Saturday, February 15, 2025

බෙටා පිරිමි පෞරුෂ කාණ්ඩය

                                          බෙටා පිරිමි පෞරුෂ කාණ්ඩය

සමාජයේ ජීවත්වන පිරිමි පුදගලයින්ගේ පෞරුෂයන්ගේ ස්වභාවයන් එකිනෙකට වෙනස් වෙයි.සමාජීය වශයෙන් පිරිමි පෞරුෂත්වය ප්‍රධාන වශයෙන් කාණ්ඩ හයකට බෙදෙයි.ඒ අතරින් අපි බෙටා පිරිමි පෞරුෂ කාණ්ඩය ගැන විමසා බලමු.බෙටා පිරිමින්ගේ ක්‍රියාකාරීත්වය වචනයේ පරිසමාප්ත අර්ථයෙන් ම ස්වභාවය අඩු අධිපතිභාවය,අවංක බව සහ සාමකාමී සහයෝගී සබඳතා ආදියෙන් සමන්විත වීමයි.මෙම පිරිමින් පිරිසිදු සහ සාමකාමී වශයෙන් ක්‍රියා කරන අතර ඔවුන් හැසිරීමෙන් අල්ෆා පිරිමි කාණ්ඩයෙන් වෙනස් වෙයි.බෙටා පිරිමින්ගේ ප්‍රධාන ලක්ෂණ නම්,

1. අඩු අධිපතිභාවය

බෙටා පිරිමින් සාමාන්‍යයෙන් අල්ෆා පිරිමින්‍ට වඩා අඩු අධිපති භාවයක් පෙන්වයි.මොවුන්ට සමාජීය මට්ටමින් මූලිකව පාලන භූමිකාවක් නොමැත.එම නිසා බෙටා පිරිමින් සමාජයේ අඩු අධිපතිභාවක් ගනී.

2. සංවේදී සහ අනුකම්පාවෙන් යුක්ත වෙයි.

බෙටා පිරිමින් සංවේදී හා අනුකම්පාවෙන් යුක්ත වෙයි.ඔවුන් අනිත් සමාජයේ ජීවත්වන පුද්ගලයින්ගේ හැඟීම් සහ අවශ්‍යතා පිළිබඳව උනන්දු වෙයි.එමඟින් ඔවුන්ට සමාජයේ ගැටලු විසදීමේ ගෞරවය හිමි වෙයි.

3. අඩු තරඟකාරීත්වය

බෙටා පිරිමින් අඩු ආධිපත්‍යයක් දරන නිසා ම සාමාන්‍යයෙන් තරඟකාරී නොවන ස්වාභාවයක් ඔවුන්ගේ චරිතයෙන් දක්නට ලැබෙයි.ඔවුන් සමාජය තුළ ප්‍රමුඛත්වයක් නොලබයි.එසේ වුව ද ඔවුන් තම කාර්යයක් ඉටු කිරීමේ දී තනිව නොව අන් අය සමඟ එකතු වී සහයෝගයෙන් කටයුතු කරන ලබයි.

4. විවිධ භූමිකාවන් සහ අවස්ථාවන් මත කටයුතු වෙයි.

බෙටා පිරිමින් සමාජීය අවස්ථාවල පිරිසිදු,සාමකාමී සහ පසුබැසීමේ හැසිරීමකින් යුක්ත වෙයි.එසේ ම අල්ෆා පිරිමින්ට වඩා විවිධ භූමිකාවන් සහ අවස්ථාවන් මත කටයුතු කරයි.

5. නිතර ගැටලුවලට ප්‍රතිචාර නොදක්වයි.

සමාජයේ ඇතිවන විවිධ වූ විරෝධතා ආදියට මොවුන් සහභාගී වන්නේ නැත.ගැටලු ආදියට ප්‍රතිචාර නොදක්වා විනිර්මුක්තව සිටීමට ඔවුන් උත්සුක වෙයි.අඩු අධිපතිභාවය සහ සහයෝගීතාවය මඟින් ඔවුන් ගැටලුවලට වඩා වැඩි අරමුණු සලස්වා ගැනීමට රුචි වෙයි.

6. ඉතා විශ්වාසවන්ත වීම.

බෙටා පිරිමින් ඉතා විශ්වාසවන්ත වෙයි.ඔවුන්ගේ මිතුරන් සහ පවුලේ සාමාජිකයින්ට සහය හා ආරක්ෂාව ලබා දෙයි.ඔවුන් බොහෝ විට පරිපූර්ණ සහ විශ්වාසදායක බවක් පෙන්වයි.

7. අවදානම් හා තරඟවලට අඩු කැමැත්ත

අවදානම් හා තරඟවලට අඩු කැමැත්තක් දක්වන නිසා ඔවුන් අධික තර්ජනවලට ද ඉතා අඩු කැමැත්තක් දක්වයි.

8. මනාප සහ සහයෝගී බවක් පෙන්වයි.

බෙටා පිරිමින් බොහෝ විට මනාප සහ සහයෝගී බවක් පෙන්වයි.ඔවුන්ට සහය දැක්වීමට,පාර්ශවයට ආරක්ෂාව ලබා දීමට සහ සමාජයේ සහයෝගීතාවය පවත්වා ගැනීමට ද මනාපයක් දක්වයි.

මේ ආකාරයට බෙටා පෞරුෂයෙන් යුතු පිරිමින්ගේ ලක්ෂණ ඉහත ආකාරයට හඳුනා ගත හැකි ය.


***`මත්ද්‍රව්‍ය නිසා සමාජයට සිදුවී ඇති බලපෑම_***

 

` _` ***`මත්ද්‍රව්‍ය  නිසා සමාජයට සිදුවී ඇති බලපෑම_*** 



මත්ද්‍රව්‍යය යනු අප කාහටත් ඉතාමත් හුරුපුරුදු නිතර කතාබහට ලක්වෙන මාතෘකාවකි. මත්ද්‍රව්‍යයෙහි ඇබ්බැහි වීම වර්තමානයේ බොහෝ පුද්ගලයින් මුහුණ දෙන බරපතල ගැටලුවක් බවට පත් වී ඇත. කුඩා දරුවාගේ උපතේ සතුට බෙදා ගන්න පටන් ගෙන  මරණයේ වේදනාව සමනය කරගැනීමට මත්ද්‍රව්‍ය සහ මද්‍යසාර භාවිත කරන අය අද සමාජයේ ඕනෑවටත් වඩා සිටිනු දක්නට ඇත. මේ නිසා ඔවුන්ගේ ජීවිත මෙන්ම සමාජයත් අඳුරු සහගත තත්ත්වයකට පත් වී ඇති අයුරු දක්නට ලැබේ. මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය නිසා පුද්ගල ජීවිතවලට සහ සමාජයට ඇති වන අහිතකර බලපෑම් ගැන මේ ලිපියෙන් අපි කතා කරමු.


මත්ද්‍රව්‍ය  පුද්ගලයාගේ ශාරීරික හා මානසික සෞඛ්‍යයට අහිතකර බලපෑම් ඇති කරනවා පමණක් නොව, සමාජයේ සාමය හා සංවර්ධනයට ද බාධාවක් වේ. මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය නිසා සමාජයට සිදුවන බලපෑම් විවිධ අංශවලින් දැකිය හැකිය.


 *පවුල් ඒකකයට වන බලපෑම* 


         මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය පවුල් ඒකකයට දැඩි ලෙස බලපායි. මත්ද්‍රව්‍යවලට ඇබ්බැහි වූ පුද්ගලයෙකු පවුලේ සාමාජිකයන්ට ශාරීරිකව හා මානසිකව හිංසා කිරීමට ඉඩ තිබේ. මත්ද්‍රව්‍ය වලට මුදල් සොයා ගැනීම සඳහා ඔවුන් සොරකම් කිරීම් හා වෙනත් අපරාධවලට පෙළඹිය හැකිය. මෙය පවුලේ ආර්ථික තත්වය දුර්වල කරන අතර, පවුල් සබඳතා බිඳවැටීමට ද හේතු වේ. මත්ද්‍රව්‍යවලට ඇබ්බැහි වූ දෙමාපියන් සිටින දරුවන් බොහෝ විට නොසලකා හැරීමට ලක් වන අතර, ඔවුන්ගේ අධ්‍යාපනය හා මානසික සෞඛ්‍යය ද අවදානමකට ලක් වේ.


  *ප්‍රචණ්ඩත්වය වැඩිවීම* 


      මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය අපරාධ සහ ප්‍රචණ්ඩත්වය වැඩිවීමට හේතු වේ. මත්ද්‍රව්‍යවලට ඇබ්බැහි වූ පුද්ගලයින් බොහෝ විට මුදල් සොයා ගැනීම සඳහා අපරාධවලට පෙළඹෙති. මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය නිසා පුද්ගලයන්ගේ විචාර බුද්ධිය අඩු වන අතර, ඔවුන් ආවේගශීලීව හැසිරීමට ඉඩ තිබේ. මෙය ප්‍රචණ්ඩකාරී ක්‍රියාවන් වැඩිවීමට හේතු වේ. මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරම ද සංවිධානාත්මක අපරාධවලට සම්බන්ධ වන අතර, එය සමාජයේ ආරක්ෂාවට තර්ජනයක් වේ.


 *සෞඛ්‍ය ගැටළු* 


         මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය පුද්ගලයන්ගේ ශාරීරික හා මානසික සෞඛ්‍යයට අහිතකර බලපෑම් ඇති කරයි. මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය නිසා හෘද රෝග, පිළිකා, අක්මා රෝග සහ මානසික රෝග වැනි රෝගාබාධ ඇතිවිය හැකිය. මත්ද්‍රව්‍යවලට ඇබ්බැහි වූ පුද්ගලයින් බොහෝ විට මන්දපෝෂණයෙන් පෙළෙන අතර, ඔවුන්ගේ ප්‍රතිශක්තිකරණ පද්ධතිය දුර්වල වේ. මෙය ඔවුන්ව රෝගවලට ගොදුරු වීමට පහසු කරයි.


මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය නිසා මානසික රෝග ඇතිවන බව අද වන විට දක්නට ලැබේ.

    උදාහරණයක් ලෙස ගංජා වගේ මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය නිසා *භින්නෝන්මාද රෝගය* ඇතිවෙන්න පුළුවන්. මේක ලෝකයේ බොහෝ පර්යේෂණවලින් සොයාගෙන තිබෙනවා. භින්න උන්මාදය වගේ රෝග තත්ත්වයක් ඇති වුවහොත් අනිත් අය ගැන සැකය, තනියම ඉන්නකොට ශබ්ද ඇහෙන එක, තමන් කරන වැඩවලට අවධානයක් යොමු නොවීම, ඒ වගේම සමස්ත ජීවිතයේම බිඳ වැටීමක් සිදුවෙන්න පුළුවන්. භාවිතා කරන මත්ද්‍රව්‍යවල අනු ශරීරයේ විවිධ තැන්වල තැන්පත් වෙලා මිය යාමටද පුළුවනි. මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය නිසා පැන නගින සමාජ ප්‍රශ්න අතර සිය දිවි නසා ගැනීම ප්‍රබල සංසිද්ධියක් ලෙස දැක්විය හැකියි. මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතයෙන් පසුව ඇතිවන මානසික ව්‍යාකූලතාව නිසා පුද්ගලයා සිය දිවි නසා ගැනීමට පෙළඹිය හැකියි.


 *ආර්ථිකයට වන බලපෑම* 


         මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය රටේ ආර්ථිකයට ද අහිතකර බලපෑම් ඇති කරයි. මත්ද්‍රව්‍යවලට ඇබ්බැහි වූ පුද්ගලයින් බොහෝ විට රැකියාවට නොයති. මෙය රටේ නිෂ්පාදන ධාරිතාව අඩු කිරීමට හේතු වේ. මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය නිසා ඇතිවන සෞඛ්‍ය ගැටළු සඳහා විශාල මුදලක් වැය කිරීමට සිදු වේ. මත්ද්‍රව්‍ය ජාවාරම නීති විරෝධී ක්‍රියාකාරකම්වලට සම්බන්ධ වන අතර, එය ආර්ථිකයට අහිතකර ලෙස බලපායි.


 *අධ්‍යාපනයට වන බලපෑම* 


      මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය අධ්‍යාපනයට ද අහිතකර ලෙස බලපායි. මත්ද්‍රව්‍යවලට ඇබ්බැහි වූ සිසුන් පාසල් යාමට අකමැති වන අතර, ඔවුන්ගේ අධ්‍යාපන කටයුතු දුර්වල වේ. මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය නිසා සිසුන්ගේ මතක ශක්තිය අඩු වන අතර, ඔවුන්ගේ අවධානය යොමු කිරීමේ හැකියාව ද දුර්වල වේ. මෙය ඔවුන්ගේ අධ්‍යාපන සාර්ථකත්වයට බාධාවක් වේ.


 *සංස්කෘතියට වන බලපෑම* . 


   මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය නිසා තරුණ පරපුර අතරේ සදාචාර විරෝධී හැසිරීම්   වැඩිවේ.මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය නිසා අපරාධ සහ ප්‍රචණ්ඩත්වය වැඩිවන අතර එය සමාජයේ සාමයට බාධාවක් වේ.  එමෙන්ම සංස්කෘතික වටිනාකම් හා සම්ප්‍රදායන් විනාශ වීමට ඉඩ තිබේ.


මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය සමාජයට අතිශය බරපතල තර්ජනයකි. එය පුද්ගලයාගේ මෙන්ම සමාජයේ ද සෞඛ්‍යයට, ආර්ථිකයට හා සංස්කෘතියට අහිතකර බලපෑම් ඇති කරයි. මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය වැළැක්වීම සඳහා රජය, පවුල්, පාසල් සහ සමාජය එක්ව කටයුතු කළ යුතුය.

කාන්තාවන් හා ප්‍රතිපත්තී

 

විවිධ ප්‍රතිපත්ති හා මුලපිරීම් තුළින් ස්ත්‍රී පුරුෂ සමානාත්මතාවය හා කාන්තා සවිබල ගැන්වීම ප්‍රවර්ධනය කිරීමේදී ශ්‍රී ලංකාව මෑතකදී සැලකිය යුතු දියුණුවක් ලබා ඇත.


 ස්ත්‍රී පුරුෂ සමානාත්මතාවය සහ කාන්තා සවිබල ගැන්වීම පිළිබඳ ජාතික ප්‍රතිපත්තිය පිලිබද සැලකිමේදී 

 2023  දී ජාත්‍යාන්තර  කාන්තා දිනයේදී දියත් කරන ලද මෙම ප්‍රතිපත්තියේ ස්ත්‍රී පුරුෂ සමානාත්මතාවය ප්‍රවර්ධනය කිරීම සඳහා නීති, ප්‍රතිපත්ති සහ වැඩසටහන් සංවර්ධනය කිරීමට මග පෙන්වීම රාමුවක් ස්ථාපිත කිරීමයි.  සංවර්ධන අභියෝගයන්ට ආමන්ත්‍රණය  කිරීමේදී පුරුෂයින් හා කාන්තාවන්ගේ තීරණාත්මක කාර්යභාරය එය අවධාරණය කරයි. එමෙන්ම කාන්තාවන්, සාමය සහ ආරක්ෂාව පිළිබඳ ජාතික ක්‍රියාකාරී සැලැස්ම (WPS).

 2023-2027කාලය තුළ මෙම සැලැස්ම එක්සත් ජාතීන්ගේ ආරක්ෂක මණ්ඩලයේ යෝජනාවේ 125 දක්වා ඇති වූ ජාත්‍යාන්තර බැඳීම් සමඟ සම්ප්‍රේෂණය කරයි. සාමය හා ආරක්ෂාව පිළිබඳ සන්දර්භය තුළ කාන්තාවන් ආරක්ෂා කිරීම සහ සවිබල ගැන්වීම කෙරෙහි එය අවධානය යොමු කරයි. එමෙන්ම ඒ සදහා තවත් පියවරක් ලෙස කාන්තා සවිබල ගැන්වීමේ පනත් කෙටුම්පත දැක්විය හැක.

 2024 දී පාර්ලිමේන්තුවට සම්මත වූ මෙම නීති මගින් කාන්තාවන් සඳහා හතක හතක ජාතික කොමිසමක් ස්ථාපිත කරයි.  කාන්තා අයිතිවාසිකම් ආරක්ෂා කිරීම සහ විවිධ අංශ හරහා ඔවුන්ගේ සවිබල ගැන්වීම කොමිෂන් සභාව සතු ය. කාන්තා සවිබල ගැන්වීමේ පනත් කෙටුම්පතට අමතරව 

 කාන්තාවන් පිළිබඳ ජාතික කමිටුවවක්ද ඇතිකිරිමට කටයුතු කර ඇත.කාන්තා, ළමා කටයුතු සහ සමාජ සවිබල ගැන්වීමේ අමාත්‍යාංශය යටතේ ක්‍රියාත්මක වන මෙම කමිටුව ශ්‍රී ලාංකික කාන්තාවන්ගේ අයිතිවාසිකම් ආරක්ෂා කිරීම හා ප්‍රවර්ධනය කරන ප්‍රතිපත්ති හා නීති සම්පාදනය කිරීම සඳහා කැපවී සිටී.  එහි මෙහෙවරට සමානාත්මතාවය සහතික කිරීම සහ කාන්තාවන්ගේ විස්තීර්ණ සංවර්ධනයට දායක වීම ඇතුළත් වේ. 


 මෙම දියුණුව තිබියදීත් අභියෝග නොනැසී පවතී.  මෑතදී  මැතිවරණවලදී, කාන්තා ජනාධිපති අපේක්ෂකයින් සිටියේ නැත.දේශපාලන නායකත්වයේ කාන්තාවන් අඛණ්ඩව නියෝජනය කිරීම ඉස්මතු කිරීම.  දේශපාලනය හා තීරණ ගැනීමේ ක්‍රියාවලීන් සඳහා කාන්තා සහභාගීත්වය දිරිගැන්වීම සඳහා අඛණ්ඩ උත්සාහයක අවශ්‍යතාවය  මෙයින් අවධාරනය කෙරේ. 


 මෙම කරුණු කාරණා සමග ලංකාව කාන්තා අයිතිවාසිකම් සහ සවිබල ගැන්වීම සඳහා ප්‍රතිපත්ති කිහිපයක් ක්‍රියාත්මක කර ඇති අතර, ඉතිරිව ඇති අභියෝග විසඳීම සහ මෙම මූලාරම්භයන් ඵලදායී ලෙස ක්‍රියාත්මක කිරීම සහතික කිරීම සඳහා අඛණ්ඩ උත්සාහය අතයාවශ්‍ය වේ.


කාන්තාවන් සදහා පවතින ප්‍රතිපත්තිමය හිඩැස් නිසා සිදුව ඇති ප්‍රතිවිපාක මෙලෙස විමසා බැලිය හැකියි .ඒ යටතේ මාතෘ නිවාඩු ප්‍රතිපත්ති නොමැතිකම මූලික වේ.මේ

සදහා උදාහරන ලෙස එක්සත් ජනපදයේ, ස්වීඩනය හෝ කැනඩාව වැනි රටවල්   වලට දීර්ඝකාලීන නිවාඩු ලබා ගන්නා රටවල් මෙන් ෆෙඩරල් නියම කළ මාතෘ නිවාඩු නොමැත.

 බොහෝ කාන්තාවන්ට දරු ප්‍රසූතියෙන් ඉක්බිතිව නැවත වැඩට ආපසු යා යුතු අතර, ශාරීරික හා මානසික ආතතිය, අඩු  ඵලදායිතාව සහ රැකියාවක් සහ පවුල් ජීවිතය සමතුලිත කිරීමේ දුෂ්කරතාවයට හේතු වෙයි.

එමෙනම ප්‍රදාන ලෙස පවතින ගැටලුවක් ලෙස

 සේවා ස්ථානවල ආරක්ෂිත ප්‍රතිපත්ති නොමැතිකම (ලිංගික හිරිහැර නීති) දැක්විය හැකියි.ඒ යටතේ ගත්විට

 බොහෝ සංවර්ධනය වෙමින් පවතින රටවලට තවමත් සේවා ස්ථාන හිරිහැරයට එරෙහිව දැඩි නීතිමය ආරක්ෂාවක් නොමැත.  සංවර්ධිත රටවල පවා බලාත්මක කිරීම බොහෝවිට දුර්වලය.

 කාන්තාවන්ගේ රැකියා හා මූල්‍යමය  ස්වාධීනත්වය සීමා කිරීම නිසා කාන්තාවන් ඔවුන්ගේ රැකියා අතහැර දැමිය හැකිය.

මේ සම්බන්ධව දැක්විය හැකි තවත් කරුණක් ලෙස

 සීමිත දේශපාලන නිරූපණ ප්‍රතිපත්ති

 සමහර රටවලට දේශපාලනයේ විනිවිදබාවයක් නොමැත.

 කාන්තා ගැටළු යටතේ ප්‍රජනක අයිතිය, ළමා ආරක්ෂණ සහාය සහ ගෘහස්ථ හිංසනය වැනි ගැටළු සහ දේශීය හිංසනය වැනි ගැටළු ප්‍රතිපත්තිමය සාක්ෂියම කෙරෙහි අඩු අවධානයක් යොමු කරයි.

එමෙන්ම රටකට විශාල විදේශ විනිමයක් උපයාදීමට කටයුතු කරන

 ගෘහ සේවිකාවන් සහ අවිධිමත් අංශයේ සේවකයින් සඳහා ප්‍රතිපත්ති නොමැතිකම ද හිඩැසකි.මිලියන සංඛ්‍යාත කාන්තාවන් විධිමත් කොන්ත්‍රාත්තු සාධාරණ වැටුප් හෝ නීතිමය ආරක්ෂාව නොමැතිව ගෘහ සේවිකාවන් ලෙස සේවය කරති.

පොදුවේ ගත්විට මෙවෙනි ප්‍රතිපත්ති නිසියාකාරව නොමැති වීම නිසාම

 කාන්තාවන් සූරාකෑම, අපයෝජන සහ ආර්ථික අස්ථාවරත්වයට මුහුණ දෙයි.


කාන්තා ගැටලු යනු, සමාජය තුළ කාන්තාවන්ට බලපෑමක් ඇතිවන ව්‍යවස්ථානුකූල, ආර්ථික, සමාජීය සහ සංස්කෘතික ගැටළු වේ. කාන්තාවන්ට සමාන අයිතිවාසිකම් සහ අවස්ථා සැලසීම සඳහා ලෝකයේ බොහෝ රටවල ප්‍රයත්න ගනිමින් තිබියදීත්, ඒ සම්බන්ධ වාර්තා සහ ආමන්ත්‍රණ ක්‍රියාවලියෙහි ප්‍රතිපත්තිමය හිඩැස් දැකිය හැක.මේ යටතේ

ප්‍රායෝගික ප්‍රතිපත්ති හිඩැස් ලෙස මෙය සාකච්ඡාවට ලක්කල හැකියි.ප්‍රායෝගිකව පවතින හිඩැස නීති සහ ප්‍රතිපත්ති වල අඩුපාඩු මතද සිදුවිය හැකියි.

බොහෝ රටවල ගැටළු ආවරණය කරන නීති පවත්නා නමුත්, එය ක්‍රියාත්මක වන්නේ අඩු ආවරණයක් සහිතවයි.

ගෘහස්ථ ප්‍රචන්ඩතාව, රැකියා ස්ථානවල බේදය සහ ලිංගික අපයෝජන සම්බන්ධ නීති තවදුරටත් දැඩි කිරීමේ අවශ්‍යතාවය පවතී.එමෙන්ම නීති ක්‍රියාවට නැංවීමේ අඩුපාඩු ද වෙයි.නීති හෝ ප්‍රතිපත්ති පවතින නමුත් ඒවා ක්‍රියාත්මක කිරීමේදී අඩුපාඩු පවතී.ඒ යටතේ

කාන්තා අයිතිවාසිකම් උල්ලංඝනය කරන අයුක්තිසාධක තීන්දු සහ නීති ද විය හැක.

සමාජීය හා සංස්කෘතික වශයෙන්ද  හිඩැස් පවතී. 

මූලික ආකල්ප සහ සංස්කෘතික බාධා

කාන්තා ගැටළු ගැන ආවරණය කිරීමේදී බොහෝ සමාජවල සංස්කෘතික බාධා සහිතව ඉදිරියට යාමට අසීරු වේ.

කාන්තාවන්ගේ ගැටළු නියමිතව මතු කර නොගන්නා සමාජ ආකල්ප සහ පාරම්පරික විශ්වාස පවතී.

මාධ්‍යයේ ප්‍රයෝජන හෝ නොගත් පිරිස

ප්‍රසිද්ධ මාධ්‍ය කාන්තා ගැටළු අනුග්‍රහය නොදක්වන හෝ අවධානය නොදක්වන තත්ත්වයක් ඇත.බොහෝ විට කාන්තා ගැටළු සාකච්ඡා කරන්නේ සීමිතව පමණි.

එමෙන්ම පවතින්න කාන්තා හිඩැස් අතර මූලික කාරනයකි ආර්ථික හා රැකියා හිඩැස.ගැහැණු පිරිමි වැටුප් විෂමතාවය

රැකියාවේ කාන්තා සහභාගීත්වය වැඩිවීමත් සමඟත් පිරිමි සහ ගැහැණු වැටුප් අතර විශාල විෂමතාවයක් පවතී.

ප්‍රධානත්වය සහිත තනතුරු සඳහා කාන්තා නියෝජනය අඩුය.

වෘත්තීය සංවර්ධනයේ අවස්ථා හිඟය,කාන්තා වෘත්තීය ගමන් මඟ ඇහිරීම, ප්‍රවර්ධන අවස්ථා අඩුවීම, සහ පවුල් වගකීම් නිසා වෘත්තීයව පසුබැසීම වැනි ගැටළු පවතී.

එමෙන්ම ප්‍රතිසංස්කරණ අවශ්‍යතා යටතේද මෙම හිඩැස් ගැන සාකච්චාවට ලක්කල හැකියි.නව ප්‍රතිපත්ති සහ නීති ක්‍රියාවට නැංවීම සඳහා වැඩි දියුණු කිරීම,

කාන්තා අයිතිවාසිකම් සම්බන්ධ දැනුවත් කිරීම සහ විමර්ශන වාර්තා ප්‍රකාශය වැඩි කිරිම , සමාජයේ ආකල්ප වෙනස් කිරීම සඳහා මාධ්‍ය සහ සමාජ දියුණුමය

වැඩසටහන් ක්‍රියාවට නැංවීම,වෘත්තීය සහ ආර්ථික සමාන අවස්ථා උතුරා ගැනීම සඳහා වැඩි ප්‍රවේශය සහතික කිරීම.


කාන්තා ගැටලු ආවරණය කිරීමේදී ප්‍රතිපත්තිමය හිඩැස් ඉවත් කිරීමට නව නීති, ප්‍රතිපත්ති, සහ සමාජීය දැනුවත් කිරීම මගින් ප්‍රතිචාර දැක්විය යුතුය. කාන්තාවන්ට සහභාගී විය හැකි, සමාන අවස්ථා සහිත, සහ ආරක්ෂිත වටපිටාවක් සැලසීමට සමාජය එකට ක්‍රියාවලියට එළඹිය යුතුය.

Friday, February 14, 2025

රසායනය සමග මත්ද්‍රව්‍ය ගැන පිළිසඳරක්

 

රසායනය සමග මත්ද්‍රව්‍ය  ගැන පිළිසඳරක් ...


සහෘදයිනි,

ලොව තුළ රකුසන් ලෙස අරුත් ගන්වන්නන් බොහෝය..මානව ශිෂ්ටාචාරය තුළ මානව වර්ගයා විසින් "රකුසා" යන පදය භාවිත කොට ඇත්තේ මානව සමාජයට සෘණාත්මක මෙන්ම ව්‍යවසනකාරී තත්වයන් ඇති කරන ලද ප්‍රපංචයන් ය. කුඩා කල සිටම රකුසු වෙසින් සිටින්නේ යැයි ඔබත් මමත් දන්නා රකුසන් ලෙස දිය රකුසා(එසේ වන්නේ ගංවතුර කලට ,යමෙක් ජලයේ ගිලී මියගිය විටය ; නැත්නම් ජල සම්පත ය.) ,මත් රකුසා ප්‍රකටය..

සැබැවින්ම මත් රකුසා සර්වකාලීන රකුසෙක් ද? 

ඔබත් මමත් කුඩා කල සිටම මත් රකුසා ලෙස මිස ජල සම්පත මෙන් " මත් සම්පත " ලෙස අසා හෝ කියවා නැත්තෙමු..

මන්දයත් එතුළින් සර්වකාලීන නිශේධනීය තත්වයන් මිස සාධනීය තත්වයන් ඇති නොකරන හෙයිනි.

කුඩා කල ඔබත් මමත් පෝස්ටර් දැන්වීම් නිර්මාණය කරගෙන " බුදු තාත්තෙ බොන්න එපා " ," මත් රකුසා පරදවමු " ,  " මත් ද්‍රව්‍ය ඔබව අඩපණ කරයි " යනුවෙන් සුවිසල් ගමන් ගියා මතක ඇතැයි සිතමි..කෙසේ වෙතත් .. රකුසා තවම අධිරාජධානියේ සිටියි..

මත් රකුසා සතුව දුම්වැටි ,මද්‍යසාර ,ගංජා ,මත්පෙති,හෙරොයින් ,ගංජා වැනි විවිධාකාර වූ අසිපත් ඇත්තේය..කාරණාව වන්නේ එකී අසිපත් වලින් මානවයාගෙ ගෙල එකවර නොව,පළමුව පිරිමැද එකී ස්පර්ෂයට ප්‍රියතාවය උපදවාගෙන   පසුව කල් ගොස් ගෙල සිඳීමයි..

එවිය ඔවුන්ගේ ගෙල පමණක් නොව ශරීර කූඩුවේද ගැනීමට යමක් නැති ය.

සමාජීය වශයෙන් ,සංස්කෘතිම ය වශයෙන් ,ආර්ථිකමය වශයෙන් මෙකී කාරණා බොහෝ සෙයින් කතා කොට ඇත්තාහ.

එකී කාරණය එසේ හෙයින් මෙකී ලිපිය තුළ මත්ද්‍රව්‍ය යන ප්‍රපංචයේ රසායනික පැතිකඩ විග්‍රහ කිරීමට උත්සුක වීමට අදහස් කළෙමි.  

විද්‍යාවට රුචි සහෘද ඔබට මෙය අංශු මාත්‍රයක් හෝ උපකාරී වෙතැයි යන අරමුණ කැටිකොට ගෙන මෙසේ අරඹමි.


මත්ද්‍රව්‍ය යනු භාවිතයේදී ජීව විද්‍යාත්මක වශයෙන් මධ්‍ය ස්නායු පද්ධතියට ( CNS) මෙන්ම මනෝභාවයන්ට ,හැසිරීම් වලට ,සංජානනයන්ට බලපෑම් කරන රසායනික සංයෝග වේ.මෙහිදී අරක්කු ,කසිප්පු ,බියර් ,වයින් ,රා ,විස්කි වැනි සියළු ද්‍රාවණ මද්‍යසාර කුලයේ ද්‍රාවණ වේ.ඒවාගේ අන්තර්ගත ප්‍රමුඛ රසායනික සංයෝගය ඊතයිල් මද්‍යසාරය (Ethyl alchohol ) වේ.ඊතයිල් මද්‍යසාරය යනු ස්නායු අවපීඩකයකි (CNS depressant ) .

සරලව කිවහොත් භාවිතයෙන් පසු ස්නායු පද්ධතිය අවපීඩනයට ලක් කරයි.මන් ද යත් එම මද්‍යසාර ආහාර මාර්ග පද්ධතිය (Digestive system) හරහා ගමන් කොට මොළයට ළඟා වීමට සැලකිය යුතු කාලයක් අවැසි බැවිනි.විද්‍යාත්මක වශයෙන් එය අවම මිනිත්තු 30 කි.එහිදී මද්‍යසාරය භාවිත කළ ප්‍රමාණය හා ගත වූ කාලය යන සාධක පදනම් කොටගෙන හිසරදය,වමනය ,හිස බර ගතිය ,ඔක්කාරය ,ඇඟ පණ නැති වීම ,නිදිමත ,බඩ දැවිල්ල ,අධිකව දහඩිය දැමීම වැනි තත්වයන් ඇති වේ.

එසේ මද්‍යසාර වල බලපෑම ඇතිවන කල්හි " සිගරට් එකක් වගේ ගත්තොත් ?"  

සිගරට් නැතහොත් දුම්වැටි දැවී නිකුත්වන දුමාරයේ රසායනික ද්‍රව්‍ය 4000 ක් පමණ අඩංගු වේ.ඉන් 30 ක් පමණ පිළිකාකාරක වේ.ප්‍රධාන වශයෙන් , මීතේන් ,නිකටින්,ෆෝමැල්ඩ්හයිඩ් ,ආසනික් යනාදිය ප්‍රධාන සංඝටක වේ.සමස්තයක් ලෙස දුම්වැටි භාවිතය හේතුකොටගෙන හෘද ස්පන්දනය වැඩි වීම ,දහඩිය දැමීම මෙන්ම රුධිර පීඩනය ඉහළ යාම වැනි කෙටි කාලීන ශාරීරික බලපෑම් මෙන්ම ශ්වසන පද්ධතියේ ආබාධ ,පෙණහළු ආශ්‍රිත පිළිකා තත්ව ,මුඛ පිළිකා ආදී දීර්ඝ කාලීන බලපෑම් ද ඇති වේ.මේවා ඉතා භයානක තත්වයන් ය.

හෙරෝයින් ගත් කල ,හෙරෝයින් යනු මෝර්ෆීන් නම් සංයෝගයකින් නිපදවාගන්නා මත්ද්‍රව්‍යයකි.එබැවින් හෙරෝයින් ඩයි ඇසිටයිල් මෝර්ෆීන් ලෙස ද හඳුන්වයි.මෝර්ෆීන් යනු වෛද්‍ය විද්‍යාත්මකව ඇතැම් රෝගී අවස්ථාවලදී ලබා දෙන ඖෂධයක් වන අතර එයට හේතුව මෝර්ෆීන් වල පවතින ස්නායු අවපීඩක ගුණයයි.

හෙරෝයින් භාවිතයේ නියම රසායනික ලක්ෂණ වන්නේ ක්‍රියාශීලී බව අඩු වීම ,නිදිමත (නිදිකිරා වැටීම),වමනය ,හිස බර ගතිය වැනි අපහසුතා ය.

ගංජා වල අඩංගු ප්‍රධාන රසායනික සංයෝගය වන්නේ ටෙට්‍රාහයිඩ්‍රො කැනබිනෝල් වේ.විද්‍යාත්මක වශයෙන් එමගින් හෘදස්පන්දනය වැඩි වීම ,නිද්‍රාශීලී බව ,ඇස් රතුවීම වැනි ලක්ෂණ භාවිත කිරීමෙන් පසු ඇති වේ.

සමස්තයක් ලෙස මත්ද්‍රව්‍ය මගින් වන සැබෑ රසායනික බලපෑම ස්නායු අවපීඩක ලක්ෂණ වුවත් බොහෝ දෙනා භාවිතයෙන් පසු පෙන්වන්නේ ස්නායු උත්තේජන හැසිරීම් ය.(නැටීම ,ගැයීම ,සින්දු කීම)


කෙසේ වෙතත් ලබා දෙන ප්‍රචාරණය ,භාවිත කර පෙන්වන හැසිරීම් වලට ලබාදෙන සමාව(වරප්‍රසාද) 

උදා : " ගණන් ගන්න එපා.. එයා එවෙලෙ බීලනෙ හිටියෙ "

නියම හානිය පිළිබඳ පවතින දුර්වල දැනුම මෙන්ම දුර්වල රාජ්‍ය ප්‍රතිපත්තිද මත්ද්‍රව්‍ය වල සැබෑ තත්වයන් යටපත් වීමට මෙන්ම මර්දනය නොවීමට හේතු වී ඇත.


වසරකට දුම්පානය නිසා මේ කුඩා දූපතේ වැසියන් 15000 -20000 ත් අතර ප්‍රමාණයක් දිවි හැරයන අතර මද්‍යසාර නිසා තවත් 10000 ට ආසන්න පිරිසක් මිය යයි.

ලෝකයේ ගත් කළ  දුම්වැටි හා මද්‍යසාර නිසා පිළිවෙලින් 6000000  හා 3600000 වැනි සංඛ්‍යාවක මරණ සිදු වේ.

පෙනහළු පිළිකා වලට 90% ක්ම මෙන්ම මුඛ හා ගලනාලයේ පිළිකා ,ආමාශයේ ,ගැබ්ගෙල පිළිකා මෙන්ම හෘදයාබාධ ,මොළයේ ස්නායු මියයෑම ,පාදවල නහර අවහිර වීම,පෙනහළු පටක විනාශ වීම,කල්පවතින කැස්ස,බ්‍රොන්කයිට්ස්,පුරුෂ ලිංගික බෙලහීනතාවය ,පුරුෂයන්ගේ මඳසරු බව( ශුක්‍රාණු ගණනින් හා ගුණාත්මක බවින් අඩු වීම), ඇදුම ,හතිය,මද සරු දරු උපත් ඇතිවීම වැනි තත්ව මෙන්ම ආමාශයික ප්‍රදාහය ආදියටද දුම්වැටි භාවිතය හේතු වේ.

එමෙන්ම මද්‍යසාර භාවිතය නිසා අක්මා පටල විනාශ වීම(සිරෝසිස්),අධික රුධිර පීඩනය,අග්න්‍යාශ ප්‍රදාහය  යනාදී බොහෝ තත්වයන් ඇතිවිය හැකිය.


මත්ද්‍රව්‍ය යනු කුමන ආකාරයෙන් සමාජගත වුවත් සුවිසල් ගැටළුවකි.

නියාමනය මෙන්ම නිසි ක්‍රියාමාර්ග ගැනීම ඉහතදී දැක්වූ මර්දනය නොවීමට  හේතු නිශේධ කොට දමා අදාල නීති යාවත්කාලීන කිරීම මෙන්ම සැබෑ තත්වය මනා ලෙස තේරුම්කොට දීම ,වඩා කාර්‍යක්ෂම පුනුරුත්ථාපන ක්‍රියාදාමයන් ඔස්සේ මෙකී ගැටළුවට පිළිතුරු සෙවීම යෙහෙකි.

ලොරියෙන් අහිමි වූ මනුසත්බව

 

ලොරියෙන් අහිමි වූ මනුසත්බව


මිනිස් ක්‍රියාකාරකම් හේතු කොටගෙන ජීවිත හා දේපල හානි සිදුවන අවස්ථා  මානුෂීය ආපදා ලෙස හඳුන්වයි.මේ සඳහා තොරතුරු ලබාදීමට රිය අනතුර සිදුවන මොහොතේ පා පැදියේ ගමන්කළ මියගිය තරුණයාගේ පියා අප හා ඉදිරිපත් වුණා.


නිවේදකයා: ආයුබෝවන් මහත්තයා ඔබට පුළුවන්ද මේ අනතුර සිදුවන මොහොත ගැන අපට පොඩ්ඩක් විස්තර කියන්න.


ධර්මසේන: ඔව්. මම පුතා සමඟ පාපැදියෙන් නිවසේ දානයක් තිබෙන නිසා බඩු වගයක් ගෙනෙන ඒමට ටවුන් එකට යමින් සිටියේ.ඒ අවස්ථාවේදී පුතයි මමයි දෙන්නම හෙල්මට් දාගෙනයි ගමන් කරේ.අපි මෙහෙම පාරේ යනකොට එකපාරම බස් එකක් ඉස්සර කරන්න කියලා ලොරිය ඉස්සර උනා.ඒ මොහොත මම කවදාවත් හිතුවේ නෑ මම මට මගේ පුතා නැතිවෙයි කියලා.ලොරිය හැප්පුනා විතරයි මමයි පුතයි විසි වුනා.මම එතනම තිබුනම තිබුනම කානුවට වැටුනේ.මගෙ පුතා  විසි වෙලා ගිහින් ගලක ඔළුව වැදුනා.


නිවේදකයා: අනතුරට මුහුණ දීමෙන් සිදුවූ හානිය මොනවගේද?


ධර්මසේන: මට හිටියේ එකම පුතයි මට මගේ ඒ එහෙම පුතා නැති වුණා.මමත් අනූ නවයෙන් බේරිලා තිබුණේ.සිහිය නැතිව සති ගානක් ඉඳලා තමයි මටත් සිහිය ආවේ.ඒ වෙද්දි මගේ පුතා මේ ලෝකය අතහැරලා ගිහින්.


නිවේදකයා: මේක ඔබගේ ආර්ථිකයට බලපෑවේ කෙසේද?


ධර්මසේන: මම මාස ගානක් ඇඳේ ඔත්පලව හිටියේ.මගේ බිරිඳ තමයි මේ හැම වැඩක්ම කරේ.සමහර දවස්වලට අපට කන්න බොන්නවත් දෙයක් තිබ්බේ නෑ.මගේ බෙහෙත් හේත් වලට පවා අපේ කුඹුර උකස්  කරන්න වුණා.


නිවේදකයා: ඔබට මේ සඳහා නිසි යුක්තිය ඉටුවුණාද?


ධර්මසේන: නැහැ මට යුක්තිය ඉටු වුණේ නෑ.ලොරියේ හිටපු කෙනාට ලයිසන් තිබිලත් නෑ.ඒ ලොරිය ලොකු ලොක්කෙක්ගේ.ඒ නිසා ඒ මිනිස්සු ඒක සල්ලි වලින් යට ගැහුවා.


නිවේදකයා: ඒ අවස්ථාවේදී ඔබට රාජය වශයෙන් රක්ෂාවරණයක් ලැබුණාද?


ධර්මසේන : මුලින්ම මාසෙකට දහ දාහක් වගේදුන්නා.ඒකත් මාස මාස හයෙන් නැවතුනා.එහෙමයි කියලා ආයෙත් මට මගේ පුතාව ලැබෙන්නේ නෑනේ.


නිවේදකයා: මෙවන් විපතක් තවත් අයකුට නොවේවා යැයි අපි ප්‍රර්ථනාා කරනවා.බොහොම ස්තූතියි ඔබට ඔබගේ සංවේදී අත්දැකීම අප සමග බෙදා ගත්තට.

සුළි සුළගක් කළ අරුමයක්


 සුළි සුළගක් කළ අරුමයක්


ස්වභාවික ආපදාවන් වලට මිනිසුන් නිරන්තරයෙන්ම මුහුණ දෙන අතර ඔවුන්ට එය  නොවැළැක්විය හැකිදෙයකි.බොහෝ කඳුකර ප්‍රදේශවල මිනිසුන් නිරන්තරයේ මුහුණ දෙන්නා වූ ආපදාවක් ලෙස අපට සුළු සුළඟ පෙන්වා දිය හැකිය.


මෙම සාකච්ඡාව සඳහා ඌව පරණගම කොට්ඨාසයේ කොරදී කුඹුර ග්‍රාමයේ විසූ සුළි සුළඟ නිසාවෙන් පීඩාවට පත් වූ එක්තරා පවුලක සංවේදී  කතාවක් මෙලෙස ඇරඹෙයි.


නිවේදකයා: ආයුබෝවන් මහත්මයා මුලින්ම අපගේ කණගාටුව ප්‍රකාශ කරනවා ඔබට මේ සිදුවී ඇති කරදරය ගැන.ඔබ කැමතිද ඔබ වැනි මෙසේ පීඩාවට පත් වූවන් වෙනුවෙන් ඔබගේ අදහස් අප සමග බෙදා ගැනීමට.


නිමල්: ඔව් මම කැමතියි මගේ අදහස ඔබ සමඟ බෙදා ගැනීමට.


නිවේදකයා : ඔබ මෙම සුළි සුලඟ නිසාවෙන් කෙතරම් පීඩාවට පත්වී සිටිනවාද?


නිමල්: මේ දැඩි සුළඟ නිසා මම වගේම මගේ බිරිඳත්  මගේ දරු තිදෙනාත් විශාල වශයෙන් තුවාල ලබා තිබෙනවා.ඒ වගේම මගේ නිවසටත් විශාල වශයෙන් හානි සිදුවී තිබෙනවා.


නිවේදකයා: ඔබලා නිරන්තරයෙන් මෙවන් පීඩාවලට ලක් වෙනවද?


නිමල්: ඔහු හැම අවුරුද්දකම මැයි මාසයේ මේ දැඩි සුළං ආරම්භ වෙනවා ඒ හැම අවස්ථාවකදීම මේ වගේ අපි පීඩාවට ලක්වෙනවා.


නිවේදකයා: ඔබලගේ ගමේ හැමෝම මේ වගේ පීඩාවලට ලක් වෙනවද?


නිමල්: ඔහු ගිය  අවුරුද්දෙත් මේ සුළඟ නිසා එකම  නිවසෙ සිටි දරු පවුලක්ම විනාශ වී ගියා.


නිවේදකයා: සුළඟ නිසා ඔබලා ආර්ථික වශයෙනුත් පීඩාවට ලක් වෙනවද?


නිමල්: ඔව් අපි බොහොම  අමාරුවෙන් දුක් මහන්සිවෙලා ගොවිතැන් කරගෙන ජීවත් වෙන්නේ.අල,බොංචි කියන භෝග පවා හැමදාම සුළඟට ගහගෙන යනවා.ඉතින් අපි මේ හැමදේම දරාගෙන බොහොම මාරුවේ ජීවත් වෙන්නේ.


නිවේදකයා: මේ සිදුවූ හානිය වෙනුවෙන් ඔබලාට කුමක් හෝ රාජ්‍ය ආධාරයක් ලැබුණද?


නිමල්: ඔව් අපට අපගේ නිසා හදා ගනීමටත් අපේ අස්වැන්නට සිදුවූ හානිය නිසාවෙනුත් මාස එක හමාරක  කාලයක් දක්වා රජයෙන් සහනාධාර ලැබුණා.


නිවේදකයා: බොහොම ස්තූතියි මහත්මයා අපට ඔබගේ වටිනා කාලය වෙන්කර ඔබගේ සංවේදී අදහස් අප සමග බෙදා හදා ගැනීම සම්බන්ධව.


නිමල්: අප වැනි දුප්පත් මිනිසුන්ගේ දුක් අඳෝනා රටට කියාපෑමට ඉදිරිපත් කිරීම වෙනුවෙන් ඔබටත් බොහොම ස්තූතියි මහත්තයෝ.

Thursday, February 13, 2025

අද පෙබරවාරි 14 වෙනිදා ය.


 අද පෙබරවාරි 14 වෙනිදා ය.


 *සෙනෙහසින්* *පිරිපැවැතුන්ගේ* *දිනය*


දෙහදක ආදරේ දෝරේ ගලන...

එක් වූ හදවත් සදා කල් රැදෙන...

සිත්තැවුල් මැකී මිහිරියාවෙන් පුරවාලන...

වෙන් වූ හදවත් යලිත් මුණගස්වන...

ලබැදියාවෙන් පිරි සුභ ආදරවන්තයින්ගේ දිනයක් ඔබ සැමට...


අප කෙසේ මෙම දිනය සැමරුව ද ආදරයෙන් බැදුණු දෙහදක් කල්පනාවට ගත යුතුම ඔවදනක් වන්නේ ආදරය වෙනුවෙන් වැලන්ටයින් යනුවෙන් දිනයක් වෙන්ව පැවතිය ද, ආදරය ඇත්තේ වැලන්ටයින් දිනය වෙනුවෙන්ම නොවන බව...

වැලන්ටයින් දිනය හෙවත් ආදරවන්තයින්ගේ දිනය සමරනු ලබන්නේ සෑම වර්ශයකම පෙබරවාරි මස 14 වෙනිදා ය.එදින ආදරවන්තයින් තම ලබැදියාව අනෙකාට ප්‍රකාශ කිරීම සදහා සුබ පැතුම් පත් යැවීම,මල් පොකුරු යැවීම,සිහිවටන ලබා දීම සිදු කරයි.


මෙතරම් අප සමරන වැලන්ටයින් දිනයට වැලන්ටයින් යනුවෙන් ආමන්ත්‍රණය කරන්නේ ඇයි? 


ඒ පිළිබදව පුංචි සටහනක්...


ක්‍රිස්තු වර්ශ 3 වන සියවසේ වැලන්ටයින් නමින් රෝමයේ පූජකවරයෙක් විය.ඔහුගේ එක කාලය තුල දෙවන ක්ලෝඩියස් නමින් අධිරාජ්‍යයෙක් රාජ්‍ය පාලනය කරන ලදී.රාජ්‍ය විශාල කිරීමට ප්‍රබල අවශ්‍යතාවයක් ඔහු තුල පැවතුණි.ඒ අනුව රාජ්‍යයේ සිටින සෑම පුරුශයෙක්ම හමුදාවට බැදීම අනිවාර්‍ය  බව නියෝග කරන ලදී.විවාහක මිනිසුන්ට වඩා පවුල් බරක් නැති තනිකඩයන් හමුදාවට බදවා ගත් විට කදිමයෙන් සේවය කිරීම හැකි වේ යැයි සිතූ මෙම අධිරාජ්‍යයා විවාහ වීම තහනම් කෙරිණි.


මෙම සමය තුල ජීවත් වූ වැලන්ටයින් පියතුමා මෙම වාතාවරණයෙන් පෙම්වතුන් විදින දුක ඔහුට වැටහුණි.එහිදී වැලන්ටයින්  සාමිවරයා සමහරක් පෙම්පවතුන්ව හොර රහසේම ගෙන්වා විවාහ ගිවිස ගැනීම සිදු කර ඇත.ටික කාලයක් ගතවෙත්ම මෙය ක්ලෝඩියස් අධිරාජ්‍යයාට ආරංචි වී වැලන්ටයින් පියතුමාව සිරගත කර පසුව අද වැනි වූ දවසක එනම් පෙබරවාරි 14 වෙනි දිනයේ හිස ගසා මරා දමන ලදී.


එම යුගයේ සිටි කතෝලික සභාව වැලන්ටයින් පියතුමාගේ මෙම සේවය ඇගයීම නිමිත්තෙන් ඔහුව ආදරවන්තයින්ගේ සාන්තුවරයා ලෙස නම් කෙරිණි.මෙලෙස මෙම දිනය *වැලන්ටයින්* යනුවෙන් ලෝකවාසී සියලු දෙනාම ඔහුට උපහාරයක් ලෙස තව තවත් සෙනෙහසින් බැදි දිනයක් බවට පත් කරගනී.


මෙම දිනය සමරන අප සියලු දෙනා දැනගත යුතුම කරැණක් නම්,


ගෞරවනීය සම්බන්ධතාවයක් පවත්වා ගැනීමට අප කළ යුත්තේ කුමක්ද?


♦️ඔබට සහ ඔබේ සහකරුට / සහකාරියට ගරු කිරීම.

♦️අනෙකාට සවන් දීම සහ ඇසීමට පුරුදු වීම.

♦️ඔබ අකමැති දෙයක් වේ නම් එයට අකමැත්ත ප්‍රකාශ කිරීම.

♦️තමන්ව පිළිගන්නා හා ඔබම ලෙස ජිවත් වීමට නිදහස් හැගීමක් තිබීම.

♦️එකට එක්ව විනෝද වී සුවපහසුවෙන් කාලය ගෙවීම.

♦️ඔබේ සිතුවිලි සහ හැගීම් අනෙකා  සමග අවංකව ප්‍රකාශ කිරීම.

♦️ඔබ මුනුණපාන සෑම ගැටලුවක දීම එකට එක් වී කතා බස් කර යම් සම්මුතියක් ඇති කරගැනීම.

♦️හොද මෙන්ම නරක දුශ්කර වූ ඍතු වලදීව එකිනෙකා සමග සහයෝගයෙන් කටයුතු කිරීම.


මෙහි කිව යුතුම විශේෂත්වයක් වන්නේ,වැලන්ටයින් දිනය සැලකිය යුතු සංස්කෘතික ලොව පුරා බොහෝ ප්‍රදේශවල ප්‍රේම සම්බන්ධතා සහ ආදරය ප්‍රේමය ආගමික හා වාණිජමය වශයෙන් සැමරීමයි.


අවසාන වශයෙන් මෙදින අප සියලු දෙනා අදිටන් කරගත යුත්තේ අනිකාගේ ජීවිත විනාශ කිරීම හෝ චරිතයන් දූශණය කර ඔහු / ඇයව  දුක්ඛිත තත්වයකට ඇද දැමීම නොව ප්‍රේම සම්බන්යක සේම විවාහ සම්බන්ධයකදී ත් තම සහකරු / සහකාරියගේ සිත නොරිද්දමින් ඔහුට / ඇයට මුලු දිවි ගමන පුරාවටම සවියක් වෙමින් විශ්වාසයෙන් ලබැදියාවෙන් සේම ගෞරවනීයව රන්හුයෙන් අත්වැල් බැද ගැනීමයි.


*Valentine's day*


Valentine’s Day is celebrated every year on February 14. It is a day to express love and affection to the special people in our lives. Though traditionally linked with romantic love between couples, Valentine’s Day is now seen as a celebration of love in all its forms, whether it’s between friends, family members, or even communities. The history of this day goes back many centuries, but the way it is celebrated today has evolved over time.


The origins of Valentine’s Day are often traced back to Saint Valentine, a Christian martyr who lived during the Roman Empire. There are several legends about him, but one popular story is that he was a priest who secretly performed weddings for soldiers who were forbidden to marry. He believed in the power of love, and for this, he was imprisoned and eventually executed. Over time, his sacrifice became associated with love and devotion, and the day of his death, February 14, was marked as a day to celebrate love.


In the Middle Ages, Valentine’s Day began to be associated with romantic love, especially in Europe. People started exchanging love letters and small gifts like flowers and sweets to show affection. Today, the tradition continues with cards, chocolates, and other gifts, but the idea of celebrating love has extended beyond just couples.


Valentine’s Day is now a time to show appreciation and care for anyone we cherish. While couples may exchange heartfelt gifts and spend time together, it is also common for people to celebrate with their friends, siblings, parents, and other family members. Parents often show love to their children, and children to their parents, with small tokens of appreciation or a simple “I love you.” It is a reminder that love can be expressed in many ways and is not limited to romance.


Friends also play a big role in Valentine’s Day. People sometimes refer to February 14 as “Galentine’s Day” or “Palentine’s Day” when they celebrate the bonds of friendship. This has made the day more inclusive, allowing everyone to feel special and loved, no matter their relationship status.


In a broader sense, Valentine’s Day is about kindness, warmth, and human connection. It is a day to remind ourselves that love can be found everywhere—in the bonds we share with family, the friendships we treasure, and even the kindness we show to strangers. The day encourages people to focus on the positive feelings that bring people together, fostering happiness and care for one another.

ස්ත්‍රී පුරුෂ සමානාත්මතාවයේදී සංස්කෘතිය

 *ස්ත්‍රී පුරුෂ සමානාත්මතාවයේදී සංස්කෘතිය* ස්ත්‍රී පුරුෂ භාවය පිළිබඳ ආගමික ඉගැන්වීම්වල සංස්කෘතික වැරදි අර්ථකථන ලොව පුරා සමාජ වල ව්‍යාප්ත වී ...