Friday, July 26, 2024

වැඩිහිටි මානසික සෞඛ්‍ය [ Mind Pulse - Article 08]

 


Mind Pulse

Phase - 1

Session - 1


මිනිසුන් වයස්ගත වන විට බරපතල රෝගාබාධයකට මුහුණ දීම හෝ ආදරය කරන කෙනෙකු අහිමි වීම වැනි ඔවුන්ගේ මානසික සෞඛ්‍යයට බලපාන ඇතැම් ජීවන අත්දැකීම් අත්විදිය හැක.බොහෝ වැඩිහිටියන් මේ ජීවිතයේ වෙනස්කම් වලට හැඩගැසුනද සමහරුන්ට ශෝකය , සමාජ හුදෙකලාව හෝ තනිකම වැනි හැඟීම් අත්විඳීමට සිදු වේ.  මෙහිදී මානසික අවපීඩනය හා කාංසාව ආබාධ වැනි මානසික සෞඛ්‍ය තත්ත්වයන් වර්ධනය වීමේ අවදානමක් ඇත. එමෙන්ම සංචලනය අඩු වීම, නිදන්ගත වේදනාවන් හා දුර්වලතාවයන් ඩිමෙන්ශියාව හෝ වෙනත් සෞඛ්‍ය ගැටලු ඇතිවිය හැක. ඒ සඳහා ඔවුන්ට යම් ආකාරයකට දිගුකාලීන රැකවරණයක් අවශ්‍ය වේ. මිනිසුන් වයසට යත්ම ඔවුන් එකවරම තත්ත්වයන් කිහිපයකට හෝ මුහුණ දීමට ඉඩ ඇත.

වැඩිහිටි පුද්ගලයන්  මානසික සෞඛ්‍ය තත්ත්වයන් බොහෝ විට හඳුනා නොගෙන අඩුවෙන් ප්‍රතිකාර කරනු ලබන අතර මෙම තත්ත්වයන් වටා ඇති අපකීර්තිය ඔවුන් උපකාර පැතීමට මැලි විය හැක.

වැඩිහිටි විය පැමිණෙන විට මානසික සෞඛ්‍ය හැඩගැසෙන්නේ කායික හා සාමාජිය පරිසරයෙන් මත පමණක් නොව පෙර ජීවිත අත්දැකීම්වල සමුච්චිත  බලපෑම් හා වයස්ගත වීම සම්බන්ධ විශේෂ වු ආතති තත්ත්වයන් මගින් වේ.එමෙන්ම තවද සමාජය තුල 

* වියපත් වැඩිහිටියන් වියෝවීම.

* ⁠ආදායම පහත  වැටීම 

* ⁠විශ්‍රාම යාම 

* ⁠අරමුනු පිළිබඳ හැඟීම අඩුවීම වැනි අහිතකර සිදුවීම් මෙන්ම තම දරු මුණුපුරන් තමාට දක්වන ආදරය , රැකවරණය , කැපකිරීම්  නොමැති වීමා නිසා ඇති වන මානසික පීඩනය බරපතල ලෙස මානසික සෞඛ්‍යයට බලපානු ලැබේ.


එමෙන්ම සමාජය තුල යම් වැඩිහිටි පිරිසක් මේ එක් එක් ආකාරයේ තත්ත්වයන්න්ටද මුහුණ දෙයි. සමාජ හුදෙකලාව හා තනිකම පසුකාලීනව ජීවිතයේ ප්‍රධාන ලෙසම මානසික සෞඛ්‍ය අවධානම් තත්ත්වයකට පත් වීමට ඉඩ ඇත. එසේම වයස්ගත පුද්ගලයන් අපයෝජනය කිරීම ,ඕනෑම ආකාරයක කායික ,මානසික , වාචික , ලිංගික  හෝ මූල්‍ය අපයෝජනයන් මෙන්ම නොසලකා හැරීම්ද ඇතුලත් වේ. 

මෙහිදී අප නිරෝගීව වැඩිහිටියෙකු වයසට යාම සඳහා මානසික සෞඛ්‍ය ප්‍රවර්ධනයට මෙන්ම අනවශ්‍ය දේ වැලැක්වීමේ උපාය මාර්ග අප  හඳුනාගෙන තිබීම වැදගත්ය. 

එලෙස යම් නිදසුන් කිහිපයක් ලෙස 

       •මූල්‍යමය ලෙස අනාරක්ෂිතභාවය අවම කිරිමට පියවර ගැනීම

       •වැඩිහිටියන් සහ ඔවුන් රැකබලාගන්නන් සඳහා සමාජ සහයෝගය ලබා දීම

       •සෞඛ්‍ය සම්පන්න ලෙස සමාජය                

        තුල හැසිරීමට  ජීවිතය පවත්වා              ගෙන යාමට සහය වීම. 

       •විශේෂයෙන්ම සමබර ආහාර               

       වේලක්ගැනීම     

       •ශාරිරික ක්‍රියාශීලි වීම 

       •දුම්වැටි , මධ්‍යසාර ආදී දේ 

        භාවිතයෙන් අඩු කිරීම 

එමෙන්ම ජීවිතයේ  මේ අවස්ථාව තුලට ඔවුන්ට අර්ථවත් සමාජ ක්‍රියාකාරකම් ආදිය මගින් ධනාත්මක මානසික සෞඛ්‍යය, ජීවිත තෘප්තිය හා ජීවන තත්ත්වය සැලකිය යුතු ලෙස වැඩිදියුණු කිරීම ආදි දේ කිරීම කල හැකිය. 

මේ ආදි නොයෙකුත් යහපත් ක්‍රියාමාර්ගයක් හරහා අපගේ වැඩිහිටි ප්‍රජාවගේ මානසික සෞඛ්‍ය යහපත් හා සෞඛ්‍ය සම්පන්නව පවත්වා ගැනීමට උපකාරී වේ.


Leo Waruni Chathurika

Wednesday, July 24, 2024

නව යොවුන් වියේ මානසික සෞඛ්‍ය [ Mind Pulse - Article 07]

 


Mind Pulse

Phase - 1

Session - 1

ලෝකය සුවද කරන්න වගේම ලස්සන කරන්න පුංචි මලකට පුලුවන්. මේ පුංචි මලක් හරියට යෞවනයින් වගේ. පුංචි මල් කැකුල පිපෙන කාලයේදී යම් යම් දේවල් නිසා ඒ මල තැලී පොඩි වී ගියහොත්, එවිට අලංකාරව පිබිදී ලෝකය සුවද කිරීමට තිබූ මලක් අප පරිසරයට අහිමි වී යන්නා සේම දරුවෙකුගේ නව යොවුන් වියේදී සිදුවන යම් යම් මානසික හෝ කායික තාඩන පීඩන එල්ලවීම හේතුකොටගෙන මනා පෞරුෂයකින් යුතු යෞවනයෙක් සමාජයට අහිමි වී යයි.

දරුවෙකුගේ අවුරුදු 10 සිට 19 දක්වා කාලසීමාව නව යොවුන්විය ලෙස සලකයි. ඒ කාල සීමාව, නව හැගීම් දැනීම් ඇති වීම ආරම්භ වන කාලයකි. දරුවෙකුගේ සංක්‍රමණ කාලය ලෙස සැලකෙන මේ කාල වකවානුව තුලදී ශාරීරික, ලිංගික, බුද්ධිමය, මානසික හා සමාජීය යන සමස්ත පරිණතියක් ඇති වේ.

ඇසි පිල්ලමක් ගහන තප්පරයෙන් පවා සිතුවිල්ලක් වෙනස් කරන මෙකී වයසේදී දරුවන් ස්වාධීන වීමට උත්සහ කරයි. එමෙන්ම අලුත් අලුත් දෑ සෙවීමට උත්සහ කිරීම තුලින් කුතුහලයක්ද ඇති වේ. එවිට දරුවන්ට ඇතිවන අභියෝගද වැඩි වේ. ඒ අභියෝග හේතුකොටගෙන නව යෞවනයා හට මානසික ගැටලු රාශියකට මුහුණ දීමට සිදු වේ.

ලංකාවේ වෙසෙන නව යෞවනයින් අතරින් 05% කාංසාවෙන්ද, 09% ක් තනිකමෙන් සහ 06% ක් සමීපතම යහළුවන් නොමැතිකමෙන් පෙළෙන බව අනාවරණය වී ඇත. නව යෞවනයන්ගෙන් 51%ක් අනෙක් සිසුන් කාරුණික සහ උදවු සහගත බව තමන්ට දැනෙන බව ප්‍රකාශ කළද 39% ක් අනෙක් සිසුන්ගේ හිංසනයට ලක්ව ඇති බවද සමීක්ෂණයකින් හෙළිවි තිබේ.

මේ අතරින් නව යෞවනයන්ගෙන් 09% කට සියදිවි හානි කරගැනීමේ සිතුවිලි පහළ වී ඇති අතර, 07% ක් සියදිවි හානි කරගැනීමට උත්සාහ කර ඇති බවද අනාවරණය කරගෙන තිබේ. මෙවැනි කරුණු සලකා බැලීමේදී නව යෞවන වියේ මානසික සෞඛ්‍ය සම්බන්ධයෙන් දැඩි අවධානයක් යොමුකළ යුතු බව පැහැදිලිය. (ශ්‍රී ලංකාවේ සිදු කළ පාසල් සෞඛ්‍ය සමීක්ෂණයක ප්‍රථිඵලයකි)මෙලෙස නව යොවුන් වියේ දරුවන් මානසික ගැටලු වලට ගොදුරු වීමට බලපාන හේතු පිළිබද විමසා බැලීම ඉතා අවශ්‍ය වේ.

අද වර්තමානයේ දරුවෙක් උපන් අවස්ථාවේ සිටම ජංගම දුරකතනය අතට ලබා දෙයි. මානසික ගැටලු සදහා බලපාන විශාල හේතුවක් ලෙස එය දැක්වීමට හැකියි. තවද වර්තමාන දරුවාට නින්ද ලැබෙනුයේද අඩු වශයෙනි. ඒ ජංගම දුරකතනය නිසා, අධ්‍යාපන කටයුතු නිසා හෝ දුරකතන රූපවාහිනී ආදිය නිසා හෝ මොවුන් වැඩි වේලාවක් නිදිවර්ජිතව සිටීමට පුරුදු වී ඇත. 

නමුත් අපි හොදින්ම දන්නා කාරණය නම් දරුවන්ගේ මානසික මෙන්ම කායික නීරෝගීතාව උදෙසා ප්‍රමාණවත් නින්දක් ලබා ගත යුතුම වේ. තවද නූතන දරුවන්ට විවේකය ලැබෙන්නේ ඉතා අඩුවෙනි. ඔවුන්ට නිදහසේ සිටීමට, ක්‍රීඩා කිරීමට කාලයක් නෑ. ඊට ප්‍රධානතම හේතුව නම් වර්තමාන අධ්‍යාපන ක්‍රමයයි. එමෙන්ම දරුවන් ආශ්‍රය කරන මිතුරන් මෙන්ම එම කාල සීමාව තුලදී ඇති කරගනු ලබන ප්‍රේම සබදතාද නව යෞවනයන්ගේ මානසික සෞඛ්‍ය සදහා බාධා ඇති කරයි. 

කාංසාව, විෂාදය, ආතතිය, කේන්ති යාම, නුරුස්නා ගතිය, සියදිවි නසා ගැනීම ගැන සිතීම හෝ කතා කිරීම යනාදිය නව යොවුන් සිත් තුල හටගන්නා මානසික ගැටලු ලෙස සැලකීමට හැකි ය. 

මෙකී මානසික ගැටලු අතරින් ප්‍රධානම තැනක් ගනු ලබන්නේ විෂාදය හෙවත් depression තත්ත්වයයි. මන්ද, මානසික රෝග අතරින් පුද්ගල හානිය මෙන්ම සමාජ හානියද ප්‍රභල වශයෙන් දක්නට ලැබෙන රෝගයක් ලෙස විශාදය පෙන්වා දිය හැකිය. විෂාදය හෙවත් 'ඩිප්රෙෂන්' (Depression) යනුවෙන් හැඳින්වෙන්නේ කිසිවකු දීර්ඝ කාලයක් මුළුල්ලේ නිශේධනීය ආකල්පවලින් පීඩා විඳීමේ රෝගී තත්වයකි.

එය වරින් වර හටගන්නා ශෝකයක් හෝ මානසික වේදනාවකට වඩා බරපතළ මානසික පීඩාවකි.

පසුගිය දා සෙලීනා ගෝමස් සහ ලේඩි ගාගා වැනි සුප්‍රසිද්ධ බටහිර ගායිකාවෝ තමන් විෂාදයෙන් පෙළුණු බවත් එයින් මිදීම පිණිස ප්‍රබල අරගලයක යෙදුණු බවත් ප්‍රසිද්ධියේ හෙළි කළහ.

"මට සිද්ධ උනා ඒකෙන් මිදෙන්න. මට අවශ්‍ය හැම දේම මට තිබුණත් මම ඇතුළතින් සම්පූර්ණයෙන්ම කඩාවැටිලයි හිටියේ. මම කිසි දෙයක් නොවුණු විදිහට හැම දේම කරන්න උත්සාහ කළත් ඒක දීර්ඝ කාලයක් තිස්සේ සඟවන්න උත්සාහ කරනකොට තේරුණා මම මටම හානියක් කරගන්නේ කියලා," ඇමරිකානු සංගීත සම්මාන උළෙළේ දී ජනප්‍රිය ගායිකා සෙලීනා ගෝමස් සිය අත්දැකීම් මාධ්‍ය හමුවේ විස්තර කළාය.

💠මෙම විශාදය ඇති වීමට බලපාන හේතු ලෙස,

* හෝමෝන මට්ටම වෙනස් වීම 

* නිවසේ හා වෙනත් අයගෙන් එල්ලවන පීඩනය.

* යොවුන් මොළයේ මනෝභාවය නියාමනය කරන රසායනික ද්‍රව්‍ය අඩු මට්ටමක පැවතීම.     

•යොවුන් මොළයේ මනෝභාවය නියාමනය කරන රසායනික ද්‍රව්‍ය අඩු මට්ටමක පැවතීම.

* ⁠මවුපියන් අහිමි වීම.

* ⁠මානසික හෝ ලිංගික අපයෝජන වැනි සිතට කාවදින සිදුවීම්.

⁠• ජානමය ලක්ෂණ.

•ජීවිත ජයගන්නා ආකාරය පිළිබද ආදර්ශ ලැබී නොතිබීම.

යනාදිය දැක්වීමට හැකිය.

තවද, මානසික ආතතිය ද නව යෞවනයයින් අතර බහුලව දක්නට ලැබෙන මානසික රෝගයකි. මානසික ආතතිය යනු මිනිසාට ඇතිවන ස්වභාවික හැඟීමකි. යම් මානසික පීඩනයක් යටතේ හෝ චිත්තාවේගයකින් කටයුතු කරන විට මානසික ආතතිය ඇතිවේ.

💠මානසික ආතතිය ඇති වීමට බලපාන සුලභ හේතු ලෙස,

ආර්ථික ගැටළු

රැකියා ගැටළු

සමීපතයෙකුගේ මරණය

පවුලේ ඇතිවන ගැටළු

අන් අය සමග පවතින සම්බන්ධතා වල ගැටළු

තරගකාරී විභාග රටාව

ආදරය කරන පුද්ගලයන් අතර ඇතිවන ගැටළු

යනාදිය පෙන්වා දිය හැකිය.

මෙවැනි විෂාදය, ආතතිය හෝ වෙනත් මානසික ගැටලුවකින් දරුවෙක් පෙළෙනවාදැයි හදුනාගැනීම ඉතා වැදගත් වේ. මන්ද එවැනි ළමුන් හදුනා ගැනීම තුළින් නිකරුණේ මරණයට ගොදුරුවන දරුවන් ඉන් ගලවා ගැනීමට අවකාශ සැලසේ. 

💠මෙකී මානසික රෝගයන්හි රෝග ලක්ෂණ ලෙස,

* ශක්තිය අඩුවීම.

* ⁠ආහාර රුචියේ වෙනස්වීම ඇතිවීම.

* ⁠නිතර තරහා යාම හෝ දුක ඇතිවීම.

* ⁠නිතර නිදිමත ඇති වීම හෝ නින්ද නොයාම.

* ⁠පෙර සතුටට පත් වූ දේවල් පිළිබද උනන්දු නොවීම.

* ⁠අවධානය යොමු කිරීමේ අපහසුතාවය.

* ⁠මත්‍ ද්‍රව්‍ය හෝ මත්පැන් භාවිතයට හුරුවීම.

* ⁠අධ්‍යාපනයට දුර්වල වීම.

* ⁠සියදිවි නසා ගැනීම ගැන කතා කිරීම හෝ ඊට තැත් කිරීම.

* ⁠දරුවා නිතර නිතර අසනීප වීම.

* ⁠තද හිසේ කැක්කුමක්, උදරයේ වේදනාවන්, මාංශපේශී වේදනාවන් ඇති බව කීම.

යනාදී ලක්ෂණ පෙන්වා දිය හැකිය.

විශේෂයෙන් කිවයුතු දේ නම් මෙවැනි ලක්ෂණ දරුවන් පෙන්වන විට අධ්‍යාපනයේ පීඩනය හෝ විභාග පීඩනය ලෙස සලකා  දෙමාපියන් එය නොසලකා හැරීම සිදු කරයි. නමුත් හොදින් මතක තබා ගත යුතු කාරණය නම් අධ්‍යාපනය යනු දරුවෙකුගේ ජීවිතයෙන් එක් කොටසක් පමණක් බවයි. ඉන් ඔබ්බට ගිය බොහොමයක් දේවල් දරුවෙකුගේ පුංචි සිතක් තුළ ඇති බව සිහි කළ යුතුම වේ.

මෙවැනි රෝග ලක්ෂණ තමාට ඇති බව තමාටම දැනුන විට හෝ තම දරුවාට, තම යහලුවාට ඇති බව දැනුන විට එවිට ගත යුතු ක්‍රියාමාර්ග පිළිබදව ද විශේෂ අවධානයක් යොමු කිරීම ඉතා වැදගත් වේ. 

💠මෙවැනි මානසික රෝග තමාගේ ජීවන රටාව වෙනස් කිරීමෙන් පාලනය කර ගැනීමට හැකියාව ඇත. 

උදාහරණ ලෙස,

* ව්‍යායාම වල නිරත වීම

* ⁠අවම පැය 8ක නින්දක් ලබා ගැනීම

* ⁠සීනි හා මේද ආහාර වලින් වැළකී සිටීම 

* ⁠කැෆේන්(කෝපි) භාවිතය අවම කිරීම

* ⁠මත්‍ ද්‍රව්‍ය ඇබ්බැහියෙන් වැළකීම

යනාදී සරල දේවල් තුළින්ද මෙකී මානසික ගැටලු තත්ත්වයන්ගෙන් මිදීමට හැකියාව ඇත.

තවද, ධනාත්මක චින්තනය එනම් ධනාත්මක දේවල් නිතර සිතීම මගින් තමාගේ ආත්ම විශ්වාසය වැඩිවනවා සේම පාලුව කාංසිය ආතතිය යනාදී සිතුවිලි පහවී යයි.

එසේම විශ්ව ආකර්ශණ නීතිය හෙවත් තමන්ට අවශ්‍ය දේ තමන්ට ලැබී තියෙන ලෙස සිතින් දකිමින් අත්විදීම මගින්ද මනසේ තියෙන ආතතිය තුරන් කර ගැනීමට හැකි වේ.

💠එනමුත් එවැනි රෝගී ලක්ෂණ දිගටම පවතී නම් හෝ තම දරුවාට හෝ යහලුවාට මෙවැනි තත්ත්ව දිගටම පවතින බව හැගී යන්නේ නම්,

* දෙමාපියන් හෝ යහලුවෙක් වශයෙන් මුලින්ම මෙකී රෝග ලක්ෂණ හිමියාට මානසිකව හයියක් විය යුතු වෙයි.

* ⁠එම තත්ත්වය දිගටම පවතී නම් වෛද්‍ය නිර්දේශ අනුව මනෝ චිකිත්සාවට හෝ ඖෂධ සදහා යොමු විය යුතුය.

* ⁠එවැනි රෝග ලක්ෂණ ඇති අයව කොන් කිරීමට හෝ රෝග ලක්ෂණ පිළිබදව නොසලකා හැරීම සිදු නොකොට සමාජයක් ලෙස එක්ව ඔවුන්ට උදවු කිරීම ඉතා අවශ්‍ය වේ.

💠මානසික ගැටලු සදහා දරුවන් ගොදුරු වීම වැලැක්වීම සදහා අධ්‍යාපන හා සෞඛ්‍ය අමාත්‍යාංශයන් මගින්ද පියවර රාශියක් ගෙන තිබේ.

✅ පාසල් සෞඛ්‍ය වැඩසටහන්.

* සෞඛ්‍ය වෛද්‍ය නිලධාරී කාර්‍යාලය මගින් හා මහජන සෞඛ්‍ය පරීක්ෂකවරු පාසල් වලට ගොස් මානසික සෞඛ්‍ය වෙනිවෙන් ප්‍රවර්ධන වැඩසටහන් මෙහිදී සිදු කරයි.

✅ 6 ශ්‍රේණියේ සිට 9 ශ්‍රේණිය දක්වා සිසුන්‍ට ජීවන කුසලතා ඉගැන්වීම.

✅ පළාත් මට්ටමින් ගුරුවරුන්ටද දැනුවත් කිරීමේ පාඨමාලා පැවැත්වීම.

 මෙය අධ්‍යාපන හා සෞඛ්‍ය අමාත්‍යාංශය ඒකාබද්ධව සිදු කරයි. මෙහිදී හැසිරීමේ හෝ ඉගෙනීමේ ගැටලු ඇති සිසුන් හා අපයෝජන හා හිංසාවන්ට ලක්වූ සිසුන් හදුනාගන්නා ආකාරය පිළිබද දැනුවත් කිරීම් සිදු කරයි.

✅ දරුවන්ගේ පෞරුෂය වර්ධනය කිරීමට කටයුතු කිරීම.

✅ මානසික ආතතිය හදුන ගැනීම හා ඒවා අවම වන ලෙස දරුවන්ට අධ්‍යාපනය ලබා දී විභාග කරා යොමු කිරීම.

✅ සෞඛ්‍ය වෛද්‍ය නිලධාරී කාර්‍යාල වල සෙනසුරාද දිනවල යොවුන් පියස මගින් සායන පැවැත්වීම.

 ඒවා මගින් මනෝ උපදේශන ලබා දීම හා ජීවන කුසලතා වර්ධනයට අවශ්‍ය උපදෙස් ලබා දෙයි.

✅ අනෙකුත් රජයේ රෝහල් වල මානසික සෞඛ්‍ය සේවා පිහිටුවා තිබීම.

මෙවැනි ක්‍රියාමාර්ග රැසක් ගැනීම මගින් අරමුණු කරගනුයේ දරුවන් මානසික ගැටලු වලට ගොදුරු වීමට ඇති අවස්ථාව අවම කිරීම හා මානසික රෝග වලට ගොදුරු වී ඇත්තවුන්ට මනෝ උපදේශන වලට ලක් කර ඔවුන් ඒවායින් මුදවා ගැනීමයි.


Leo Kavindi Asha

First Year

Faculty of Arts


හැඟීම් තේරුම්ගෙන කළමනාකරණය කරන්නේ කෙසේද ? [ Mind Pulse - Article 06]

 


Mind Pulse

Phase - 1

Session - 1

සිතුවිලි ඔයා පාලනය කරනවද? ඔයා සිතුවිලි පාලනය කරනවද ?

හැඟීම් කියන්නේ භාවයන් එහෙම නැත්නම් චිත්වේග කියලා හඳුන්වන්නත් පුළුවන්. චිත්තවේග, හැඟීම් බොහෝ වෙලාවට අපේ සිත, මනස මුල්කරගෙන තමයි පැන නගින්නේ ඒ වගේම චිත්තවේග, හැඟීම් අපි පෙන්වන්නේ අපේ මුහුණෙන් භාවයන්වලින්.හැඟීම් අපිට ප්‍රධාන වශයෙන් කොටස් දෙකක් හඳුනගන්න පුළුවන් ධනාත්මක හැඟීම් සහ සෘණාත්මක හැඟීම් . 

අපේ සිතුවිලි බලවත් වුණාම සිතුවිලි විසින් අපිව පාලනය කරනවා .

⛔ සෘණාත්මක හැඟීම් වලට උදාහරණයක් ලෙස :- ව්‍යාපාරයක් කරන පුද්ගලයෙකු තම ව්‍යාපාරයෙන් ලාභ ලැබෙන්නේ නැහැ,  මේක මට කරන්න බැහැ කියල අත්හරිනවා නම් ඒක ඍණාත්මක හැඟීමක් සෘණාත්මක ආකල්පයක් .

⛔ ධනාත්මක හැඟීමකට උදාහරණයක් ලෙස :- ක්‍රිකට් ක්‍රීඩකයෙක් තමන්ගේ මංගල තරග වාරයේදීම ශතකයක් ලබාගෙන ක්‍රීඩාවේදී වීරයා බවට පත්වුණාම ඔහු දිගින් දිගටම පුහුණුවීම් කටයුතු සඳහා සහභාගි නොවී තමා වීරයා ලෙස සලකා කටයුතු කරනවා මේක ධනාත්මක හැඟීමක් .


අපිට හැඟීම් බොහෝමයක් හඳුනාගත හැකිය .(ආදරය ,කෝපය, සතුට, විරහව, ප්‍රේමය, රාගය, ජය ,පරාජය )


⛔" පපුතුරක ගුලිව අතීතය හීන්සරයෙන් මිමිනීම ,දරන්නම බැරිම නුඹ නොමැති බව හදවත පිළිනොගැනීම ". 

ආදරය විරහව පිළිබඳව බොහෝ කවි ,ගීත ,නිසදෙස්, කෙටි කතා, නවකතා ලියවුණේ හැඟීම් දරාගන්නම බැරි තැන .

 හැඟීම් පාලනය කරගන්න බැරිවුණු අවස්ථා තියෙනවද?. හැඟීම් පාලනය කරගන්න බැරිවුණු මිනිස්සු ඔබ දැකලා තියෙනවද ?. 

 බොහෝ වෙලාවට මිනිසුන් දන්නේ නැහැ තමන්ට මේ ආවේ චිත්ත වේගයක්ද, මේක හැඟීමක්ද කියලා .හැඟීමක් පිට කරන විදි එක එක මිනිසුන්ට විවිධාකාරයි. මේක හැඟීමක්ද, ආවේගයක්ද, චිත්ත වේගයක්ද මේක මම පාලනය කළ යුතුද කියන තැන ප්‍රශ්නාර්ථයක් තියෙන්නේ මිනිසුන් ඒ ගැන දන්නේ නැති නිසා . 

අපි උදාහරණයක් ලෙස :- කෙනෙකුට ලැබෙන්නේ එයාගේ රැකියාවෙන් අඩු වැටුපක්. නමුත් ඔහුට අවශ්‍ය කාර් එකක් මිලදී ගන්න ඔහු මේ මොහොතේ කාර් එකක් මිලදී ගත්තත් පසුව ඔහු කනස්සල්ලට පත් වෙනවා කාර් එකට මුදල් ගෙවා ගැනීමට අපහසු වීම නිසා .කාර් එකක්  මිලදී ගැනීමට පෙර ඔහුට කාර් එකක් මිලදී ගත යුතුයි කියලා හැඟීමක් තමයි එන්නෙ ඒ වෙලාවෙදි තමන්ගේ වැටුප ගැන හිතලා තමන්ගේ අනාගතය ගැන හිතලා ඒ හැඟීම යටපත් කරගත්තනම් තමන් ඒ හැඟීම පාලනය කරගත්තනම් ඔහුට පසුව කනස්සල්ලට පත්වෙන්න අවස්ථාවක් ලැබෙන්නේ නැහැ . 

උදාහරණයක් ලෙස:- තරබාරු කෙනෙක්  ආහාර  පාලනය කළ යුතුයි කියලා සිතනවා නමුත් පසුව තෙල් සහිත ආහාර, පිටි සහිත ආහාර, රසවත් පැණි රස ආහාර දුටු විට සිතනවා මේවා ආහාරයට ගන්න නමුත් ඇත්තටම මේ ගැන සිතන කෙනෙක් නම් එම ආහාර සුදුසු නෑ කියලා සිතලා තමන්ගේ හැඟීම යටපත් කරගෙන ආහාර අනුභවයෙන් වැළකිලා ඉන්නවා.

 අපිට විවිධාකාර සිතිවිලි හැඟීම් හඳුනාගන්න පුළුවන් ඒ අතරින් සිරකරුවකු ගතහොත් ඔහු ආවේගශීලී වීම නිසා යම්කිසි ඝාතන සිද්ධියකට සිරගත වී සිරදඬුවම් ලබනවා නම් ඔහු ඒ ඝාතනය නොකර සිටියානම් ඒ තත්ත්වය තමන්ට උදා වෙන්නේ නැහැ කියලා සිතනවා ඒ කියන්නේ හැඟීම් තේරුම් අරගෙන තමන් හැඟීම් පාලනය කළා නම් තමාට අද ඒ තත්ත්වය උදාවෙන්නේ නැහැ කියලා තේරුම් අරගෙන තියෙනවා .

අපි බලමු හැඟීම් මොන වගේද අපි පාලනය කරන්න ඕන කියලා ඒ වගේම ඇයි අපි හැඟීම් පාලනය කරන්න අවශ්‍ය සහ හැඟීම් කළමනාකරණය කරගන්නේ කෙසේද කියලා .(නිවසෙහි  ඇති කරන සුනඛයෙක්, සුරතලෙක් වගේ අපි හැඟීම් පාලනය කළ යුතුයි) . 

පුරාණ කතා වලට අනුව බල්ලා මිනිසාගේ මිතුරාය . අපි සුනඛයෙක් ඇති කරද්දී සුනඛයාට නිසි පුහුණුවක් ලබා දුන්නේ නැත්නම් සුනඛයාගේ පාලනය නොමැති වූ විට හාම්පුතා වුවද සපා කන්න පුළුවන් .නමුත් අපි සුනඛයෙක් නිසි පරිදි පුහුණු කරනවා නම් හාම්පුතාගේ අණට අනුව ක්‍රියා කරනවා .අන්න ඒ වගේ තමයි මුලින්ම අපි අපේ සිතුවිලි පාලනය කරන්න පුරුදු වෙන්න ඕන .සිතුවිලි පාලනය කරන්න ප්‍රධාන කොටස් තුනක් යටතේ මම කරුණු ගොනු කරන්නම් .

 1. සිතුවිලි පිළිගත යුතුයි .

2. තර්කානුකූලව බුද්ධිය සිතිය යුතුයි .

3. සිතුවිලි හැසිරවිය යුතුයි .

අපි අපේ සිතුවිලි පිළිගත යුතුයි . යාළුවෙක් ඔයාට බැන්නොත් ඔයා ඒ පිළිබඳව සිතන ආකාර දෙකක් හඳුනාගන්න පුළුවන් . ඇයි යාළුවා බැන්නෙ කියලා සිතනවා .එහෙම නැත්නම් ඒ  එයාගේ විදිය  කියලා සිතනවා .මෙතනදි 'අනේ ඇයි එයා එහෙම කළේ" කියලා අපි දිගටම සිතීම නිසා අපේ සිතට දුකක් දැනෙනවා. ඒ වගේම අපි ඒක පිටිපස්සෙ දිගින් දිගටම  යනවා .නමුත් ඒ එයාගේ විදිය කියලා සිතද්දි ඒක එතනින් ඉවර වෙනවා .අපි මෙතනදි සුනඛයාව උදාහරණයට අරගෙන බැලුවොත් අපි ව්‍යායාම සඳහා පාරේ දුවගෙන යනවා නම් අපි පුහුණු කරපු සුනඛයත්  අපේ පස්සේ දුවගෙන එනවා .ඒ වගේම තමයි අපි නිහඬව ගෙදරට වෙලා වැඩක් කරගෙන ඉන්නකොට සුනඛයා  නිහඬව අපි අසලම රැඳී සිටිනවා.මෙන්න මේ වගේ තමයි අපි අපේ හැඟීම් ගැන නිතර නිතර හිතලා ඒව දිගින් දිගටම පවත්වගෙන යනවට වැඩා අපි නිශ්ශබ්දව හෝ එය නිමා කිරීම තුළින් අපිට සහනයක් ලබාගන්න පුළුවන් .

විභාග වලට පාඩම් කරද්දී බයක් දැනෙනවා. ඒ වගේම තමයි ඒකට හේතුව වෙන්නේ අපි පාඩම් කරලා නැහැ. නැත්නම් විභාගයට අවශ්‍ය කරන දේවල් ටික අපි හරියට ඉටු කරලා නැහැ. අන්න ඒ නිසා තමයි විභාගයට අපිට බියක් ඇති වෙන්නේ නමුත් අපි විභාගයට පෙර සූදානමකින් යුතුව කටයුතු කරානම් අපිට කිසිම වෙලාවක බියක් ඇති වෙන්නේ නැහැ .

ඔබගේ සිතට තරහක් පැමිණි විට සිතන්න මට තරහ ඇවිත් තියෙන්නේ මං මේක පාලනය කර යුතුයි කියලා .ඒ මොහොතේ තරහ පාලනය නොකළොත් සිදු වෙන්නේ කෙනෙකු සමග රණ්ඩුවක් ඇතිවීම හෝ තව කෙනෙකුට බැන වැදීමක් .මුලින්ම හැඟීම පිළිගෙන එයට විසඳුම් සෙවිය යුතුයි .

තර්කානුකූලව සිතිය යුතුයි  ex:-"සුනඛය කූඩුවේ ඉද්දි එළියේ වඳුරෙක් ඉන්නවනම් සුනඛයා කෑගහනවා ,කුඩු ඇතුලේ දඟලනවා, මොන විදියකින් හරි එළියට එන්න තමයි හදන්නේ නමුත් සුනඛයට තර්කානුකූලව සිතලා බුද්ධිමත් තීරණයක් ගන්න හැකියාවක් තිබුනනම් සුනඛයා සිතනවා කඩලා එළියට එන්න බැරි කූඩුවක් ඇතුලේ තමයි මම ඉන්නේ කියලා සුනඛයා තේරුම් ගන්නවා ".ඒවගේම තමයි අපිත් ආවේගශීලී වුණු අවස්ථාවක තර්කානුකූලව සිතිය යුතුයි .

Ex:-" බුද්ධ කාලයේදී කිසාගෝතමී තමාගේ මළදරුවා අරගෙන බුදුන් වහන්සේ දැකීමට ගොස් කිව්වා තමන්ගේ දරුවට පණ අරගෙන දෙන්න කියලා. බුදුන් වහන්සේ මේ වෙලාවෙදි මළ දරුවෙකුට පණ දෙන්න බැහැ කියලා කිව්වේ නැහැ. බුදුන් වහන්සේ කිව්වේ කිසිවෙකුත් නොමළගෙයකින් අබ මිටක් රැගෙන එන්න කියලා. මෙන්න මේ වෙලාවෙදි තමයි කිසා ගෝතමී දැනගන්නේ කිසිම කෙනෙක් නොමළගෙයක් නැති බව ඒ වෙලාවෙදි තමයි තමන්ගේ මළ දරුවා වළඳාල ගිහිල්ලා බුද්ධ ශාසනයේ පැවිදි වෙන්නේ. බුදුහාමුදුරුවෝ මේ අවස්ථාවේදී කරලා තියෙන්නේ කිසාගෝතමියට තමන්ගේ තර්කානුකූල බුද්ධිය  අවදි කරන්න අවස්ථාවක් ලබලා දීපු එක .

Ex:-ඒ වගේම තමයි යෞවන වියේ ඉන්න ගොඩක් අයට තියෙන ප්‍රශ්නයක් තමයි ප්‍රේම සබඳතාවලින් තමන්ගේ සිතේ ඇතිවන බිඳ වැටීම් . සෑම ප්‍රශ්නයක් දෙසම තර්කානුකූලව බුද්ධියෙන් සිතන්න .තමන් ප්‍රේම කරපු කෙනා තමන්ව දාලා ගියා නම් සිතන්න ඇත්තටම ඇය මට ආදරය කළා නම් මාව දාලා යයිද කියලා ?.

තමන්ගේ හැඟීම් හසුරුවන්න . 

ඔබට තරහ ගියා නම් ආවේගශීලී නම් මොහොතකට නවතින්න තමන් විසින් ඒ අවස්ථාව හසුරුවන්න. 

හැඟීම් පාලනය කළ නොහැකි වීම නිසා ඇතිවන රෝග. 

 

චිත්ත වේග හැඟීම් හසුරුවන්න හැකියාව නොමැති වීම නිසා බොහෝ රෝගවලට ගොදුරු වෙන්න පුළුවන් . එවැනි බොහෝ රෝග පවතිනවා . ඒ අතරින් 

මානසික ආතතිය, විශාදය ,මානසික අව පීඩනය ආදිය වැඩි වශයෙන් දකින්න පුළුවන් .

ලෝකයේ සෑම පුද්ගලයන් 4/1 ට මානසික රෝග පවතින අතර ලංකාවේ සෑම පුද්ගලයන්  8/1 ට මානසික රෝග පවතිනවා . ඉතින් මේ නිසා අපි අනිවාර්යෙන්ම මානසික රෝග පිළිබඳව අධ්‍යයනය කළ යුතුයි .


මානසික රෝග සඳහා විවිධ හේතු සාධක පවතින්න පුළුවන්. ඒ අතර ප්‍රධාන වශයෙන්ම ජානමය සාධක සහ සමාජ සාධක බලපාන්න පුළුවන් . 


⛔ විශාදය එහෙම නැත්නම් Depression කියන තත්ත්වය ඇතිවෙන්නේ දුක දොම්නස කනස්සල්ල දීර්ඝ කාලයක් පැවතීම නිසා නිතරම දුකින් කටයුතු කරන අයට විශාද තත්ත්වයන් ඇතිවෙන්න පුළුවන් නිතරම සෘණාත්මක අදහස් ඇතිවීම සති දෙකකට වැඩි කාලයක් දුකින් දොම්නසෙන් කාලය ගත කිරීම නිසා මෙම විශාද තත්ත්වයන් ඇතිවෙනවා. විශාද තත්ත්වයේ භයානකම අවස්ථාව විදියට සිය දිවි නසා ගැනීම හඳුනාගත හැකිය . සියදිවි නසා ගැනීම් පිළිබඳව පරීක්ෂණයන්ගෙන් ඔප්පු වෙලා තියෙනවා සියදිවි නසාගත් බොහෝ පුද්ගලයන් විශාදයෙන් පෙළුණු බව .

⭕ විශාද තත්ත්වයන් නැති කර ගැනීම සඳහා අපිට අනුගමනය කරන්න පුළුවන් පියවර කිහිපයක් තියෙනවා .

1.මනෝ වෛද්‍ය ප්‍රතිකාර සඳහා යොමුවීම. 

2. ජීවන රටාව වෙනස් කරගැනීම.

3. කවුන්සලින් සඳහා යොමු විය හැකියි .


⭕ මානසික ආතතිය කියන රෝග තත්ත්වය බොහෝ දෙනකුට වැළඳෙන්න පුළුවන් එය ඉතාම කෙටි කාලයක් සහ දීර්ඝ කාලයක් වශයෙන් පැවතිය හැකිය. මෙය බොහෝමයක් විශ්වවිද්‍යාල ශිෂ්‍යයන් ,පාසල් ශිෂ්‍යයන් අතරත් ඇතිවිය හැකියි .

බොහෝ කාර්යබහුල වීම, වැඩ අධික වීම, නිදහසක් නොමැතිකම නිසා මේ මානසික ආතතිය ඇතිවෙන්න පුළුවන් .

⭕මානසික ආතතිය දුරුකර ගැනීම සඳහා 1.ව්‍යායාමවල නිරත වීම. 2.මනස ලිහිල් කරන ව්‍යායාම සිදුකිරීම (ගැඹුරු හුස්ම ගැනීම, භාවනා කිරීම).

 3.ප්‍රමාණවත් නින්දක් ලබා ගැනීම.

4. සෞඛ්‍ය සම්පන්න ආහාර ගැනීම.5.  කාලය කළමනාකරණය (තමාගේ බොහෝ රාජකාරී කටයුතු අතර කෙටි විවේකයක් ලබා, ගැනීම කෙටි නින්දක් ලබා ගැනීම).

 6.මිතුරන් පවුලේ අය සමඟ වැඩිපුරකාරය ගත කිරීම.

7. මානසික උපකාර ලබා ගැනීමත් සිදු කරන්න පුළුවන් .

⭕මේ මානසික රෝග මානසික ආතතිය බොහෝම උග්‍ර වූ අවස්ථාවලදී මරණය පවා සිදු වූ අවස්ථා හමු වේ.උදාහරණයක් ලෙස:-  තමන්ට තමන් පේන්නේ ගොඩක් මහත කෙනෙක් විදියට නමුත් පිටතින් එයා එතරම් මහත කෙනෙක් නොවේ . ඒ වගේම තමයි ගොඩක් මහත කෙනෙක් තමාට ශරීරයේ බර අඩු කර ගැනීම පිණිස අනවශ්‍ය ලෙස ආහාර ලබා නොගෙන සිටීම. තමා ආහාර වැඩිපුර ලබා ගත්තා යැයි සිතා ලබාගත් ආහාර වමනය කිරීම.

 ලෝක ප්‍රසිද්ධ ඩයනා කුමරියට වැළඳුණු රෝගයකින් එකක් තමයි මේ මානසික ආතතිය. තමාට තමා ගොඩක් මහත කෙනෙක් ලෙස පෙනෙන නිසා  ආහාර ලබා ගත් පසු  වමනය කරන්න පටන් ගන්නවා මේය දිගින් දිගටම පැවතීම නිසා ශරීරයේ බර අඩු වී මිය යාම පවා සිදුවිය හැකියි . ආතතිය උග්‍ර වූ අවස්ථාවල තමාට තමාගේ පාලනය නැතිවී යා හැකියි .


ඕනම දෙයක් පිළිබඳව වැඩිපුර සිතීම overthinking  නිසා මානසික ව්‍යාකූල තත්ත්වයන් ඇතිවේ . 1.තමාට යම් යම් දේ පාලනය කළ හැකියි සිතීම . (දෙයක් බාරගන්න නොහැකිවීම). උදාහරණයක් ලෙස:-  විභාගයකදී තමාට පේපර් එකකට ලකුණු අඩු වුණොත් ඒක එහෙම වෙන්න බෑ මීට වැඩිය ලකුණු එන්න ඕනි කියලා සිතනවා .ඒ පිළිබදව නිතර නිතර සිතීම නිසා අහිතකර තත්ත්වයන් ඇතිවිය හැකිය .

 2. හැමදේම නිශ්චිත යැයි සිතීම .උදාහරණයක් ලෙස :- අතීතයේ සිටම පන්ති කාමරවල ඉගැන්වීම් කටයුතු සිදු කළා .නමුත් කොරෝනා කාලවකවානුවේදී මෙය online education ලෙස වෙනස්වීමත් සමග මානසික ආතතිය තියෙන පුද්ගලයෙක් එය මට මෙහෙම ඉගෙන ගන්න බෑ 'මේ දේ කරන්න බෑ කියලා සිතන්න පුළුවන් .

3.යෞවන කාලයේ

 හැඟීම් පාලනය කිරීම සහ ආවේගශීලී බව පාලනය කිරීම ඉතාම වැදගත් වෙනවා .

උදාහරණයක් ලෙස :ප්‍රේම සබඳතාවයන් ඇතිවීම ,පිරිමි දරුවන් ආණ්ඩු ඇති කර ගැනීම ,වෙනත් ලිංගිකයන් සමග ඇතිවන ආකර්ෂණය ,ආලේපන ,අලුත් ඇඳුම් ,යහළුවන් සමඟ නිතර ගැවසීම ,අනුකරණය කිරීම .ආදී සියලුම හැඟීම්  අප විසින් පාලනය කළ යුතු වෙනවා .

⭕ ජීවිතය කියන්නෙම පොතක් සමහර පරිච්ඡේද දුක්බරයි .සමහර

 පරිච්ඡේද හරිම ගුප්තයි .සමහර පරිච්ඡේද සිත් ගන්නා සුළුයි. සමහර පරිච්ඡේද සතුටුදායකයි 

⭕⭕ ඔබට සිතන්නට යමක් :- " හරිත ආත්මයන් හට මෙලොව සුව කළ නොහැකි වේදනාවක් නැත ඔබව ඔබෙන් මිදී යන්නා සේ දැනේනම් ඔබේ ආත්මය හරිත වර්ණය අතර රඳවන්න ".


Leo G.B.Y.S.Randika

First Year 

Faculty of Arts

Tuesday, July 23, 2024

ස්වයං මානසික රැකවරණ පිළිවෙත් [ Mind Pulse - Article 05]



Mind Pulse

Phase - 1

Session - 1

ඔබ ජීවිතයේ කුමන හෝ අවස්ථාවක, නැතිනම් මේ මොහොතේ හෝ මානසික පීඩාකාරී තත්ත්වයක්, ගැටලු සහගත තත්ත්වයක් නිසා ආතතියට පත් වී තිබේ ද? එසේ වී ඇත්නම් නිසැකවම එම අවස්ථාවන්වලදී මානසික සතුට හා සැනසුම ඔබෙන් ගිලිහී ගොස් මානසික පීඩාව හා අසතුට වැනි වේදනාකාරි හැඟීම්වලින් ඔබේ මනස ව්‍යාකූල වීම සිදුවේ. මෙවන් මානසික බිඳවැටීම් ස්වභාවයන් නිසා අවසානයේ ඔබේ සිත තුල ඍණාත්මක සිතුවිලි හටගැනීමත් එතුලින් ඔබේ දෛනික ජීවන රටාවට පවා බාධා එල්ලවීමත් මෙහි ඇති තීරණාත්මක අදියර වේ. 

මෙවැනි තත්ත්වයන්හී දී ඔබ බහුල වශයෙන් සිදුකරනුයේ ඔබේ ගැටලුකාරී ස්වභාවය හා මානසික ආතතිය ගැන නොසිතා හිඳ, එය ඉබේ බැහැර වී යාමට දී බලා සිටිනවා විය හැකි ය. නමුත් ඔබ ඒ කරනුයේ නොදැනුවත්ව ම හෝ ඔබටම සිදුකරගන්නා අපරාධයකි. කායික නීරෝගීභාවය පිළිබඳ ඔබ සැලකිලිමත්වන්නේ කෙසේද ඒ අයුරින්ම ඔබේ මානසික සුවපත්භාවය පිළිබඳ සැලකිලිමත් වීම, එය රැකගැනීමට කටයුතු කිරීම අත්‍යවශ්‍ය කරුණකි. 

ජීවිතයේ ඕනෑම අවස්ථාවක මෙවන් මානසික ගැටලු ඇති වීමට ඉඩ කඩ ඇති බැවින් එම තත්ත්වයන් වළක්වාගැනීමට හෝ එවැනි අවස්ථාවකට ඔබ මුහුණ දී සිටිනවා නම් සාර්ථකව එයින් අත්මිදීමට අනුගමනය කළ හැකි පිළිවෙත් බොහෝමයකි. 

ධනාත්මක චින්තන රටාවකට හුරු වීම, ගැටලුවකට ධනාත්මක අයුරින් පිළිතුරු සෙවීමට යොමුවීම අපට ජීවිතයට පුරුදු පුහුණුවිය හැකි එක් සාර්ථකම ස්වයං මානසික රැකවරණ පිලිවෙතක් වේ. ගැටලුවක් පැන නැගුණු විටදී මුලින්ම මනසෙහි ඍණාත්මක සිතුවිලි ජනනය වීම නිරායාසයෙන්ම සිදු වේ. නමුත් එයින් සිදුවන්නේ ගැටලුවට පිලිතුරු සෙවීමටත් පෙරම අපගේ මානසික මට්ටම බිඳ වැටීමයි. එසේ වීමට ඉඩ නොදී මතු වී ඇති තත්ත්වය ගැන අවබෝධයෙන් බලා ගැටලුවට කෙසේ හෝ පිලිතුරක් සොයා ගන්නා අරමුණින් කටයුතු කිරීම තුලින් මනසට වඩාත් ධනාත්මක හැඟීමක් හා මානසික සුවපත්භාවයක් දැනේ. ගැටලුවක් පිලිබඳ සාමාන්‍ය දෘශ්ටිකෝණයෙන් ඔබ්බට් ගොස් වඩාත් විවෘතව හා මධ්‍යස්ථව බැලීමට ඔබට හැකිනම් ඔබේ මනසට එය වඩාත් සහනයක් ගෙන දෙනු ඇත. ධනාත්මක චින්තන රටාවකට හුරුවීමට නම් ඔබ ධනාත්මක ලෙස සිතන, ඔබට හැකි සෑම විටකම ශක්තියක් වෙන මිනිසුන් ආශ්‍රය කළ යුතු ය. නිතරම ඔබට ධනාත්මක තෘප්තියක් ගෙන දෙන, ආත්ම විශ්වාසය ඉහළ නංවන ඵලදායී කාර්‍ය්යන්වල නිරත වීම හා ක්ෂණික කෝපය, වේදනාව වැනි හැඟීම් පාලනය කරගැනීමට උත්සහ දැරීම තුලින් ඔබේ මනස සාර්ථක ලෙස හසුරවා ගැනීමට ඔබට හැකියාව ලැබේ. සෑමවිටම ඔබේ මනසේ හා සිතුවිලිවල පාලනය ඇත්තේ ඔබේ අතේ බව හොඳින් සිහි තබාගත යුතු ය.

අදවන විට බොහෝ දෙනා කතාබහ කරන මාතෘකාවක් ලෙස විශ්ව ආකර්ෂණ නීතිය ප්‍රචලිත වී ඇත. 'Positive energy', 'positive vibration' එසේත් නැතිනම් ධනාත්මක ශක්තිය අප තුළ වර්ධනය කරගැනීම සඳහා බහුල ලෙස මෙම විශ්ව ආකර්ෂණ නීතිය භාවිතා වේ. ඔබ ඔබේ ඇතුලාන්තයෙන් බාහිර ලෝකයට මුදාහරින්නේ සතුට දනවන යහපත් සිතුවිලි හා ශක්තීන් නම් එය නැවත ඔබ වෙත යහපත් ප්‍රතිඵල ආකර්ෂණය කරදෙන බව මෙයින් පෙන්වා දෙයි. ඔබේ සිත තුල ජීවිතය පිලිබඳ සුභවාදී, ස්තූතිපූර්වක හැඟීම් ජනනය වන්නේ නම් නිරායාසයෙන්ම එය ඔබේ යටි සිත හරහා භෞතික වශයෙන් ක්‍රියා කරනා අකාරටයද ධනාත්මක ලෙස බලපානු ඇත. ඔබට දැනටමත් ලැබී ඇති දේ පිළිබඳ තෘප්තිමත් වෙමින් ඔබ ඉදිරියේදී ලබා ගැනීමට කැමති දේවල් පිළිබඳ සාර්ථක ලෙස මනසින් සිතීමටත් සැලසුම් කිරීමටත් පෙලඹෙන විටදී ඔබට වඩාත් ප්‍රබල, විශ්වාසදායී හැඟීම් ඇතී විමට පටන් ගනියි.

එදිනෙදා අප ජීවත්වන ලෝකයේ අපගේ සිතුවිලි පාලනය කරගැනීම යනු ඉතාමත් අසීරු කටයුත්තක් බව අප සැවොම හොඳින් දන්නා කරුණකි. එලෙස විසිරෙන සිතිවිලි හා මනස එක් මොහොතකට හෝ එක්තැන් කරගැනීම සඳහා ඇති සාර්ථකම විසඳුම වන්නේ භාවනාවයි. දිනකට මිනිත්තු කිහිපයක් හෝ ඔබේ විඩාබර මනස එක් තැනකට ගෙන සන්සුන් කරගෙන සිටීමට ඔබට හැකි නම් ඔබ මානසික වශයෙන් ඉහල සැනසීමක් අත්පත් කරගත් පුද්ගලයෙකු බව ඔබට වැටහෙනු ඇත්. එය ඔබගේ එදිනෙදා කාර්‍ය්යන් සිහියෙන් යුතුව සාර්ථකව කරගැනීමටද මහත් සේ උපකාරී වේ. භාවනාව සේම ඊට සමාන ප්‍රථිපල ලබාදෙන යෝග ක්‍රම හා මානසික අභ්‍යාසවල නිරත වීමද මනසේ විඩාව සන්සිඳුවා සිතුවිලි වඩාත් ක්‍රමානුකූල රටාවකට හැඩගස්සවා ගැනීමට ඔබට රුකුලක් වනු ඇත. 

ඔබේ මනසට නිදහස,සැනසීම ළඟාකරදී මානසික ආතතිය හා පීඩාව දුරු කරගැනීමට අවශ්‍ය නම්,  මනසට හා සිතුවිලිවලට පාලනයක් ලබා දීම අත්‍යවශ්‍ය වේ. එය සිදුකල හැක්කේ ඔබටම ය. පාලනයෙන් තොර වූ මනස ඔබට ගෙන එන්නේ ආතතිය පමණි. ඔබේ හැඟීම්වල පාලනය සම්පූර්ණයෙන්ම  ඇත්තේ ඔබේ අතේ බැවින් ඔබේ මානසික ස්ථාවරභාවයේ වගකීම්කරුවා ද වන්නේ ඔබම ය.

Leo Methini Jayananda

First Year

Faculty of Arts

Sunday, July 21, 2024

මානසික සුවය සදහා සෞඛ්‍යමත් ආහාර රටා [ Mind Pulse - Article 04]

 


Mind Pulse

Phase - 1

Session - 1

යහපත් පෝෂ්‍යදායී ආහාර වේලක් මානසික සෞඛ්‍ය කෙරෙහි සෘජු බලපානවා. ඒත් වර්තමානයේ අපි ආහාරයක් ගද්දි නොහිතනම දේ තමයි සෞඛ්‍ය කෙරෙහි ආහාරත් බලපානවා කියන දේ.ගොඩක් වෙලාවට අපි ආහාර ගන්නෙ කුසගින්න නිවා ගන්න.එහෙමත් එක්කෙනෙක් තමයි සෞඛ්‍ය ගැන හිතලා ආහාර ගන්නේ.

පෝෂදායි ආහාර වේලක් කියන දේ කායික සෞඛ්‍යය කෙරෙහි වගේම මානසික සෞඛ්‍ය කෙරෙහිත් එකසේම බලපානවා.එම නිසා මානසික සෞඛ්‍ය පවත්වාගෙන යාමට අප හොඳ ආහාර වේලක් ලබා ගැනීම ගොඩක් වැදගත්.

සෞඛ්‍යමත් ආහාර වේලක් කියනදේ සිතීමේ හැකියාව වර්ධනය කිරීම ,අවධානය රඳවා තබා ගැනීම, තීරණ ගැනීමේ හැකියාව යනාදි මානසික ක්‍රියාකාරකම් රාශියක් යථා තත්ත්වයෙන් පවත්වාගෙන යාමට උපකාරී වෙනවා. අවිධිමත් නිසි පෝෂණ මට්ටමක් නොමැති ආහාර ලබා ගැනීම හරහා මානසික ආතතිය ,විශාදය ,කාංසාව මානසික අවපීඩනය යනාදිය ඇතිවීම කෙරෙහි හේතුවේ.

ඉතින් දැන් අපි බලමු මානසික යහ පැවැත්ම ස්ථාවර මට්ටමක පවත්වාගෙන යන්න උපකාරී වෙන ආහාර මොනවද කියලා….

අපි නිතරම කාබෝහයිඩ්‍රේට් ප්‍රෝටීන් හා සෞඛ්‍ය සම්පන්න මේද සමතුලිතතාවයක් තිබෙන ආහාර ගත යුතුයි. ඒ කියන්නේ අල වර්ග , ධාන්‍ය වර්ග ,කිරි සහිත ආහාර වට්ටක්කා යනාදී එළවළු වර්ග ,කෙසෙල් යනාදී පළතුරු වර්ග වේ. ඉහත සඳහන් පෝෂ පදාර්ථ මානසික යහපැවැත්ම පිළිබඳ හැඟීම් ප්‍රවර්ධනය කරන ස්නායු සම්ප්‍රේෂකක්. ඒ වගේම තමයි කොස් ඇට යනාදී ආහාර වර්ග වල මේ පෝෂ්‍යදායී ගුණය බහුලව පවතිනවා. බිත්තරේක ගුණේ කොස් ඇටයක තියෙනවා කියලා අපේ ආච්චිලා සීල කියන්නේ නිකන් නෙමෙයි.

ඒ වගේම නිවිති වැනි එළවළු පැන්ගිරි සහිත දෑ වගේ දේවල් ආතතිය අඩු කරන්න උපකාරී වෙනවා වගේම මනෝභාවය හා සංජානනය වැඩි කිරීමටත් උපකාරී වෙනවා.

මධ්‍යසාර කැෆේන් යනාදිය අධික ලෙස භාවිතා කිරීම අපගේ සුවදායී නින්දට බාධාවක් වෙන්න පුළුවන්. ඉතින් නින්ද කියන්නේ මානසික සෞඛ්‍ය කෙරෙහි ප්‍රබලවම බලපාන සාධකයක්. මධ්‍යසාර ,ක්ෂණික ආහාර, අධික තෙල් සහිත ආහාර ,අධික පැණි රස සහ ලුණු රස සහිත ආහාර, අපේ ආහාර වේලෙන් ඈත් කර තබා ගැනීමෙන් හා ඔමේගා 3 ආහාර අපගේ ආහාර වලට එකතු කර ගැනීමත් , ප්‍රමාණවත් වතුර ප්‍රමාණයක් දවසකට පානය කිරීමත් අර හා අපගේ මානසික සෞඛ්‍ය මට්ටමක පවත්වාගෙන යාමට අපට හැකියාව ලැබෙනවා.

විශේෂයෙන්ම මතක තබා ගත යුතු දේ තමයි මානසික සෞඛ්‍ය කියන දේ කායික සෞඛ්‍ය සමඟත් බැඳී තිබෙන බව.මානසික සෞඛ්‍ය අඩාල වෙනවා කියන්නේ කායික සෞඛ්‍යයත් අඩාල වෙනවා කියන දේ ..

අවසාන වශයෙන් කියන්න ඕන දෙයක් තමයි අතීතයේ යක්ෂ ආත්ම යනාදිය පන්නා දැමීම සඳහා නිරන්තරයෙන්ම සුදුලූණු ආහාර ගැනීමටත් සුදුලූනු ළඟ තබා ගැනීමටත් ජනතාව යොමුවී තිබෙනවා. සුදුලූණු අපගේ ආහාර ජීර්ණ පද්ධතියේ ක්‍රියාකාරීත්වය වැඩි කිරීමටත් , මානසික සෞඛ්‍යය පවත්වාගෙන යාමටත් උපකාරී වන දෙයක්. මේ සුදු ලුණු ලබා ගැනීම හරහා හීනෝමාන්දය යනාදී තත්ත්වයන් වැළකෙනවා.මේ තත්ත්ව මගහරවා ගන්න සුදු ලූණු වැඩිපුර ආහාරයට එක් කර ගැනීම උපකාරී වෙනවා. ඉතින් අතීත ජනයා මේවා හරියාකාර නොදැන සිටියත් මේ වැනි අවස්ථාවල සුදුලූණු මිශ්‍ර ආහාර ලබා ගැනීම යහපත් බව පැවසුවේ ඒක නිසයි. මේ උදාහරණය ඉදිරිපත් කරේ සෞඛ්‍යමත් ආහාර වේලක් මානසික සෞඛ්‍ය කෙරෙහි මෙතරම් බලපානවාද යන්න ඔබලාට ඒත්තු ගැන්වීමටයි.

එබැවින් අපගෙ මානසික සෞඛ්‍යය ගැන සිතා නිරන්තරයෙන්ම අපගේ ආහාරවේලට පෝෂණය ගුණයෙන් ඉහළ ආහාර ලබා ගැනීමට යොමු වෙමු.


Leo Sonali Kaveesha

First Year 

Faculty of Arts

Saturday, July 20, 2024

INK WALKERS CHALLENGE


 

ආතති කළමනාකරණ ශිල්පීය ක්‍රම [ Mind Pulse - Article 03]

Mind Pulse

Phase - 1

Session - 1

අද කාලයේ සමාජයෙහි සෑම අයෙකුටම ආතති සමඟ ජීවිතය ගත කිරීම අත්විඳියහැකි කාරණයකි. එනම් සංකීර්ණ ලෝකය තුල ආතතිය යනු සුලබව දැකිය හැකි තත්ත්වයක් ලෙස පෙන්වාදිය හැකිය. සරල ලෙස ගත්කල, ඔබේගේ ජීවිතයේ සිදු වන විවිධාකාර වූ වෙනස්කම් වලට ඔබේ ශරීරය  ප්‍රතිචාර දක්වන එක් ආකාරයක් ලෙස ආතතිය හදුන්වා දිය හැකිය. එනම් ආතතිය යනු ජීවිතයේ ගැටලු සහ අභියෝග සඳහා ස්වභාවික, කායික හා මනෝවිද්‍යාත්මක දක්වනු  ලබන ප්‍රතිචාරයකි.  ආතතිය ඇතිවන සාධකයන් පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයාට වෙනස් වේ. නමුදු පොදුවේ ගත්කල ආතතිය ඇති වීම කෙරෙහි,  ආර්ථික අස්ථාවරමය තත්ත්වයන්, විරැකියාව,  සෞඛ්‍ය ගැටලු වැනි සාධකයන් හේතුවේ. මෙම සෑම ආතතිකාරකයක්ම පුද්ගලයාගේ සමතුලිතතාවය සහ යහපැවැත්ම කෙරෙහි බලපෑම් කරනු ලැබේ.

ආතතිය යනු සම්පූර්ණයෙන්ම ඉවත් කළ හැකි දෙයක් නොවූවත් එය අවම කර ගැනීම වැදගත් වේ. පුද්ගලයෙකුට ඇතිවන මෙම ආතතිමය තත්ත්වය නිසියාකාරව පාලනය නොකලවිට එය නිදන්ගත විය හැකිය. නිදන්ගත ආතතිය ශාරීරික සෞඛ්‍යයට ප්‍රබල බලපෑමක් ඇති කළ හැකි අතර, අධි රුධිර පීඩනය, දුර්වල ප්‍රතිශක්තිකරණ ක්‍රියාකාරිත්වය සහ හෘද රෝග ඇතිවීමේ අවදානම වැඩි වීම වැනි ගැටළු වලට මග පාදයි. එලෙසම, එය මානසික සෞඛ්‍යයට ද සැලකිය යුතු ලෙස බලපාන අතර කාංසාව, මානසික අවපීඩනය සහ නින්දේ ආබාධ වැනි තත්වයන්ට දායක වේ. එබැවින් ආතතිය තත්ත්වය නිසියාකාරව පාලනය කිරීම වැදගත් බව පෙනීයයි.

ආතති කළමනාකරණය යනු පුද්ගලයන්ට ඔවුන්ගේ ආතති මට්ටම් පාලනය කිරීමට සහ අඩු කිරීම නම්වේ. ආතතිය ඇති කරන ප්‍රභවයන් හඳුනා ගැනීම, ආතති සාධක සමඟ ඵලදායී ලෙස කටයුතු කිරීම සඳහා ක්‍රියා කිරීමේ යාන්ත්‍රණයන් සංවර්ධනය කිරීම සහ ආතතිය ඇති කරන සාධක අවම කිරීම තුලින් ආතතිය පාලනය කිරීම සිදු කල හැක. ආතතිය කළමනාකරණය කිරීම කායික හා  මානසික සෞඛ්‍යය යන දෙකම පවත්වා ගැනීම සඳහා  ඵලදායී ලෙස ඉතා  වැදගත් වේ. ආතති කළමනාකරණයේ ප්‍රධානතම දෙය වන්නේ ආතතිය මුළුමනින්ම තුරන් කිරීම නොව එය පාලනය කර එහි හානිකර බලපෑම් අවම කර ගන්නේ කෙසේද යන්න ඉගෙන ගැනීමයි. ඵසේනම් ආතතිය පාලනය කර ගැනීමට උපකාර වන සාධක කෙරෙහි අවධානය යොමු කරමු .

1. ආතතියට හේතු නිවැරදිව හඳුනා  ගැනීම

මානසික ආතතිය ඵලදායි ලෙස කළමනාකරණය කිරීමේදී එයට හේතු සාධක සාර්ථකව නිර්ණය කිරීම ඉතා වැදගත් වේ. ඔබට ආතතිය ඇති වීමට හේතු වී ඇත්තේ කුමක් දැයි ඔබට පැහැදිලි අවබෝධයක් ලැබුණු පසු, ඔබට එම ගැටළු සෘජුව විසඳීමට හෝ  ඔබේ ජීවිතයට ඒවායේ බලපෑම අවම කිරීමට ක්‍රම සොයා ගැනීමට හැකියාව ලැබේ. 

නිදසුනක් ලෙස,  ඔබට ආතතිය ඇති වන්නේ රැකියාව නිසාවෙන් යන්න අවබෝධ කරගත් විට එය ආතතිය නිසි ලෙස කළමනාකරණය කිරීමට උපකාරීවේ.

2. නිතිපතා  ව්‍යායාම කිරීම

ශාරීරික ක්‍රියාකාරකම්වල යෙදීම ප්‍රබල ආතතිය පාලනය කිරීමේ ප්‍රධාන ක්‍රමවේදයකි. එය ආතතියෙන් ගොඩනඟන ලද ශක්තිය සහ ආතතිය විසුරුවා හැරීම සඳහා ඵලදායී ක්‍රමවේදයක් ලෙස ක්‍රියා කරයි. අප ආතතියට පත් වූ විට, අපගේ ශරීර උද්දීපනය වීමේ ඉහළ මට්ටමක පවතින අතර, ව්‍යායාම මගින් අතිරික්ත ආතති හෝමෝන පරිවෘත්තීය කිරීමට මාධ්‍යයක් සපයයි, අපගේ ශරීරය සහ මනස සන්සුන්, වඩාත් ලිහිල් තත්වයකට ප්‍රතිස්ථාපනය කරයි.

ශාරීරික වෙහෙස අපගේ ශරීරයේ ආතති හෝමෝන මට්ටම අඩු කිරීමට පමණක් නොව, ස්වභාවික මනෝභාවයන් එන්ඩොර්ෆින් නිෂ්පාදනය උත්තේජනය කරයි. මීට අමතරව, ශාරීරික ක්‍රියාකාරකම් සඳහා නිතිපතා සහභාගී වීමෙන් සමස්ත ශාරීරික සෞඛ්‍යය සහ යහපැවැත්ම වැඩිදියුණු කළ හැකි අතර එමඟින් ආතතියේ භෞතික බලපෑම් වලට ඔරොත්තු දීමේ හැකියාව වැඩි කළ හැකිය.

3. සිහිකල්පනාව සහ ලිහිල් කිරීමේ ක්‍රම පුරුදු කිරීම.

භාවනාව, යෝගා සහ ගැඹුරු හුස්ම ගැනීමේ අභ්‍යාස වැනි පුරුදු මගින් විවේකයක් සහ විවේකයක් ඇති කිරීම මගින් ආතතිය මට්ටම් සැලකිය යුතු ලෙස අඩු කළ හැකිය. සිහිය, ශරීරයේ ආතති ප්‍රතිචාරයට එරෙහිව ක්‍රියාකරයි.. මෙම ශිල්පීය ක්‍රම මගින් මනස සන්සුන් කිරීම සහ හෘද ස්පන්දන වේගය වැඩිවීම සහ කෝටිසෝල් නිෂ්පාදනය වැඩි කිරීම වැනි ආතතියේ භෞතික විද්‍යාත්මක බලපෑම් අඩු කිරීම කෙරෙහි අවධානය යොමු කරයි.

භාවනාව මගින් විවේකී දැනුවත්භාවයේ ගැඹුරු තත්වයක් දිරිමත් කරයි, ක්ෂණික ආතතීන්ගෙන් මානසික වෙන්වීමක් සහ සාමයේ හැඟීමක් ප්‍රවර්ධනය කරයි. යෝග අභ්‍යාස පාලනය සහ භාවනාව සමඟ ශාරීරික ඉරියව් ඒකාබද්ධ කරයි, ශාරීරික නම්‍යශීලීභාවය සහ මානසික ඔරොත්තු දීමේ හැකියාව යන දෙකම වැඩි දියුණු කරයි. ගැඹුරු හුස්ම ගැනීමේ අභ්‍යාස, parasympathetic ස්නායු පද්ධතිය උත්තේජනය කිරීමෙන්, හුස්ම ගැනීම සහ හෘද ස්පන්දනය මන්දගාමී කිරීමට උපකාරී වේ. මෙම පිළිවෙත් ආතතියේ රෝග ලක්ෂණ වලින් ක්ෂණික සහනයක් ලබා දීම පමණක් නොව, නිතිපතා පුහුණු වන විට, දිගුකාලීන ආතති කළමනාකරණය සහ සමස්ත යහපැවැත්ම වැඩිදියුණු කිරීමට හේතු විය හැක.

4.කාල කළමනාකරණ කිරීම 

ඔබ කාලය කාර්යක්ෂමව කළමනාකරණය කිරීමෙන් ආතතිය සැලකිය යුතු ලෙස අඩු කර ගත හැකිය. එය ඔබගේ කාර්යයන් සහ වගකීම් වලින් යටපත් වී ඇති බවක් දැනෙනවාට වඩා ඒවා පාලනය කිරීමට ඔබට ඉඩ සලසයි. හොඳ කාල කළමනාකරණය මඟින් ඔබට කාර්යයන් සඳහා ප්‍රමුඛත්වය දීමට, නිසිලෙස කාලසීමාවන් සැකසීමට සහ එක් එක් කාර්යය සඳහා නියමිත කාලය ඉක්මවා නොයෑමට ඉඩ ලබා දේ.

එලෙසම, ඵලදායී කාල කළමනාකරණය බොහෝ විට ඵලදායිතාව සහ කාර්යක්ෂමතාව වැඩි දියුණු කිරීමට හේතු වන අතර, ඔබට ජයග්රහණය සහ පාලනය පිළිබඳ හැඟීමක් ලබා දෙයි. මෙම සියල්ල තුලින් ආතතිය සමනය කිරීමට උපකාරී වේ.

5.සෞඛ්‍ය සම්පන්න ජීවන රටාවකට හුරුවීම.

මානසික ආතතිය පාලනය කිරීමේදී සෞඛ්‍ය සම්පන්න ජීවන රටාවක් පවත්වා ගැනීම ඉතා වැදගත් වේ. මෙයට පෝෂ්‍ය පදාර්ථ වලින් පොහොසත් සමබර ආහාර වේලක්, නිතිපතා ශාරීරික ක්‍රියාකාරකම්, ප්‍රමාණවත් නින්දක් සහ දුම්පානය හෝ අධික ලෙස මත්පැන් පානය වැනි හානිකර පුරුදුවලින් වැළකී සිටීම ඇතුළත් වේ.

පෝෂ්‍යදායී ආහාර ශරීරයට ක්‍රියාකාරී ලෙස ක්‍රියා කිරීමට අවශ්‍ය ශක්තිය සහ පෝෂ්‍ය පදාර්ථ ලබා දෙන අතර ව්‍යායාම ආතතියෙන් ගොඩනඟන ලද ශාරීරික ආතතිය අඩු කිරීමට උපකාරී වනවා පමණක් නොව, ස්වාභාවික මනෝභාවය වැඩි කරන්නන් වන එන්ඩොර්ෆින් නිදහස් කරයි. සංජානන ක්‍රියාකාරකම් සහ චිත්තවේගීය නියාමනය සඳහා ප්‍රමාණවත් නින්දක් අත්‍යවශ්‍ය වේ, මේ දෙකම ආතතියෙන් සැලකිය යුතු ලෙස බලපෑ හැකිය.

මීට අමතරව, මානසික ආතතිය අඩු කිරීමට දායක වන සෞඛ්‍ය සම්පන්න ජීවන රටාවක වැදගත් අංගයන් වන සිහිය සහ විවේකී ශිල්පීය ක්‍රම සමඟ විනෝදාංශ සහ සමාජ ක්‍රියාකාරකම්වල නිරත වේ. මෙම ක්‍රමවේද වලට ප්‍රමුඛත්වය දීමෙන් පුද්ගලයන්ට තම ආතතිය වඩාත් ඵලදායී ලෙස කළමනාකරණය කිරීම පමණක් නොව ඔවුන්ගේ සමස්ත යහපැවැත්ම සහ ජීවන තත්ත්වය වැඩිදියුණු කළ හැකිය.

අවසාන වශයෙන්, අපගේ නවීන, වේගවත් ලෝකයේ ආතති කළමනාකරණය අත්‍යවශ්‍ය බව අප දන්නා කරුණකි. එය ආතතිය දුරු කිරීම ගැන නොව, එය ඵලදායී ලෙස කළමනාකරණය කරන්නේ කෙසේදැයි ඉගෙන ගැනීමයි.

ආතති කළමනාකරණය යනු කුමක්ද යන්න මෙන්ම ආතතියට මුහුණ දීමේ හැකියාව වැඩිදියුණු කරන විවිධ ශිල්පීය ක්‍රම පිළිබඳව මෙම ලිපියෙන් යම් අවබෝධයක් ලැබෙනු ඇතැයි අපි බලාපොරොත්තු වේ.

Leo Dulasha Thanuli

First Year

Faculty of Arts

වප් පුන් පොහෝ දිනය

  වප් පුන් පොහෝ දිනය අසිරිමත් බෞද්ධාගමික සිදුවීම් රැසක් සිදුවුනු වැදගත් පොහෝ දිනයකි. මහා පවාරණය, දේවාවරෝහණය, සාරිපුත්ත තෙරණුවෝ ප්‍රඥාවෙන් අග...