*

*වැරදිකාර ළඳුනේ*


ගායන ශිල්පී අමරසිරි පීරිස් විසින් ගායනා කරන පුරුෂාධිපත්‍ය රජයන සමාජයක නිර්දෝෂි කාන්තාවකට එල්ල කරන අපවාදය යුක්ති සහගත ද ??




*පුරුෂාධිපත්‍යය සංස්කෘතිය තුළ කාන්තා ජීවිතය*


පුරුෂාධිපත්‍ය  සංස්කෘතීය තුළ, කාන්තාවන්ගේ ජීවිත බොහෝ විට හැඩගස්වා ඇත්තේ දැඩි ස්ත්‍රී පුරුෂභාවයේ භූමිකාවන්, අධ්‍යාපනයට ඇති ප්‍රවේශය සීමා කිරීම, වෘත්තීය අවස්ථා සහ තීරණ ගැනීමේ බලය සීමා කිරීම, බොහෝ විට ඔවුන්ට ගෘහ රාජකාරිවලට ප්‍රමුඛත්වය දීමට සහ තම පවුලේ පිරිමින්ගේ අවශ්‍යතාවලට ප්‍රමුඛත්වය දීමට බල කිරීම තුළය. මෙය අඩු වයසින් විවාහ වීම, ඇඳුම් පැළඳුම් තේරීම් සීමා කිරීම සහ හැසිරීම් සහ හැසිරීම් සම්බන්ධ සමාජ අපේක්ෂාවන් හරහා ප්‍රකාශ විය හැක.


⭕පුරුෂාධිපත්‍යය කාන්තා ජීවිතය හැඩගස්වන ප්‍රධාන මාර්ග:


➡️සීමිත අධ්‍යාපන අවස්ථා:


පුරුෂ මූලික  සමාජයන් බොහෝ විට පිරිමි ළමයින්ගේ අධ්‍යාපනයට ප්‍රමුඛත්වය ලබා දෙන අතර, ගැහැණු ළමයින් අඩුවෙන් පාසල් යාමට හේතු වන අතර උසස් අධ්‍යාපනයට සහ වෘත්තීය මාර්ගවලට ඔවුන්ගේ ප්‍රවේශය සීමා කරයි.


➡️මුල් විවාහය සහ දරු ප්‍රසූතය


යොවුන් වියට පා තැබූ විගස විවාහ වීමට සහ දරුවන් ඇති දැඩි කිරීමට ප්‍රමුඛත්වය දීමට ඇති පීඩනය, ඉතා කුඩා වයසෙන් මවක් වීමට සිදුවීම.


➡️වෘත්තීය අභිලාෂයන්.

විවිධ සංස්කෘතීන් හරහා තරුණියන්ට වෘතීයන්වල නියැළීමට ලබාදෙන ඉඩකඩ අවම කර ඇත.සීමාවන් පනවා ඇත.


➡️මූලික වගකීමක් ලෙස ගෘහස්ථ භූමිකාවන්ට කාන්තාවන් සීමාකර තිබීම.


කාන්තාවන් බොහෝ විට ගෙදර දොරේ වැඩ සහ ළමා රැකවරණය කළමනාකරණය කිරීම කළ යුතු බවට සම්මතයක් යම් සංස්කෘතීන් හරහා සමාජගත කර ඇත. අනෙකුත් ක්‍රියාවන් සඳහා ඔවුන්ගේ දායකත්වයට සුළු පිළිගැනීමක් ඇත.


➡️තීරණ ගැනීමේ පිරිමි අධිකාරිය:


පුරුෂ මූලික ව්‍යුහයන් බොහෝ විට පවුල තුළ මූලික තීරණ ගන්නන් ලෙස පිරිමින් උස් කොට සළකයි.වැදගත් කාරණාවලදී කාන්තා නියෝජිතායතනය සීමා කරයි.


➡️සමාජ අපකීර්තිය සහ ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය පිළිබඳ ඒකාකෘති:


"ස්ත්‍රී" හැසිරීම් පිළිබඳ සමාජ අපේක්ෂාවන් කාන්තාවන්ගේ ඉදිරිපත්වීම් සීමා කළ හැකි අතර පොදු ජීවිතයට ඔවුන්ගේ සහභාගීත්වය සීමා කළ හැකිය.


➡️ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය මත පදනම් වූ ප්‍රචණ්ඩත්වය:


ගෘහස්ත හිංසනය ඇතුළු කාන්තාවන්ට එරෙහි හිංසනය සාමාන්‍යකරණය කිරීමට පුරුෂාධිපත්‍ය සම්මතයන් දායක විය හැක.


➡️කාන්තාවන්ගේ ජීවිතයට බලපෑම්:


ආර්ථික යැපීම:


අධ්‍යාපනයට සහ රැකියා අවස්ථා සඳහා ඇති සීමිත ප්‍රවේශය පිරිමි සහකරුවන් මත මූල්‍යමය යැපීමට හේතු විය හැක.


හීන ආත්මඅභිමානය:


අභ්‍යන්තර සමාජ අපේක්ෂාවන් කාන්තාවන්ගේ ආත්ම-වටිනාකම සහ විශ්වාසය කෙරෙහි අහිතකර ලෙස බලපෑ හැකිය.


➡️අධ්‍යාපනය: සමහර පුරුෂ මූලික සමාජවල, ගැහැණු ළමයින්ට අධ්‍යාපනයට සීමිත ප්‍රවේශයක් තිබිය හැකිය, නැතහොත් සාම්ප්‍රදායිකව ස්ත්‍රීවාදී යැයි සැලකෙන හෙද සේවය හෝ ඉගැන්වීම වැනි අධ්‍යයන ක්ෂේත්‍ර හැදෑරීමට දිරිමත් කළ හැකිය. මෙය ඔවුන්ගේ වෘත්තීය ජීවිතය සහ ඉපැයීම් සීමා කළ හැකිය.


ඇෆ්ගනිස්ථානය: තලේබාන් පාලනය යටතේ, කාන්තාවන්ට ඔවුන්ගේ නිදහසේ ගමන් කිරීම, අධ්‍යාපනය සහ රැකියා සඳහා දැඩි සීමාවන්ට මුහුණ දීමට සිදුවේ. ඔවුන් ප්‍රසිද්ධියේ බුර්කා පැළඳිය යුතු අතර, බොහෝ රැකියා තහනම් කර ඇති අතර, ගැහැණු ළමයින්ට ප්‍රාථමික පාසලෙන් ඔබ්බට අධ්‍යාපනය ලැබීමට බොහෝ දුරට ඉඩ නොලැබේ.


➡️දේශපාලනය සහ නායකත්වය:


පුරුෂ මූලික සංස්කෘතීන් තුළ දේශපාලනය සහ නායකත්ව තනතුරු තුළ කාන්තාවන් බොහෝ විට අඩු නියෝජනයක් දක්වයි. තනතුරු සඳහා තරඟ කිරීමට, බලතල දැරීමට හෝ තීරණ ගැනීමේ ක්‍රියාවලීන්හි ඔවුන්ගේ හඬ විවර කිරීම ඔවුන්ට බාධකවලට මුහුණ දීමට සිදු වීමට හේතුවක් විය හැක.


➡️විවාහ ජීවිතය


 විවාහය සහ පවුල ඇතූළු ඔවුන්ගේ පෞද්ගලික සබඳතාවලදී සාම්ප්‍රදායික ස්ත්‍රී පුරුෂ භූමිකාවන්ට අනුගත වීමට කාන්තාවන්ට පීඩනයට මුහුණ දීමට සිදුවිය හැකිය. ඔවුන්ගේ අවශ්‍යතාවලට වඩා තම සැමියාගේ අවශ්‍යතාවලට ප්‍රමුඛත්වය දීමට හෝ ළමා රැකවරණය සහ ගෙදර දොරේ වැඩ සඳහා මූලික වගකීම දැරීමට ඔවුන්ගෙන් අපේක්ෂා කළ හැකිය.


⭕රටවල් ආශ්‍රයෙන් උදාහරණ


➡️සෞදි අරාබිය: 

මෑත කාලීන ප්‍රතිසංස්කරණ මගින් කාන්තාවන්ට පිරිමි භාරකරුවෙකූගේ අවසරයකින් තොරව රිය පැදවීමේ සහ ගමන් කිරීමේ හැකියාව වැනි වැඩි අයිතිවාසිකම් ලබා දී ඇතත්, සැලකිය යුතූ සීමාවන් තවමත් පවතී. කාන්තාවන් තවමත් රැකියාවේදී වෙනස්කම්වලට මුහුණ දෙන අතර, භාරකාරත්වය සහ පෞද්ගලික තත්ත්වය පිළිබඳ නීති බොහෝ විට පිරිමින්ට පක්ෂපාතී වේ.


➡️ඉන්දියාව: 

නීතිමය ආරක්ෂාවන් තිබියදීත්, ඉන්දියාවේ කාන්තාවන් ගෘහස්ථ හිංසනය, ලිංගික අතවර සහ  ඝාතන ඇතූළු ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය මත පදනම් වූ ප්‍රචණ්ඩත්වයේ ඉහළ අනුපාත අත්විඳිති. විශේෂයෙන් ග්‍රාමීය ප්‍රදේශවල අධ්‍යාපනය, රැකියාව යන්න ස්ත්‍රීන්ට නොගැළපෙන දෙයක් යැයි සම්මත කොට ඇත.


➡️ජපානය: 

ජපානයට ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය පිළිබඳ ප්‍රබල සම්ප්‍රදායක් ඇති අතර, කාන්තාවන් බොහෝ විට තම වෘත්තීන්ට වඩා ගෘහස්ථ රාජකාරි සහ ළමාරක්ෂණයට ප්‍රමුඛත්වය දෙනු ඇතැයි අපේක්ෂා කෙරේ. මෙය රාජ්‍ය හා පෞද්ගලික අංශ දෙකෙහිම නායකත්ව තනතුරු වල කාන්තා නියෝජනය අඩු වීමට හේතුවක් වී ඇත.


➡️නයිජීරියාව: නයිජීරියාවේ සමහර ප්‍රදේශවල, විශේෂයෙන් උතූරේ, කාන්තාවන් අධ්‍යාපනයට සහ ආර්ථික සහභාගීත්වයට සංස්කෘතික හා ආගමික බාධකවලට මුහුණ දෙයි. ඔවුන් ළමා විවාහ, කාන්තා ලිංගික අවයව ඡේදනයට සහ බහු විවාහයට භාජනය විය හැකිය.


➡️බ්‍රසීලය: බ්‍රසීලය ස්ත්‍රී පුරුෂ සමානාත්මතාවයේ ප්‍රගතියක් ලබා ඇතත්, වැටුප් අසමානතාවය, දේශපාලනයේ අඩු නියෝජනය සහ විශේෂයෙන් කළු කාන්තාවන්ට සහ LGBTQ+ කාන්තාවන්ට එරෙහි ඉහළ ප්‍රචණ්ඩත්ව අනුපාත වැනි අභියෝගවලට කාන්තාවන් තවමත් මුහුණ දෙයි.


පුරුෂ මූලිකත්වය යනු විවිධ සංස්කෘතීන් සහ සන්දර්භයන් තුළ වෙනස් ලෙස ක්‍රියාත්මක වන සංකීර්ණ හා බහුවිධ බල පද්ධතියකි.




 

ස්ත්‍රී පුරුෂ සමානාත්මතාවයේදී සංස්කෘතිය

 *ස්ත්‍රී පුරුෂ සමානාත්මතාවයේදී සංස්කෘතිය* ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය පිළිබඳ ආගමික ඉගැන්වීම්වල සංස්කෘතික වැරදි අර්ථකථන ලොව පුරා සමාජ වල ව්‍යාප්ත වී ...