Wednesday, July 17, 2024

Disability Pride Month

 


Disability Pride Month, observed every July, is a time to honor and recognize the achievements, experiences, and struggles of individuals with disabilities. This celebration started in 1990, the same year the Americans with Disabilities Act (ADA) was passed. The ADA is a landmark law that prohibits discrimination against people with disabilities and ensures they have the same rights and opportunities as everyone else.


The goal of Disability Pride Month is to promote visibility and mainstream awareness of the positive pride felt by people with disabilities. It is a time for disabled individuals to take pride in their identities, fight against ableism, and educate others about the importance of accessibility and inclusion.


Understanding Disability


Disability can come in many forms. It can be physical, like needing a wheelchair or having difficulty hearing. It can also be invisible, such as mental health issues or chronic illnesses. No matter the type, people with disabilities often face barriers that make daily life more challenging.


The Importance of Disability Pride Month


Disability Pride Month is important for several reasons. First, it helps to challenge and change the negative stereotypes that often surround disability. By celebrating their achievements and contributions, people with disabilities can show the world that they are capable and valuable members of society.


Second, Disability Pride Month promotes self-acceptance and confidence among disabled individuals. It encourages them to embrace their disabilities as an integral part of who they are, rather than something to be ashamed of. This empowerment can lead to greater self-advocacy and a stronger sense of community.


Finally, this month serves as a reminder to everyone about the importance of accessibility. It highlights the need for policies and practices that support full participation in all areas of life, including work, education, and recreation.


 Celebrating Disability Pride Month


There are many ways to celebrate Disability Pride Month. Communities and organizations often host events such as parades, art exhibits, panel discussions, and workshops. These events provide opportunities for people with disabilities to share their stories, express their talents, and connect with others.


Individuals can also celebrate by educating themselves and others about disability issues. Reading books, watching documentaries, and following disability advocates on social media are great ways to learn more. Engaging in conversations about disability can help to break down prejudices and promote understanding.


The Role of Allies


Allies play a crucial role in Disability Pride Month. An ally is someone who supports and stands up for the rights of people with disabilities. Allies can help by advocating for accessibility in their workplaces, schools, and communities. They can also amplify the voices of disabled individuals and ensure that their perspectives are heard.


Conclusion


Disability Pride Month is a powerful reminder of the strength and resilience of the disabled community. It is a time to celebrate diversity, promote equality, and work towards a more inclusive society. By recognizing and honoring the contributions of people with disabilities, we can help to create a world where everyone is valued and respected, regardless of their abilities.


Leo Dinil Perera

First Year

Faculty of Arts

Sunday, July 14, 2024

මානසික සෞඛ්‍යය යනු කුමක්ද? [ Mind Pulse - Article 01]


 

Mindpulse

Phase - 1

Session  - 1


මෙත් සිත ඇති වන්නාක් සමග සිත මෘදු  හා මොලොක් වීමට පටන් ගන්නව.පිපි එන රෝස මලක් සෙ අලංකාර වේ.

  - බුදු දහම.-

 මානසික සෞඛ්‍යය අපගේ චිත්තවේගීය, මානසික සහ සමාජීය යහපැවැත්ම ආවරණය කරයි.  එය අප සිතන, හැඟෙන සහ ක්‍රියා කරන ආකාරය කෙරෙහි බලපාන අතර, අපගේ සබඳතා සහ කාර්ය සාධනයේ සිට ආතතියට මුහුණ දීමට සහ තීරණ ගැනීමට ඇති හැකියාව දක්වා අපගේ ජීවිතයේ සෑම අංශයකටම බලපෑම් කරයි.  යහපත් මානසික සෞඛ්‍යය යනු මානසික රෝග නොමැති වීම පමණක් නොව සමස්ත යහපැවැත්මේ තත්ත්වයකි.


 මෑත වසරවලදී, මානසික සෞඛ්‍යය පිළිබඳ දැනුවත්භාවය සැලකිය යුතු ලෙස වැඩි වී ඇත.  මානසික රෝග වලට  ඇති බිය හෝ මානසික සෞඛ්‍ය ගැටලු මොනවාද යන්න පිළිබඳ වැරදි අවබෝධය නිසා බොහෝ අය මේ සදහා උපකාර පැතීමට මැලි වෙති.  සාමාන්‍ය මානසික සෞඛ්‍ය ආබාධ අතර කාංසාව, මානසික අවපීඩනය  සහ භින්නෝන්මාදය ඇතුළත් වේ.  මෙ සදහ කරන සෑම ප්‍රතිකාරය ක්ම  පුද්ගලයන්ට අනුව වෙනස් වන  අතර විශේෂිත අවශ්‍යතා සපුරාලීම සඳහා ප්‍රතිකාර සැලසුම් සකස් කළ යුතුය.


 මානසික සෞඛ්‍යයට ජාන විද්‍යාව, පරිසරය, ජීවන රටාව සහ කම්පනය  වැනි ජීවිත අත්දැකීම් ඇතුළු විවිධ සාධක මගින් බලපෑම් කළ හැක.  හොඳ මානසික සෞඛ්‍යයක් පවත්වා ගැනීම සඳහා නිතිපතා ශාරීරික ක්‍රියාකාරකම්, සමබර ආහාර වේලක්, ප්‍රමාණවත් නින්දක් සහ ශක්තිමත් සමාජ සම්බන්ධතා වැනි උපාය මාර්ගවල එකතුවක් ඇතුළත් වේ.  චිකිත්සකයින් හෝ උපදේශකයින්ගේ වෘත්තීය සහාය සමඟ භාවනාව සහ යෝග වැනි සිහිකල්පනාව පුහුණුවීම් ද තීරණාත්මක කාර්යභාරයක් ඉටු කරයි.


 මානසික සෞඛ්‍යය ඵලදායී ලෙස කළමනාකරණය කිරීම සඳහා පූර්ව මැදිහත්වීම ප්‍රධාන වේ.  නොනැසී පවතින දුක, අධික කනස්සල්ල, සමාජ ක්‍රියාකාරකම් වලින් ඉවත් වීම සහ නින්දේ හෝ ආහාර රුචියේ වෙනස්වීම් වැනි මානසික සෞඛ්‍ය ගැටළු වල සලකුණු හඳුනා ගැනීම - කාලෝචිත සහය සහ හොඳ ප්‍රතිඵල ලබා ගැනීමට හේතු විය හැක.  මානසික සෞඛ්‍යය පිළිබඳ දැනුවත්භාවය ප්‍රවර්ධනය කිරීම සහ අපකීර්තිය අවම කිරීම සඳහා පුද්ගලයන්ට උපකාර පැතීම  සහතික කිරීම මෙහි දී  අත්‍යවශ්‍ය වේ.


 අවසාන වශයෙන්, මානසික සෞඛ්‍යය සමස්ත සෞඛ්‍යයේ මූලික අංගයක් වන අතර එය ශාරීරික සෞඛ්‍යයට සමාන වැදගත්කමක් සහිතව සැලකිය යුතුය.  උපකාරක පරිසරයක් පෝෂණය කිරීමෙන් සහ විවෘත සංවාද ප්‍රවර්ධනය කිරීමෙන්, පුද්ගලයන්ට සෞඛ්‍ය සම්පන්න, වඩාත් තෘප්තිමත් ජීවිතයක් ගත කිරීමට අපට උපකාර කළ හැකිය.


Leo Mayomi Ekanayake

First Year 

Faculty of Arts

Wednesday, July 10, 2024

ලෝක ජනගහන දිනය


ලෝක ජනගහන දිනය සෑම වසරකම ජූලි මස 11 වැනි දින සමරයි. එයින් බලාපොරොත්තුවන්නේ ලෝක ජනගහනයේ වර්ධන පිලිබඳ පරීක්ෂාවෙන් කටයුතු කිරීමටයි. මෙම සැමරුම එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවර්ධන වැඩසටහනේ පාලන කවුන්සලය විසින් පිහිටුවන ලදි. මෙය 1987 ජූලි 11 වැනි දින ලෝක ජනගහනය ආසන්න වශයෙන් බිලියන පහක් වීම හේතුවෙන් පිහිටුවන ලදී.2024 ලෝක ජනගහන දිනය වෙනුවෙන් තේමාව ලෙස "අනාගත පරම්පරාවන් සවිබල ගැන්වීම තිරසාර සංවර්ධනය සහ ජනගහන ප්‍රවණතා"

එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානය පවසන්නේ ජනගහනය වැඩිවීම ආර්ථික සංවර්ධනය, රැකියා, ආදායම් බෙදීයාම, දරිද්‍රතාවය සහ සමාජ ආරක්ෂණයට බලපාන බවයි. එය සෞඛ්‍ය, අධ්‍යාපනය, නිවාස, සනීපාරක්ෂාව, ජලය, ආහාර සහ බලශක්තිය සඳහා ප්‍රවේශයට ද බලපායි. මෙම අවශ්‍යතා තිරසාර ලෙස ආමන්ත්‍රණය කිරීමට ප්‍රතිපත්ති සම්පාදකයින්ට නිවැරදි ජනගහන දත්ත අවශ්‍ය වේ. 1989 දී එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවර්ධන වැඩසටහන (UNDP) විසින් පිහිටුවන ලද, 1987 බිලියන පහේ දිනයෙන් පසුව, ලෝක ජනගහන දිනය ජනගහන ගැටළු වල හදිසිතාව ඉස්මතු කරයි. 1990 දෙසැම්බරයේදී, පරිසරයට සහ සංවර්ධනයට ජනගහන බලපෑම් පිළිබඳව දැනුවත් කිරීම සඳහා මෙම දිනය අඛණ්ඩව පැවැත්වීමට එක්සත් ජාතීන්ගේ මහා මණ්ඩලය තීරණය කළේය. 1990 ජූලි 11 වැනිදා සිට ලෝක ජනගහන දිනය ගෝලීය වශයෙන් සමරනු ලබයි.  ලෝක ජනගහන දිනය ජනගහන ගතිකතාවයන් සහ සමාජ ආර්ථික සංවර්ධනය, පාරිසරික තිරසාරභාවය සහ පුද්ගල යහපැවැත්ම කෙරෙහි ඒවායේ බලපෑම් කෙරෙහි අවධානය යොමු කිරීමේදී වැදගත් කාර්යභාරයක් ඉටු කරයි.  ලෝක ජනගහන දිනය සමරනු ලබන්නේ ජනගහන ගැටළු වල වැදගත්කම කෙරෙහි අවධානය යොමු කිරීම සහ අධික ජනගහනයේ බලපෑම පිළිබඳව ජනතාව දැනුවත් කිරීම සඳහා ය. අධික ජනගහනය පාරිසරික හායනය, මහජන සෞඛ්‍ය අභියෝග සහ සම්පත් මත පීඩනය වැනි බරපතල ගැටළු ඇති කළ හැකිය. ලෝක ජනගහන දිනය මිනිසාට බොහො සෙයින් වැදගත් වනුයේ මනුශ්‍යකු ලෙස ලෝකය තුළට ඔහුගෙන් ඉටුවිය යුතු වගකීම් කෙසේද යන්න දැනගත හැකී වීමය.

Leo Prabuddya Senarathna

First Year

Faculty of Arts

Monday, July 1, 2024

ChatGPT




 OpenAI විසින් වැඩි දියුණු කරන ලද ChatGPT මෘදුකාංගය ට (කෘතිම බුද්ධිය) තොරතුරු ගවේෂණය  සහ ස්වභාවික භාෂා හැසිරවීමේ  පවතී.  GPT-4 ගෘහනිර්මාණ ශිල්පය භාවිතා කරයි. ChatGPT මෘදුකාංගයට විශාල  දත්ත සමුදායක් අන්තර්ගත කර ඇති අතර, එයට තත්‍ය කාලීනව මිනිසාට සමාන ප්‍රතිචාර ජනනය කිරීමට හැකි වේ.  මෙම හැකියාව පාරිභෝගික සේවා සහ අධ්‍යාපනික සහය සිට නිර්මාණාත්මක ලිවීම් සහ සංවාද නියෝජිතයන් දක්වා විවිධ යෙදුම් සඳහා ප්‍රබල මෙවලමක් බවට පත්ව ඇත .


 ChatGPT හි කැපී පෙනෙන ලක්ෂණයක් වන්නේ එහි සන්දර්භමය වශයෙන් අදාළ සහ සුසංයෝගී ප්‍රතිචාර තේරුම් ගැනීමට සහ උත්පාදනය කිරීමට ඇති හැකියාවයි.  මෙමගින්   මානව සංවාද සමීපව අනුකරණය කර එයට අදාල ව තොරතුරු සැපයීම  සහ උත්පාදනය කල හැක.  එහි ප්‍රතිඵලයක් වශයෙන්, පරිශීලකයන් බොහෝ විට ChatGPT සමඟ ඇති අන්තර්ක්‍රියා කැපී පෙනෙන ලෙස ස්වාභාවික හා ආකර්ෂණීය අන්දමින් සිදු වන බව සොයා ගෙන ඇත.


 තවද, ChatGPT නිර්මාණය කර ඇත්තේ අනුවර්තනය වීමට, තොරතුරු සැපයීමට, ප්‍රශ්නවලට පිළිතුරු දීමට සහ ඊමේල් ලිවීම හෝ කේත කොටස් ජනනය කිරීම වැනි නිශ්චිත කාර්යයන් ඉටු කිරීමට හැකියාව ඇති ආකාරයටය.  මෙම බහුකාර්යතාව නිසා එය විවිධ ක්ෂේත්‍ර හරහා මිල කළ නොහැකි සම්පතක් බවට පත් ව ඇත., ඵලදායිතාව සහ කාර්යක්ෂමතාව ද වැඩි ය.

.  AI මත පදනම් වූ සන්නිවේදන ක්ෂේත්‍රයේ විශාල දියුණුවක් සිදුව ඇත .වර්තමානයේදී මෙයින් ලැබෙන තොරතුරු සත්‍යාසත්‍යතාවය සොයාගැනීමට අපහසු අන්දමටම මෙහි තාක්ෂණය දියුණු වී ඇත.


Leo Nadeesha Mayomi

First year

Faculty of Arts

කාර්‍යබහුල ජීවිතයත් සමග මානසික ආතතියෙන් හෙබි පීඩිත ජනයා බිහිවීමේ මංපෙත් විවර වීම

 



රටේ පවතින ආර්ථික උද්ධමනය නිසා ජනයාගේ ජීවන බර ඉහළ යාම ක්‍රමයෙන්‌ සිදුවෙයි. ඔරලෝසුවේ කටුවලට සීමා වූ පංතියක්‌ වන රැකියාවල නියැලෙන ජනපංතිය හෙවත්‌ ශ්‍රම බලකාය මගින්‌ තවමත්‌ අපේ රටේ ආර්ථිකය යම්‌ ප්‍රමාණයක උසුලා දරා සිටීම ඔවුනොවුන්ගේ ශ්‍රම බලය නිසා සිදු වේ. නමුත්‌ දරිද්‍රතාවෙන්‌ පෙළෙන ජනයා එදිනෙදා ආහාරවේල සොයාගන්නේ කුලී වැඩක්‌ හෝ අනෙකුත්‌ සාමාන්‍යපරිදි කළ නොහැකි, නුසුදුසුතත්ත්වයේ පවතින රැකියාවල නියැලෙමිනි.

කෙසේ නමුත්‌ මේ ජන කොට්ඨාශ

දෙකම වැඩකටයුතු සිදු කරනුයේ

තමාගේ එදිනෙදා ජීවන රටාව හා

ආහාර වේල සපුරා ගැනීම සඳහායි.මේ සඳහා ප්‍රබල පහරක්‌

වැදී ඇත්තේ රටේ පවතින ආර්ථික අර්බුදය හා දැරිය නොහැකි බදු බර හේතුවෙන්‌

ජනයාගේ ජීවන වියදම ඉතා ශීඝ්‍රයෙන්‌ ඉහළ යාම සිදුවීමයි.

උදෘහරණයක්‌ ලෙස රටේ කාර්මික නගරය වන කොළඹ නගරය ගත්විට මේ ජීවන තත්වයේ පීඩාකාරී බව අපහට සියැසින්‌ දැක බලා ගත හැක.මිනිසුන්ගේ කාර්යබහුලත්ය ගත්විට, සාමාන්‍ය ජනයාගේ සිට මධ්‍යමපංතික ජනකොට්ඨාශවල

එදිනෙදා ජීවන රටාව ඔවුනොවුන්‌

ගෙනයන ආකාරය පිළිබඳවත්‌

"ජනයාගේ ජීවිතයේ මහන්සි වූ

තරමට තමන්ට එය දවසේ ජීවන

වියදම සපුරා ගැනීමට තරම්වත්‌

වැටුපක්‌ නොලැබීමත්‌ මේ

හේතුවෙන්‌ මංකොල්ලකෑම,

ගණිකා වෘත්තිය, මත්ද්‍රව්‍යවිකිණීම, අවි ආයුධ සොරරහසේ විකිණීම යනාදී සමාජයට පටහැනි සමාජ ක්‍රියාවන්වල ජනයා බහුල

ලෙස නියැලීම අයහපත්‌ තත්වයකි. විශේෂයෙන්‌ මුඩුක්කු

නිවාස ආශ්‍රිත ප්‍රදේශවල මේ

සමාජයට නුසුදුසු සමාජ

සදාචාරයන්ට පටහැනි රැකියාවල

නියැලීම වත්මන්‌ තත්ත්වයේදී

බහුලව සිදුවේ. ආර්ථික වශයෙන්‌ රට කඩා වැටීමත්‌ නිසා  මිනිසුන්ට මුදලට ඇති ඉල්ලුමත්

වටිනාකමත්‌ අතීතයට සාපේක්ෂව ශිඝ්‍රයෙන්‌ ඉහළ යයි.


ඇතැම්‌ ජනයාගේ ජීවන තත්ත්වය ගත්‌ විට ඇතැම්‌ පවුල්වල දරුවන් පොතපතක්වත් මිලදී ගැනීමට අවශ්‍ය තරම්‌ මුදලක්‌ තමන්‌ සතුව නොපැවතීම අද වන විට පවතින ආර්ථික ගැටලුවකි.

එමගින්‌ රටේ අධ්‍යාපනයට ද ප්‍රබල පහරක්‌ එල්ල වේ. කෙසේ නමුත්‌ කුමන හෝ රැකියාවක්‌ සිදුකරමින්‌ තමන්ගේ එදිනෙදා අවශ්‍යතාවයන්‌ සපුරා ගැනීමට මිනිසුන්‌ උත්සාහ කිරීම අද සමාජයේ දක්නට ලැබෙයි.

එයට හොඳම නිදසුනකි, කාර්මික අගනගරය වූ "කොළඹ නගරය".කම්කරු වෘත්තිය තුළදී (නාට්ටාමි රැකියාවන්‌ වැනි දෑ) පවා ඔවුනොවුන්ගේ ජීවන රටාව තුළ මහන්සිවී වැඩකටයුතු සිදුකරන අතර රජයේ රැකියාවල හා පෞද්ගලික අංශයේ රැකියාවල නියැලෙන වෘත්තිකයන්‌ පවා කාර්යබහුල වෙහෙසකර ජීවන මංපෙතකට ගමන්‌ කරන ආකාරය අද සමාජය තුල දැකගත හැකිය. සරලව කිවහොත්‌,රටේ ජනතාවගේ ශ්‍රමයට සරිලන

වැටුපක්‌ නොලැබීමත්‌ නාගරීකරණයත්‌ හේතුවෙන්‌

වාහන තදබදය, මහල්‌ නිවාස,

ගොඩනැගිලි, මුඩුක්කු නිවාස

යනාදී ඉදි කිරීම්‌ නිසා හුස්ම

පොදක්‌ ගැනීමට තරම්වත්‌ නොහැකි පරිද්දෙන්‌ ඉඩකඩ සීමිතවීම හේතුවෙන්‌ යම්‌ පීඩිත

තත්ත්වයක්‌ කොළඹ නගරය තුළ

දැකිය හැකිය.


මෙමගින්‌ ජනයාගේ නිදහස යන

කාරණය එක රාමුවකට කොටු

කිරීමට සිදුවී ඇත. "නිදහස සීමිතයි.කළ යුතු වැඩ ප්‍රමාණය අසීමිතයි"යනාදී වශයෙන්‌ සමාජ කියමන්‌ ද නිර්මාණය වී ඇත්තේ මේ හේතුවෙනි. මේවායේ අහිතකර ප්‍රතිඵල වශයෙන්‌ කායික පමණක්‌ නොව මානසික වශයෙන්‌ සිදුවී ඇති ආතති තත්ත්වයන්‌ පෙන්වාදිය

හැකිය. ඒ අනුව භින්නෝන්මාදය, SubstanceAbuse යනාදී මානසික රෝගී තත්ත්වයන්ට ගොදුරු වීම

මෙහි අහිතකර තත්ත්වයක්‌ ලෙස පෙන්වාදිය හැක. ඉහත සඳහන්‌ කළ පරිදි මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරම්වල නියැලෙන්නන්‌, පාතාලක්‍රියාකාරීත්වයන්‌, ගණිකාවෘත්තිකයන්‌ යනාදී සමාජ සදාචර්ම වලට පටහැනි ක්‍රියාවල නියැලෙන්නන්‌ අවසානයේ දී ඔවුනොවුන්ට සිදුවන පීඩාවන්‌ දරාගත නොහැකි තත්ත්වයට පත්‌ වූ

විට මානසික රෝගීන්‌ බවට පත්වේ.අද සමාජය තුළ දකින ප්‍රබල කරුණක්‌ ලෙසද මෙය පෙන්වාදිය හැක.


තවත්‌ සමාජ නිදසුනක්‌ ලෙස උසස්‌අධ්‍යාපන පද්ධතීන්හි

 ක්‍රියාකාරීත්වයන්ද ගත හැකිය.

කාර්යබහුල ජීවිතයකට මංපෙත් විවර කරන තවත්‌ සංදිස්ථානයක්‌ ලෙස මේ අධ්‍යාපන පද්ධතිය හැඳින්වීය හැකිය. බොහෝ දුරට උසස්‌ අධ්‍යාපනයෙහි නියැලීමට

පැමිණෙන්නේ දුෂ්කර ගම්බද

ප්‍රදේශවල වාසය කළ දුප්පත්‌

අහිංසක සිසුන්ය. ඔවුන්‌ කටුක

ජීවිතයක්‌ ගත කර වෙහෙස

මහන්සි වී ඉගෙන ගත්‌ දරුවන්ය.

නමුත්‌ රටේ පවතින අර්බුදකාරී

තත්ත්වයන්‌ නිසා ඔවුන්ගේ ජීවිත

වලටද එම තත්ත්වයන්‌ ප්‍රබල

පහරක්‌ එල්ල කරයි. අධ්‍යාපනික

කටයුතු පමණක්‌ නොව ඔවුනොවුන්ගේ එදිනෙදා ආහාර

වේල සඳහා යන අධික වියදම නිසා එය සපුරා ගැනීමට තරම්වත්‌ හැකියාවක්‌ නොපවතින සිසුන්‌ අපට සමාජය තුළින්ම දැක ගත හැකිය.


මේ සඳහා රජය විසින්‌ යම්‌ යම්‌

පහසුකම්‌ සැලසුවද එය තමන්ගේ දවසේ වියදමටවත්‌ නොසෑහේ, මේ හේතුවෙන්‌ අධ්‍යාපනයට අමතරව අර්ධ කාලීන රැකියාවල නිරත වීමට

වීමට බහුතරයක්‌ උසස්‌අධ්‍යාපනය ලබන සිසුන්‌ යොමු වී ඇත.එමගින්‌ ඔවුන්ගේ ජීවිතය තවදුරටත්‌ ශීඝ්‍ර කාර්යබහුලත්වයක්‌ කරා ගමන්‌

කරයි. එමගින්‌ විශ්ව විද්‍යාලවල

අධ්‍යයන කටයුතු පවා ගොඩ ගැසී නිසි ආකාරයේ අධ්‍යයන වැඩවල නිරතවීමට නොහැකිවීමත්, මුදල්‌සෙවීමට යොමු වීමෙන්‌ තමන්ගේ

ඉලක්කයන්‌ කරා නිවැරදිව ගමන්‌කිරීමට නොහැකි වීමත්‌ අහිතකර තත්ත්වයකි. ඔවුන්ගේ නිවෙස්‌ වල පවතින ආර්ථිකමය ගැටලු, පවුල්‌ ප්‍රශ්න (දෙමව්පියන්‌ අහිමිවීම,සහෝදර සහෝදරියන්‌ රැකබලාගැනීමට නොහැකිවීම) යනාදී නොයෙකුත්‌ අහිතකර තත්ත්වයන්ට මුහුණ දීමට සිදුවී ඇත. මේ නිසා මානසික වශයෙන්‌ කඩාවැටීමට ලක්වී, ඇතැම්‌ සිසුන්‌ විශ්ව විද්‍යාල ජීවිතය අතහැර යාමට පවා යොමුවීම අද සමාජයේ දැකිය හැකි අසුබවාදී කරුණකි. මේ හේතුවෙන්‌

ඔවුන්ගේ මානසික ආතතිය වැඩි වී එය රෝගී තත්ත්වයන්‌ දක්වා

උත්සන්න වීම සිදුවිය හැකි

අහිතකර තත්වයකි.   


කාර්යබහුලත්වය හේතුවෙන්‌

පවුල්වල අසමගිය ඇති වීම,

දරුවන්‌ භා දෙමාපියන්‌ අතර පවතින බැඳීම්‌ දුරස්ථ වීම, සාර්ථක පවුලක වගකීම්‌ ඉටු කිරීමට කාලයක්‌ නොමැති කම, සතුට, ආදරය,කරුණාව දරුවන්‌ හට පමණක්‌ නොව සැමියා හා බිරිඳ අතරවත්‌ නිසි ආකාරයෙන්‌ ලබාදීමට කාලයක්‌ ඉතිරි කර ගැනීමට නොහැකි තත්ත්වයක්‌ අද සමාජය තුළ දැකිය හැක.


"ජීවිතය විඳින්න කාලය සීමිතයි".

තරුණ ජීවිතවලට මේ

කාර්යබහුලත්වය යන කරුණු ප්‍රබල පහරක්‌ එල්ල කරයි. එමගින්‌ මානසික වශයෙන්‌ කඩා වැටුණු පීඩිත පංතියක්‌ නිර්මාණය වීමේ දොරටු විවර වෙයි. මෙහි දිගු කාලීන

ප්‍රතිඵලයක්‌ ලෙස මානසික 

ආතතීන්ට ගොදුර වී, ඔවුනොවුන්ගේ ජීවිතය ගැන

කලකිරීමට ලක්වී, මානසික පීඩනය,වැඩි වූ විට එය සියදිවි  නසාගැනීමේ අහිතකර තත්ත්වයන්‌ කරා ගමන්‌ කරයි.මෙය රටක්‌ වශයෙන්‌ මුහුණ දෙන ප්‍රබල ගැටළුවකි.


සිතීමට යමක්‌, 


 ඔබත්‌ , ජීවිතයේ විඳිය 

 යුතු සොඳුරැ තැන්‌ මගහැරුණු, 

 ඔරලෝසුවට වහල්‌ වූ, 

 නිදහස නම් ආලෝකය දෙස 

 බැලීමට තරම්වත්‌ කාලයක්‌ 

 නොමැති, පීඩාකාර ආතතියකින්ද පීවිතය 

 නම් නෞකාව ගෙනයන්නේ ?


Leo Sanjana Nethmini

First year

Faculty of Arts

මුලු ලොවක් වසග කල බොලිවුඩ් සිනමාව


 


1930 ගණන්වල බොම්බායේ (දැන් මුම්බායි) ආරම්භ වූ සහ දැවැන්ත චිත්‍රපට අධිරාජ්‍යයක් දක්වා වර්ධනය වූ ඉන්දියානු චිත්‍රපට නිෂ්පාදන කර්මාන්තයේ බොලිවුඩ් ලෙස හැදින්වේ.


මුල් ඉන්දියානු අත්හදා බැලීම් වලින් පසුව, 1934 දී හිමන්සු රායි විසින් දියත් කරන ලද බොම්බේ ටෝකීස් ඉන්දියානු සිනමාවේ වර්ධනයට මූලික විය. වසර ගණනාවක් පුරා, බොලිවුඩයෙන් සම්භාව්‍ය ප්‍රභේද කිහිපයක් මතු විය: ඓතිහාසික වීර කාව්‍යය, විශේෂයෙන් මුගල්-ඊ-අසාම් (1960); ෂෝලේ (1975) වැනි ව්‍යංජන බටහිර; පකීසා (1972) වැනි ආචාරශීලී චිත්‍රපටය, එය සිත් ඇදගන්නාසුළු සිනමාකරණය සහ සංවේදී නර්තන නර්තනය ඉස්මතු කරයි; සහ Jai Santoshi Maa (1975) විසින් නියෝජනය කරන ලද මිත්‍යා චිත්‍රපටිය.


බොහෝ විට චිත්‍රපට පිටුපස ගාමක බලවේගය වූයේ රංගනයෙන් දායක වූ තරු ය. 1936 දී අශෝක් කුමාර් සහ දේවිකා රාණි ප්‍රථම ප්‍රධාන තරු යුගලය ලෙස ඉස්මතු වූ විට, ඉන්දියානු මහජනතාව ඔවුන්ගේ තිරයේ වීරයන් පිළිබඳ පුවත් සඳහා නොඉවසිය හැකි ආශාවක් ඇති කර ගත්හ. මෙම උනන්දුව 1950 සහ 60 ගණන්වල රාජ් කපූර්, දිලිප් කුමාර් සහ දේව් ආනන්ද්, 70 ගණන්වල රාජේෂ් ඛන්නා, 80 ගණන්වල අමිතාබ් බච්චන් සහ 90 ගණන්වල ෂාරුක් ඛාන් වැනි පිරිමි නළුවන් සමඟ දිගටම පැවතුනි.


ජනප්‍රිය කාන්තා නිරූපකයින් අතර 1950 ගණන්වල මධුබාලා, 60 ගණන්වල මුම්ටාස්, 70 ගණන්වල සීනත් අමන්, 80 ගණන්වල හේමා මාලිනී සහ 90 ගණන්වල මධුරි ඩික්සිත් සහ කාජෝල් ඇතුළත් වුණා.


21 වන ශතවර්ෂයේ ආරම්භයේදී, බොලිවුඩයේ විශාලතම අංගය ලෙස පැවති ඉන්දියානු චිත්‍රපට කර්මාන්තය - වාර්ෂිකව වෘතාන්ත චිත්‍රපට 1,000 ක් පමණ ඉන්දියාවේ සියලුම ප්‍රධාන භාෂාවලින් සහ විවිධ නගරවල නිෂ්පාදනය කරන ලද අතර ජාත්‍යන්තර ප්‍රේක්ෂකයින් අතර වර්ධනය වීමට පටන් ගත්තේය. එක්සත් රාජධානියේ සහ එක්සත් ජනපදයේ දකුණු ආසියානුවන්. බොලිවුඩ් චිත්‍රපටවල සම්මත ලක්ෂණ සූත්‍ර කථා රේඛා, ප්‍රවීණ ලෙස නර්තනය කරන ලද සටන් ජවනිකා, දර්ශනීය ගීත සහ නැටුම් චර්යාවන්, හැඟීම් ආරෝපණය කරන ලද තනු නිර්මාණය සහ ජීවිතයට වඩා විශාල වීරයන් විය. ඉන්දීය නළුවෙකු, නිරූපිකාවක් සහ ගායිකාවක් වන ප්‍රියංකා චොප්රා ජෝනාස්, ජොනස් බ්‍රදර්ස් හි පොප් තරුවක් වන නික් ජෝනාස් සමඟ විවාහ වූ අතර, 2000 වසරේ ලෝක රූ රැජින කිරුළු පැළඳීමෙන් පසු ජාත්‍යන්තර තරු බවට පත් වූ අතර බොලිවුඩයේ සහ ඉන් පිටත ඉන්දියාවේ ඉහළම වැටුප් ලබන නිළියක් බවට පත්විය.


 ⭕බොලිවුඩයේ ඉතිහාසය - ඉන්දියානු සිනමාව 


මුම්බායි පදනම් කරගත් හින්දි භාෂා චිත්‍රපට කර්මාන්තය (බොලිවුඩය ලෙස වඩාත් ප්‍රසිද්ධයි) යුරෝපයේ සහ එක්සත් ජනපදයේ නිහඬ චිත්‍රපට පුනර්ජීවනයේ මුල් වසරවල උපත ලැබීය.


බටහිර තාක්‍ෂණික නව නිපැයුම් සහ විශාල පිරිසකට පහසුවෙන් විනෝදාස්වාදය ලබා දීමේ දැවැන්ත විභවය නිසා, ඉන්දියාව සහ අවට ප්‍රදේශ ඉක්මනින්ම චිත්‍රපට නිෂ්පාදනයේ ඔවුන්ගේ බලකොටු පිහිටුවා ගත් අතර, එය ඉදිරි දශක කිහිපය තුළ ලෝක ජනගහනයෙන් බොහෝ දුරට නොසලකා හරිනු ලැබේ. ඔවුන්ගේ ජනප්‍රියත්වය වර්ධනය වන විට, මුම්බායි හි නිර්මාණය කරන ලද චිත්‍රපට වාර්ෂික සංඛ්‍යාව 200 දක්වා ළඟා විය.


මෙම චිත්‍රපට කර්මාන්තය සඳහා අන්වර්ථ නාමය උපදවයි - බොලිවුඩ් (සමාන අන්වර්ථ නාමය "ටොලිවුඩ්" මුලින්ම බටහිර බෙංගාලයේ සිනමාව විසින් ගන්නා ලද නමුත් මොම්බේ (බොම්බේ) සිනමාව රසිකයෝ ඉක්මනින්ම එය අනුවර්තනය කළහ). බටහිර ඉන්දීය චිත්‍රපට නිෂ්පාදකයින්ගේ සිනමා ප්‍රයත්නයන් නොතකා හරින ලද නමුත්, ලොව විශාලතම චිත්‍රපට නිෂ්පාදකයා ලෙස ඉන්දියාව ඇමරිකාව අභිබවා ගිය විට ඔවුන් ඒවා පිළිගත්තේය.


මෙතෙක් නිර්මාණය වූ ප්‍රථම බොලිවුඩ් චිත්‍රපටයේ සිට අද දක්වා, ඉන්දියානු සිනමාව හොලිවුඩයෙන් සහ පසුව ගෝලීය රූපවාහිනී නාලිකාවලින් ලබාගත් බාහිර ප්‍රවණතා සමඟින් එහි දිගු ඉතිහාසයෙන් එක්රැස් වූ බලපෑම් මිශ්‍රණයක් භාවිතා කළේය. ප්‍රධාන බලපෑම් හයක් බොලිවුඩය අද පවතින තත්ත්වයට පත් කළේය:


* මහා භාරතය සහ රාමායණය වැනි ඉන්දියානු වීර කාව්‍යවල සම්ප්‍රදාය, විශේෂයෙන්ම ඒවායේ ආඛ්‍යාන ශෛලීන් (පැති කතාව, පසු කතාව, විස්තීරණ උප-කථා).


* 10 වැනි සියවස දක්වා ඉන්දියාවේ ජනප්‍රිය වූ සංස්කෘත රංග ශාලාව. මෙය බොලිවුඩ් චිත්‍රපටවලට සංදර්ශන, නැටුම්, සංගීතය සහ කලාත්මක අභිනයන් පිළිබඳ හැඟීමක් ලබා දුන්නේය.


* සංස්කෘත නාට්‍යයේ පරිහානියට පසු ජනප්‍රිය වූ ඉන්දියාවේ සම්ප්‍රදායික ජන රංග කලාව.


* පාර්සි රඟහල ඉන්දියානු චිත්‍රපටවලට හාස්‍යය, තනු නිර්මාණය, විස්තීර්ණ නර්තන චර්යාව, යථාර්ථවාදය සහ මනඃකල්පිත මිශ්‍රණයක්, ආඛ්‍යානය සහ වේදිකා දර්ශනය ලබා දුන්නේය.


* සංගීතමය සහ නිෂ්පාදන විෂය පථය සමඟින් හොලිවුඩය.


* MTV වැනි සංගීත රූපවාහිනී නාලිකා 1900 ගණන්වලින් පසු බොලිවුඩ් චිත්‍රපට නිෂ්පාදනය වූ ආකාරයෙහි ගැඹුරු වෙනස්කම් ඇති කළේය.


පළමු සම්පූර්ණ දිග බොලිවුඩ් නිහඬ චිත්‍රපටය වන "රාජා හරිශ්චන්ද්‍ර" 1913 දී දාදාසාහේබ් ෆාල්කේ විසින් නිර්මාණය කරන ලදී. එහි විශිෂ්ට සාර්ථකත්වය ඔහු අනුගමනය කළ අසංඛ්‍යාත චිත්‍රපටවලට සහ ඉන්දියානු සිනමා කර්මාන්තය ඇදහිය නොහැකි උසකට ව්‍යාප්ත වීමට මග පෑදීය. වසර 20කටත් අඩු කාලයකට පසු ඉන්දියාව වසරකට චිත්‍රපට 200ක් නිෂ්පාදනය කළේය. එකල විශාලතම සාර්ථකත්වයන්ගෙන් එකක් වූයේ 1931 සිට "අලම් ආරා", ප්‍රීතිමත් නූතන බොලිවුඩ් සංගීතයේ පදනම බවට පත් වූ ශබ්ද චිත්‍රපටයකි. කෙසේ වෙතත්, එය මුදා හැරීමෙන් පසු, ඉන්දීය රට කැලඹිලි සහිත කාල පරිච්ඡේදයකට අවතීර්ණ විය. මහා අවපාතය, WW2, ඉන්දියානු නිදහස සහ ප්‍රචණ්ඩත්වයේ ප්‍රචණ්ඩත්වය චිත්‍රපට නිෂ්පාදකයින් ඔවුන්ගේ චිත්‍රපට තුළට බැරෑරුම් තේමා හඳුන්වා දීම ආරම්භ කළේය,

කෙසේ වෙතත්, එය මුදා හැරීමෙන් පසු, ඉන්දීය රට කැලඹිලි සහිත කාල පරිච්ඡේදයකට අවතීර්ණ විය. මහා අවපාතය, WW2, ඉන්දියානු නිදහස සහ බෙදීමේ ප්‍රචණ්ඩත්වය චිත්‍රපට නිෂ්පාදකයින් ඔවුන්ගේ චිත්‍රපටවලට බරපතල තේමා හඳුන්වා දීම ආරම්භ කළේය, සාමාන්‍යයෙන් සංගීත සහ නාට්‍යවල පසුබිම් ලෙස. පළමු ඉන්දියානු වර්ණ චිත්‍රපටය වන "කිසාන් කන්යා" 1937 දී නිර්මාණය කරන ලදී. එවැනි චිත්‍රපට ජනප්‍රිය වූයේ 1950 දශකයේ අගභාගයේ සහ 1960 ගණන්වල මුල් භාගයේදී පමණි.


අද බොහෝ ඉතිහාසඥයින්ට මතක ඇති පරිදි, ඉන්දියානු සිනමාවේ ස්වර්ණමය යුගය 1940 සිට 1960 දක්වා කාලය තුළ සිදු විය. එම කාලය තුළ, නව කතාන්දර ශිල්පීය ක්‍රම, සමාජ තේමා (බොහෝ විට නාගරික ජීවිතයේ අරගල සහ අරුමපුදුම දේ), මදර් ඉන්ඩියා (1957), පුනරුත්පත්තිය වැනි වීර කාව්‍ය නිෂ්පාදන ගවේෂණය කරමින් අසංඛ්‍යාත බලගතු බොලිවුඩ් චිත්‍රපට නිකුත් විය. මෙම කාලය තුළ බොහෝ ඉන්දියානු නළුවන් (දේව් ආනන්ද්, දිලිප් කුමාර්, රාජ් කපූර්, ගුරු දත්) සහ (නාර්ගීස්, වෛජයන්තිමාලා, මීනා කුමාරි, නූටන්, මධුබාලා සහ තවත් අය) වැනි නිළියන් ජනප්‍රිය විය.

1960 දශකයේ නූතන බොලිවුඩ් සිනමාව බිහි විය, එය කලින් කලාතුරකින් භාවිතා වූ ක්‍රියාදාම සහ ආදර චිත්‍රපට දෙකේ නිකුත් වූ හිම කුණාටුව සමඟින් වඩාත් පහසුවෙන් දැකගත හැකි විය. මෙය නව සිනමා තරු නැවත නැඟිටීමට හේතු වූ අතර 70 දශකය වන විට කල්ලි සහ අපරාධ චිත්‍රපට ජනප්‍රිය විය. 80 සහ 90 දශකයන් නැවත අවධානයට ලක් වූ සංගීත, පවුල් කේන්ද්‍රීය ආදර කතා මාලා, විකට චිත්‍රපට සහ ප්‍රයෝග පදනම් වූ ක්‍රියාදාම චිත්‍රපට වෙත ගෙන එන ලදී. මුම්බායි නොයාර් (නාගරික ජීවිතයේ අරගල ගවේෂණය කරන නොයාර් චිත්‍රපට) ප්‍රභේදය ආරම්භ කළ රාම් ගෝපාල් වර්මාගේ සත්‍ය (1998) නිකුත් වූ පසු කලාත්මක චිත්‍රපට ද උත්සාහ කළේය.


නව සහස්‍රයේදී බොලිවුඩය අවසානයේ ඉන්දියාවෙන් පිටට පැමිණ බටහිරට ගොඩ බැස්සේය. ඔවුන්ගේ අතිවිශිෂ්ට නිෂ්පාදන බොහොමයක් සැලකිය යුතු බොක්ස් ඔෆිස් සාර්ථකත්වයක් ලබා ගත්හ,

නව සහස්‍රයේදී බොලිවුඩය අවසානයේ ඉන්දියාවෙන් පිටට පැමිණ බටහිරට ගොඩ බැස්සේය. විශේෂයෙන්ම 2001 දී "Lagaan: Once Upon a Time in India" හි විවේචනාත්මක සාර්ථකත්වයෙන් පසුව ඔවුන්ගේ අතිවිශිෂ්ට නිෂ්පාදන බොහොමයක් ලොව පුරා සැලකිය යුතු බොක්ස් ඔෆිස් සාර්ථකත්වයක් ලැබීය.


 ⭕බොලිවුඩයේ ආරම්භය 


ඉන්දියානු සිනමාවේ පුරෝගාමියා වන දාදාසාහේබ් ෆාල්කේ විසින් 1913 දී පළමු සම්පූර්ණ චිත්‍රපටය වන 'රාජා හරිශ්චන්ද්‍ර' නිෂ්පාදනය කරන ලදී. වාණිජමය වශයෙන් නිහඬ චිත්‍රපටිය සාර්ථක විය. දාදාසාහේබ් නිෂ්පාදක, අධ්‍යක්ෂක, තිර රචක, කැමරා අධ්‍යක්ෂ, සංස්කාරක, වේශ නිරූපණ ශිල්පි සහ නිර්මාණ අධ්‍යක්ෂක ලෙස කටයුතු කළේය. රාජා හරිස්චන්ද්‍ර යනු 1914 ලන්ඩනයේ ප්‍රදර්ශනය වූ ප්‍රථම ඉන්දියානු චිත්‍රපටයයි. ඉන්දියානු සිනමාවේ ප්‍රථම අධිපතියා වූ දාදාසාහේබ් ෆාල්කේ 1913 සිට 1918 දක්වා චිත්‍රපට විසිතුනක් නිර්මාණය කිරීම අධීක්‍ෂණය කර පාලනය කළද, ඉන්දියානු චිත්‍රපට කර්මාන්තයේ මතුවීම හොලිවුඩයට වඩා මන්දගාමී විය.


1920 ගණන්වල මුල් භාගයේදී නව නිෂ්පාදන ව්‍යවසායන් රාශියක් බිහි විය. පුරාවෘත්ත සහ ඓතිහාසික වැදගත්කම මත පදනම් වූ චිත්‍රපට විසිවන සියවස පාලනය කළ නමුත් ඉන්දියානු ප්‍රේක්ෂකයෝ ද හොලිවුඩ් චිත්‍රපට, විශේෂයෙන් ක්‍රියාදාම චිත්‍රපට වැලඳ ගත්හ.


ඉන්දීය සිනමාවේ පියා | දාදාසාහේබ් ෆාල්කේ


 ⭕The Birth Of The Talkies 


1931 දී අර්දේෂිර් ඉරානි විසින් අධ්‍යක්ෂණය කරන ලද පළමු කතානාද චිත්‍රපටය බොම්බායේ ප්‍රදර්ශනය විය. එය ඉන්දියාවේ පළමු ශබ්ද චිත්‍රපටය විය. Alam Ara චිත්‍රපටයේ මංගල දර්ශනය ඉන්දීය චිත්‍රපට ඉතිහාසයේ නව යුගයක උදාව සනිටුහන් කළේය. 1931 දී Alam Ara සඳහා ගායනා කරන ලද පළමු ගීතය වන්නේ 'De de Khuda Ke Naam Par' ය.


Irani's Imperial Pictures විසින් නිෂ්පාදනය කරන ලද Moti Gidwani විසින් අධ්‍යක්ෂණය කරන ලද Kisan Kanya (1937) පළමු හින්දි වර්ණ චිත්‍රපටය බවට පත් විය. 1938 දී ඔහු ඉන්දියානු මාතාවගේ වර්ණ පින්තූරය නිර්මාණය කළේය. කෙසේ වෙතත්, 1950 ගණන් වන තුරුම වර්ණ පින්තූර ජනප්‍රිය වූයේ නැත, එවිට මිනිසුන් වෙනත් ඕනෑම ප්‍රභේදයකට වඩා ආදර, තනු නිර්මාණය සහ සංගීත රසවින්දනය කළහ.


ඉන් පසුව අනෙකුත් නිෂ්පාදන සමාගම් දියුණු වූ අතර එහි ප්‍රතිඵලයක් ලෙස නිකුත් වූ චිත්‍රපට සංඛ්‍යාව ඉහළ ගියේය. 1927 දී චිත්‍රපට 108 ක් නිෂ්පාදනය වූ අතර 1931 දී චිත්‍රපට 328 දක්වා ඉහළ ගියේය. මෙම කාලය තුළ දැවැන්ත සිනමා ශාලා ආරම්භ වූ අතර චිත්‍රපට නරඹන්නන් සංඛ්‍යාව සැලකිය යුතු ලෙස වැඩි විය. 1930 සහ 1940 ගණන් වලදී දෙබකි බෝස්, චේතන් ආනන්ද්, එස්.එස්. වාසන්, නිතින් බෝස් වැනි බොහෝ වැදගත් චිත්‍රපට චරිත බිහි විය.


 ⭕කලාපීය චිත්‍රපට නිෂ්පාදනය පුළුල් කිරීම 


බොලිවුඩ් චිත්‍රපටවල නැගීම ලොවම දුටුවේ පමණක් නොව, කලාපීය චිත්‍රපට ව්‍යාපාරයද හැඟීමක් ඇති කළේය. 1917 දී J.F. මදන් විසින් ප්‍රථම බෙංගාලි චලන චිත්‍රය වන Nal Damyanti අධ්‍යක්ෂණය කරන ලද අතර එහිදී ඉතාලි නළුවන් සැලකිය යුතු චරිත නිරූපණය කරන ලදී.


1919 දී ප්‍රථම දකුණු ඉන්දීය චිත්‍රපටය වන Keechaka Vadham නිර්මාණය විය. චිත්‍රපටිය අධ්‍යක්ෂණය කළේ මදුරාසියේ (චෙන්නායි) R. Nataraja Mudaliar විසිනි. දාදාසාහේබ් ෆාල්කේගේ දියණිය මන්දාකිනි, 1919 දී ෆාල්කේගේ කාලියා මර්දාන් චිත්‍රපටයේ ක්‍රිෂ්ණාගේ චරිතයට පණ පෙවූ පළමු ළමා කීර්තිමත් කාන්තාව විය.


Jamai Shashthi,' පළමු බෙංගාලි චිත්‍රපටය 1931 දී නිකුත් කරන ලද අතර එය නිර්මාණය කරන ලද්දේ සීමාසහිත Madan Theatres සමාගම 'Kalidass' විසිනි, අධ්‍යක්ෂණය H.M. රෙඩ්ඩි, 1931 ඔක්තෝබර් 31 දින මදුරාසියේ විකාශය වූ ප්‍රථම දෙමළ කතානාද චිත්‍රපටය විය. බෙංගාලි සහ දකුණු ඉන්දීය උපභාෂා හැරුණු විට, ප්‍රාදේශීය චිත්‍රපට ද ඇසෑමි, රාජස්ථානි, පන්ජාබි, මරාති සහ වෙනත් සංස්කෘතීන්හි නිෂ්පාදනය කර ඇත.


ශාන්තාරම් පළමු මරාති චිත්‍රපටය වන 'අයෝධේච රාජා' අධ්‍යක්ෂණය කළේ 1932 දීය. මෙම චිත්‍රපටය කොටස් දෙකකින් රූගත කර ඇත. ප්‍රභාත් චිත්‍රපට සමාගම හින්දි භාෂාවෙන් 'අයෝධ්‍යා කා රාජා' සහ මරාති භාෂාවෙන් 'අයෝධේච රාජා' ප්‍රථම ඉන්දීය කතානාද චිත්‍රපටය නිර්මාණය කළේ 1932 වසරේදීය.


 ⭕නව යුගයක ආරම්භය 


දෙවන ලෝක සංග්‍රාමයේදී නිර්මාණය වූ චිත්‍රපට සංඛ්‍යාව කෙටියෙන් පහත වැටුණි. අත්‍යවශ්‍යයෙන්ම, නූතන ඉන්දියානු සිනමා කර්මාන්තය 1947 දී ආරම්භ විය. මෙම කාලය තුළ චිත්‍රපට කර්මාන්තය දැවැන්ත හා පෙර නොවූ විරූ වර්ධනයක් අත්විඳින ලදී.

සත්‍යජිත් රායි සහ බිමල් රෝයි වැනි ප්‍රකට සිනමාකරුවන් පහළ පන්තියේ පැවැත්ම සහ දෛනික දුෂ්කරතා පිළිබඳ චිත්‍රපට නිර්මාණය කළහ. ඔවුන් ඓතිහාසික සහ මිථ්‍යා තේමාවන් පැත්තකට තල්ලු කළ අතර සියුම් පණිවිඩ සහිත චිත්‍රපට ව්‍යාපාරයේ ආධිපත්‍යය දැරීමට පටන් ගත්හ. මෙම චිත්‍රපටවල අප සමාජයේ බහුලව දක්නට ලැබෙන ජාවාරම්, දෑවැද්ද, ඒක භාර්යා සේවනය සහ වෙනත් සමාජ රෝග පිළිබඳව කටයුතු කරන ලදී.

1960 ගණන්වලදී, Ritwik Ghatak, Mrinal Sen වැනි තරුණ අධ්‍යක්ෂවරු සාමාන්‍ය ජනතාවගේ සැබෑ ප්‍රශ්න කෙරෙහි අවධානය යොමු කළහ. එහි ප්‍රතිඵලයක් වශයෙන්, ඔවුන් ඉන්දීය චිත්‍රපට කර්මාන්තයට ගෝලීය චිත්‍රපට වේදිකාවේ පැවැත්මක් වර්ධනය කර ගැනීමට උපකාර වූ විශිෂ්ට චිත්‍රපට කිහිපයක් අධ්‍යක්ෂණය කළහ.


ඉංග්‍රීසි චිත්‍රපට විචාරක ඩෙරෙක් මැල්කම් බෙංගාලි චිත්‍රපට නිෂ්පාදක රිට්වික් ඝටක් ගැන කතා කරයි.

රාජ් කපූර්, දිලිප් කුමාර්, මීනා කුමාරි, මධුබාලා, නාර්ගීස්, දේව් ආනන්ද්, සහ වහීදා රෙහ්මාන් වැනි ප්‍රකට නළු නිළියන්ගේ වර්ධනයත් සමඟ 1950 සහ 1960 ගණන් ඉන්දියානු චිත්‍රපටයේ ස්වර්ණමය යුගය ලෙස සැලකේ.


 ⭕බොලිවුඩය - මසාලා චිත්‍රපටවල පරම්පරාව 


මසාලා චිත්‍රපට බොලිවුඩයේ මුලින්ම දර්ශනය වූයේ 1970 දශකයේදීය. රාජේෂ් ඛන්නා, ධර්මේන්ද්‍ර, හේමා මාලිනී වැනි නළු නිළියන්ගේ ප්‍රේක්‍ෂකයන්ගේ සිත් ඇද බැඳ ගත්තේය.


1990 දශකයේදී ෂාරුක් ඛාන්, සල්මන් ඛාන්, මධුරි ඩික්සිත්, අමීර් ඛාන්, වැනි නව පරපුරේ නළු නිළියන් බිහි විය. මෙම නව නළු වංශය ඔවුන්ගේ ක්‍රියාවන් වැඩිදියුණු කිරීමට, ඉන්දියානු චිත්‍රපට කර්මාන්තය නඟා සිටුවීමට සහ උසස් කිරීමට නව ප්‍රවේශයන් භාවිතා කළහ.


90 දශකයේ අමතක නොවන ගෝල්ඩන් හිට්ස් ඔවුන්‍ ය.

2008 වසර ඉන්දියානු චිත්‍රපට කර්මාන්තයට වැදගත් වූයේ A.R. රහ්මාන් Slumdog Millionaire සඳහා හොඳම සංගීතය සඳහා ඇකඩමි සම්මාන දෙකක් දිනා ගත්තේය.


 ⭕බොලිවුඩ් සංගීතය 


පළමු ශ්‍රව්‍ය දෘෂ්‍ය චිත්‍රපටයේ සිට සංගීතය ඉන්දියානු සිනමාවේ අංගයක් විය. උදාහරණයක් ලෙස "අලම් ආරා" ගීත හතක් තිබුණා. 1932 "ඉන්ද්‍ර සභා" චිත්‍රපටයේ ගීත 69 ක් ඇතුළත් විය. වර්තමානයේ ඉන්දියානු චිත්‍රපටවල කෑලි 6ත් 10ත් අතර ප්‍රමාණයක් තිබේ.

බොලිවුඩ් චිත්‍රපට කතාන්දරය, අධ්‍යක්ෂණය සහ කාර්ය සාධනය පමණක් නොවේ. චිත්‍රපටයක සංගීතයත් ඒ තරමටම වැදගත්. ඉන්දියානු චිත්‍රපට ව්‍යාපාරයට චිත්‍රපට නිෂ්පාදකයින් මෙන්ම නිර්මාපකයින්ද අත්‍යවශ්‍ය වේ. වසර ගණනාවක් තිස්සේ චිත්‍රපට ශබ්ද පට සංගීත කර්මාන්තයට සහ පොප් සංස්කෘතියට බලපෑම් කර ඇත.


ඉන්දියානු චිත්‍රපට ගීත ගැන සඳහන් කළ යුතු සිත්ගන්නා කරුණක් නම්, ඒවා ආඛ්‍යානයේ කොටසක් ලෙස නොව පසුබිම් සංගීතය ලෙස ඉදිරිපත් කිරීමයි. ඔවුන් වෘත්තීමය වශයෙන් ගායනා කරන අතර නළු නිළියන් විසින් තොල් සමමුහුර්ත කර ඇත. කෙසේ වෙතත්, පද රචනය සහ නැටුම් ඉතා සූක්ෂම ලෙස සමමුහුර්ත කර ඇති නිසා, එය නාට්‍ය නිෂ්පාදන සංගීත සංදර්ශනයක මෙන්, ගීතය සංදර්ශනයේ කොටසක් බව නරඹන්නන් විශ්වාස කරති.


බොලිවුඩ් චිත්‍රපටවල විලාසය හොලිවුඩ් නිෂ්පාදනවලටද බලපා ඇත. "Moulin Rouge" සහ "Slumdog Millionaire" ඇතුළු අතිශයින් ප්‍රසිද්ධ හොලිවුඩ් චිත්‍රපට කිහිපයක්ම ඉන්දියානු සිනමාවේ දක්නට ලැබෙන ශෛලිය, ආකෘතිය සහ ආඛ්‍යානය මගින් බලපා ඇත.


 ⭕බොලිවුඩ් නර්තන විලාසය යනු කුමක්ද? 


ඉන්දියාවේ වසර 500 කට වැඩි කාලයක් නර්තනය පුහුණු වී ඇත. කෙසේ වෙතත්, බොලිවුඩ් නර්තන ආකෘතිය එහි මුල් තත්වයේ මිශ්‍රණයකි.


මීට පෙර, ඉන්දියාවේ විවිධ ප්‍රදේශවලින් පැමිණි භරතනාට්‍යම්, කථක් වැනි සාම්ප්‍රදායික නර්තන අංග සහ ජන නැටුම් බොලිවුඩ් චිත්‍රපට නැටුම්වල ආධිපත්‍යය දැරීය. කෙසේ වෙතත්, 1980 දශකයේ සිට බටහිර නර්තන ශිල්පීය ක්‍රම බොලිවුඩ් නර්තනයට බලපෑවේය.


බොලිවුඩ් නර්තනය හිස, බෙල්ල, කඳ, මුද්‍රා සහ පාද චලනය කරයි. ආසන්න වශයෙන් මුද්‍රා 108 ක් ඇත. සම්පූර්ණ ශරීර චලනයන් සමඟ ඒකාබද්ධ වූ විට, මුද්‍රා බොලිවුඩ් නර්තන ශෛලියට පූර්ණ වැදගත්කමක් ලබා දෙයි.


නූතන බොලිවුඩ් නර්තන විලාසය ඉන්දියානු සාම්ප්‍රදායික නර්තනයේ අංග සහ වෙනත් විවිධ නර්තන සම්ප්‍රදායන් ඇතුළත් වේ. නර්තනයට විවිධ හැඩතල, ස්වභාවික හෝ වාස්තු විද්‍යාත්මකව දර්ශනීය පසුබිම්, පසුබිම් නර්තන ශිල්පීන් විශාල සංඛ්‍යාවක් සහ විචිත්‍රවත් ඇඳුම් ඇතුලත් වේ.


බොලිවුඩ් චිත්‍රපටයක කතා වස්තුව උද්වේගකර සංගීතය සහ නර්තනය වටා ගෙතෙනවා. ඉන්දියානු නර්තන ශිල්පීන් දීප්තිමත් වර්ණවලින් යුත් ඇඳුම් අඳින අතර මුක්කු භාවිතා කරති. මුහුණේ ඉරියව්, අත් චලන (මුද්‍රා භාවිතා කිරීම), ශරීර ඉරියව් සහ චලනයන් යන සියල්ලම සම්භාව්‍ය ඉන්දියානු නර්තනයේ භාවිතා වේ. මෙය කතන්දර වලට ජීවය ලබා දෙයි.


 ⭕සමහර ප්‍රසිද්ධ බොලිවුඩ් නළු නිළියන් 


කීර්තිමත් පුද්ගලයන් බොලිවුඩ් චිත්‍රපටවල ආධිපත්‍යය දරයි; ප්‍රමුඛ බොලිවුඩ් නළුවන්ගේ ලැයිස්තුව නිමක් නැත,ඉන් කීපයක් මෙසේය.


✅ෂාරුක් ඛාන්


"බොලිවුඩයේ රජු" ලෙස සැලකෙන ෂාරුක් ඛාන් 1990 දශකයේ චිත්‍රපට 100කට අධික සංඛ්‍යාවක රඟපා ඇත. ඔහු ආදර ප්‍රධාන චරිතය නිරූපණය කිරීම සඳහා ප්‍රසිද්ධියක් උසුලන අතර ඉන්දියාවේ සහ විදේශයන්හි දැඩි රසික පිරිසක් සිටී.


✅අමිතාබ් බච්චන්


1970 දශකයේ සිට, අමිතාබ් බච්චන් චිත්‍රපට 200 කට අධික සංඛ්‍යාවක රඟපා ඇති අතර ඉන්දියානු චිත්‍රපට නිෂ්පාදනයේ ප්‍රමුඛ චරිතයක් ලෙස පුළුල් ලෙස සැලකේ.


✅ප්‍රියංකා චොප්රා ජෝනාස්


ඉන්දියාවේ ඉහළම වැටුප් ලබන කීර්තිමත් පුද්ගලයන්ගෙන් කෙනෙකු වන ප්‍රියංකා චොප්රා ජෝනාස් බොලිවුඩ් සහ හොලිවුඩ් චිත්‍රපට සහ රූපවාහිනී වැඩසටහන් සඳහා පෙනී සිට ඇත. ඇය විවාහ වී සිටින්නේ සුප්‍රසිද්ධ හොලිවුඩ් සංගීතඥයෙකු වන නික් ජෝනාස් සමඟයි.


✅ගෝවින්ද


හාස්‍යය සහ බොලිවුඩය ගැන සිතන සෑම විටම මෙම සුපිරි තරුවගේ නම සිහිපත් වේ. එහෙත්, ගෝවින්ද නළුවෙකුට වඩා වැඩි ය; ඔහු තමාගේම විලාසිතාවකි.


✅සල්මන් ඛාන්


සල්මන් ඛාන් වඩාත් ප්‍රසිද්ධ බොලිවුඩ් තරු අතර වන අතර, මිනිසුන් විසින් 'සල්මන් භායි' ලෙස ආදරය කරන අතර 'සල්මන් භෝයි' හා සමාන උද්‍යෝගයකින් සමච්චලයට ලක් විය. ඔහු බොලිවුඩයට Dabangg සහ Sultan වැනි වඩාත් වැදගත් විශිෂ්ට කෘති කිහිපයක් ලබා දී ඇත, නමුත් ඔහු Hum Aapke Hain Kaun වැනි ඔහුගේ පෙර චිත්‍රපට සඳහා ද ප්‍රසිද්ධය.


✅ආලියා භාත්


ආලියා භාත්ගේ බොලිවුඩ් ජීවිතය ආරම්භ වූයේ බ්ලොක්බස්ටර් චිත්‍රපටය වන Student of the Year චිත්‍රපටියෙනි.


✅කන්ගනා රනවුත්


කන්ගනා රනවුත් ජාතික චිත්‍රපට සම්මාන දෙකක් මෙන්ම ෆිල්ම් ෆෙයාර් සම්මානයක් ද ලබා ඇත. "ගැන්ග්ස්ටර්" ඇගේ පළමු චිත්‍රපටය 2006 දී නිකුත් විය. මෙම චිත්‍රපටයේ ඇයගේ කැපී පෙනෙන රංගනය වෙනුවෙන් ඇයට "හොඳම කාන්තා නවකයින් සඳහා ෆිල්ම්ෆෙයාර් සම්මානය" හිමි විය. මීට අමතරව, ඇය 2015 වසරේ රැජින වෙනුවෙන් හොඳම නිළියට හිමි ජාතික සම්මානය ලබා ගත්තාය. ඇයගේ බොලිවුඩ් චිත්‍රපටය Manikarnika: The Queen of Jhansi බොක්ස් ඔෆිස් සාර්ථක වූ අතර, ඇයට තවත් ජාතික චිත්‍රපට සම්මානයක් හිමි විය.


✅කත්‍රිනා කයිෆ්


කත්‍රිනා කයිෆ් යනු සමකාලීන පරම්පරාවේ උස, රූමත් සහ දක්ෂ නිළියකි. ඇය රේස්, ජබ් තක් හේ ජාන්, ඒක් තා ටයිගර්, ධූම් 3 සහ භාරත් ඇතුළු සුපිරි බොලිවුඩ් චිත්‍රපට රාශියක පෙනී සිට ඇත. ඇය නිරූපිකාවක් සහ බ්‍රිතාන්‍ය-ඉන්දියානු චිත්‍රපට නිළියක් ද වේ. මේ නිසා ඇය ඉන්දියාවේ ඉපදී නැති බොලිවුඩයේ ජනප්‍රිය තරු අතරට පැමිණ සිටිනවා.


✅දීපිකා පදුකෝන්


දීපිකා පදුකෝන් සැලකෙන්නේ බොලිවුඩයේ වඩාත් ආකර්ෂණීය නිළියක් ලෙසයි. බැඩ්මින්ටන් ක්‍රීඩකයෙකු වන ප්‍රකාශ් පදුකෝන් මහතා ඇයගේ පියායි. ඇය ජාතික බැඩ්මින්ටන් ශූරතාවලියට ද ඉදිරිපත් වූවාය. කෙසේ වෙතත්, ඇය විලාසිතා නිරූපිකාවක් ලෙස වෘත්තියක් කිරීමට ඇගේ මලල ක්‍රීඩා දිවිය අත්හැරියාය.


 ⭕ජනප්‍රිය බොලිවුඩ් චිත්‍රපට 


සෑම වසරකම බොලිවුඩයේ චිත්‍රපට 1000කට වඩා නිෂ්පාදනය වේ. කැපී පෙනෙන බොලිවුඩ් චිත්‍රපට අතර:


✅ප්‍යාසා (1957)


ප්‍යාසා (එහි තේරුම හින්දි භාෂාවෙන් "පිපාසය" යන්නයි) යනු 1950 දශකයේ අභිලාෂක කවියෙකුගේ අත්හදා බැලීම් පිළිබඳ චිත්‍රපටයකි. ජනප්‍රිය සංගීත අධ්‍යක්ෂක එස්ඩී බර්මන්ගේ සදාකාලික සංගීතය ගැන පුරසාරම් දොඩමින් ගුරු දත් චිත්‍රපටය නිෂ්පාදනය, අධ්‍යක්ෂණය සහ රඟපෑවේය.


✅ෂෝලේ (1975)


ඉන්දියානු තිර රචන යුගලයක් වන සලීම් ඛාන් සහ ජාවෙඩ් අක්තාර් විසින් රචනා කරන ලද ෂෝලේ, බටහිරයන්ගෙන් ආභාෂය ලැබූ අතර, මංකොල්ලකාරයෙකු (අම්ජාඩ් ඛාන්) අල්ලා ගැනීමට වංචනිකයින් දෙදෙනෙකු (ධර්මේන්ද්‍ර සහ අමිතාබ් බච්චන්) උත්සාහ කරන ආකාරය නිරූපණය කරන ලදී.


✅Dilwale Dulhania Le Jayenge (DDLJ) (1995)


Dilwale Dulhania Le Jayenge ආමන්ත්‍රණය නොකර බොලිවුඩය ගැන කතා කරන්න බැහැ. 1995 සම්භාව්‍ය බොලිවුඩ් ආදර ප්‍රහසන සඳහා රන් ප්‍රමිතිය ලෙස පුළුල් ලෙස සලකනු ලබන්නේ දඟකාර ෂාරුක් ඛාන් සහ තරුව කාජල් (ඇගේ ලාක්ෂණික යුනිබ්‍රෝ සමඟ සම්පූර්ණයි) තරුණ වැඩිහිටියන් දෙදෙනෙකු ලෙස රඟපායි. යුරෝපයේ සංචාරය කරන අතරතුර ඔවුන් ආදරයෙන් බැඳෙනවා.


✅වීර්-සාරා (2004)


මෙම 2004 ඓතිහාසික නාට්‍යයේ ඉන්දියානු ගුවන් හමුදා භටයෙකු වන වීර් සහ පකිස්ථාන සෙනෙට් සභිකයෙකුගේ දියණිය වන සාරා කීර්තිමත් පෙම්වතුන් වේ. ඔවුන්ගේ 22 වසරක ආදර කතාව නිර්භීතකම, භක්තිය සහ ඔබේ ආසනයේ කෙළවරේ නාට්‍යවලින් පිරී ඇත.


✅Jab We Met (2007)


 විනාශයට පත් ව්‍යාපාරිකයෙකු වන ආදිත්‍ය, සජීවී කාන්තාවක් වන ගීත් දුම්රියකදී මුණගැසී ඇගේ ජීවිතයේ සුළි කුණාටුවට ඇදගෙන යයි, ඇගේ පවුලේ අය බැලීමට යන ගමනක් සහ ඇගේ රහස් සහකරු සමඟ ඇගේ විවාහ මංගල්‍යය සඳහා යාමට අවස්ථාව ලැබේ.


 ⭕බොලිවුඩ් ගැන රසවත් කරුණු 


 1950 සහ 1960 දශකයේ බොලිවුඩයේ ත්‍රිත්වය 


✅1950 සහ 1960 දශකවල බොලිවුඩ් ලෝකය ඔවුන්ගේ අත්සනින් යුතු රංගන ශෛලීන් සමඟ පාලනය කළ තරු තිදෙනා වූයේ දිලිප් කුමාර්, රාජ් කපූර් සහ දේව් ආනන්ද් ය.


✅කපූර් චාලි චැප්ලින්ගේ ට්‍රම්ප් පෞරුෂයේ තොප්පිය ගත්තේය.


✅කුමාර් බොලිවුඩයේ ක්‍රමවේද රංගනය කලාව ඉදිරියට ගෙන ගියේ මාලන් බ්‍රැන්ඩෝගේ ආභාසයෙනි. සත්‍යජිත්


✅Rav ඔහුව විස්තර කළේ "අවසාන ක්‍රම නළුවා" ලෙසයි.


✅කපූර් චාලි චැප්ලින්ගේ ට්‍රම්ප් පෞරුෂයේ තොප්පිය ගත්තේය.


✅කුමාර් බොලිවුඩයේ ක්‍රමවේද රංගනය කලාව ඉදිරියට ගෙන ගියේ මාලන් බ්‍රැන්ඩෝගේ ආභාසයෙනි. සත්‍යජිත් රේ ඔහුව විස්තර කළේ "අවසාන ක්‍රම නළුවා" ලෙසයි.


✅ආනන්ද් තමාව නිරූපණය කළේ හොලිවුඩ් තරු වන ග්‍රෙගරි පෙක් සහ කැරී ග්‍රාන්ට් මෙන් ය.


 ⭕බොලිවුඩ් සහ කෑන්ස් සිනමා උළෙල 


සමාජ-යථාර්ථවාදී චිත්‍රපටයක් වන Neecha Nagar, 1946 දී එහි සමාරම්භක සැසියේදී කෑන්ස් සිනමා උළෙලේ Palme d'Or සම්මානය දිනා ගත්තේය.


මීරා නායර්ගේ සලාම් බොම්බේ 1988 කෑන්ස් චිත්‍රපට උළෙලේදී කැමරා ඩි'ඕර් සම්මානය ලබා ගත්තේය. එය හොඳම විදේශ භාෂා චිත්‍රපටය සඳහා වන ඇකඩමි සම්මානය සඳහා ද නිර්දේශ විය.


බොලිවුඩය එහි සියලු මසාලා සහ වාණිජ රසයන් සමඟින් ප්‍රේක්ෂකයින් අතර සාර්ථක ධාවනයක් ලබා ඇත. ක්‍රමක්‍රමයෙන්, නායකත්ව භූමිකාවන්හි කාන්තාවන් කේන්ද්‍ර කරගත් නව චිත්‍රපට රැල්ලක් ප්‍රේක්ෂකයින් මවිතයට පත් කළේය, පෙර චිත්‍රපට මෙන් නොව කාන්තා චරිත ප්‍රේම සම්බන්ධය සහ නර්තනය තුළ වීරයන් දෙවන ස්ථානයට පත් කළේය.


මෙලෙස ලොව නොමැකෙන් ස්ථානයක් බොලිවුඩ් සිනමාව අත් කරගෙන ඇත.

Leo Poornima Nethmini

First Year

Faculty of Arts

Thursday, June 27, 2024

වරම් නොලදිමි මා....


ගව් ගණන් දුර අපේ ලෝකය

එකම හඳකින් දිලෙනවා

ලංව ඉන්නට නොහැකි හඳටම

අනේ මං ලොබ කරනවා...


හීන් හිරිකඩ වැටෙන හවසක

කැලෑ මල් හා හිනා වෙන්නට

මුහුදු සීතල දැනී නොදැනෙන

පපුතුරේ මුව හොවා ගන්නට

වරම් නොලදිමි මා....


රිදුම් දී ඇස් කෙවෙනි තෙත්වෙන

විටෙක ලංවී සනසවන්නට

වැටෙන විට මා දරා හිනැහී

නළල සිඹ සෙනෙහස බෙදන්නට

එහෙව් කවියක තනුව වෙන්නට

වරම් නොලදිමි මා.....


අහිමි නුඹ ගැන තැවුල් සංකා

හිතේ කොනකත් නොරැඳෙමී

සිහිනෙකින් හෝ රැයක තනිවම 

නුඹව රහසින් සිප ගමී

දිවි තුරාවට නුඹේ වෙන්නට

පිරූ පිං මට මදි වුනී

නුඹෙ සතුට දැක හිතින් හිනැහී

නුඹෙන් ඈතට ඉගිලෙමී....


Leo Nisansala Pathirana

Second year

Faculty of Arts

වප් පුන් පොහෝ දිනය

  වප් පුන් පොහෝ දිනය අසිරිමත් බෞද්ධාගමික සිදුවීම් රැසක් සිදුවුනු වැදගත් පොහෝ දිනයකි. මහා පවාරණය, දේවාවරෝහණය, සාරිපුත්ත තෙරණුවෝ ප්‍රඥාවෙන් අග...