Thursday, December 28, 2023

නත්තලේ රස බදුන


සාමය සතුට පිරි සුභ ම සුභ නත්තලක් වේවා!

නත්තල යනු සෑම විටම රස අංකුර සදහා මංගලයකි.ඒබැවින් නත්තල් මේසය පවුල සංතෘප්ත කිරීම පමණක් නොව,නව ජීවිතයක ආරම්භය බහුලත්වය සංකේතවත් කරනු ලබයි.විවිධ රටවල සාම්ප්‍රධායික නත්තල් කෑම වර්ග විවිධාකාර වේ.

ඒ අනුව පුරාණ කාලයේ සිට නත්තල් සැමරීම රුසියාවේ ඉතා වැදගත් විය.මන්ද ක්‍රිස්තූන් වහන්සේගේ උපත පිළිබද දීප්තිමත් නිවාඩු දිනයට පෙර දින 40ක් නිරාහාරව සිටීමයි.ශරීරයට නැවත අධික ආහාර පුරුදු කර ගත හැකි අතර උත්සව ආහාර වේල සැහැල්ලු කෑම වලින් ආරම්භ වූයේ එබැවිනි.තිරිගු ධාන්‍ය වර්ග ,සහල් ඇට වර්ග,මී පැණි සහ මුද්දරස්පලම් වර්ග ආහාරයට එකතු කරනු ලබයි.

බටහිර යුරෝපීය රටවල මිහිරි බේතින් දීසි විශේෂයෙන් නත්තල් වට්ටෝරු වල ලක්ෂණයකි.නත්තල් කප්කේක් වට්ටෝරු සහ නත්තල් රසකැවිලි ඉතා ජනප්‍රියයි.ආදරණීයන් සහ විශේෂයෙන් කුඩා ළමුන්  සතුටු කිරීම සදහා නත්තල් ජින්ජර් බ්‍රිරෙඩ් කුකීස් වැදගත්ය.තවද ලංකාවේ කෑම අතර මස් වර්ග,වයින් වර්ග සහ සුප් වර්ග කැම මේසයේ ඉඩක් ගනු ලබයි.

නත්තල් සැදෑවේ ලෙන්ටන් මේසයක් සහ ඊළග දවසේ ත්‍යාගශීලි කෑම මේසයක් සකසයි.එහිදී,

  • ·         මාළු  කෑමක් මේසය මත තැබීම - පුරාණ කිතුනුවන් සිහිපත් කිරීම
  • ·         ඇස් වල කදුළු,බේක් කළ මාළු - එකමුතුකමේ සංකේතය
  • ·         මේසය මත ආහාර වර්ග 13ක් තිබීම - ක්‍රිස්තූන් සහ ප්‍රීතියන් 12 සංකේතවත් කරයි

ඹ්ට්ස් සාමාන්‍යයෙන් නත්තල් සැමැරුමේ සංකේතයයි.අලංකාර මේසය රෙද්ද මත පිදුරු මිටියක් තැබීම සිරිතක් විය.රුසියානු කලාපයේ බෙත්ලෙහෙමේ ළදරු ක්‍රිස්තූන්ගේ උපත සිහිපත් කරයි.

මෙලෙස ස්පාඤ්ඤය,ප්‍රංශය,ඉතාලිය,ජර්මනිය,එංගලන්තය හා රුසියාව ආදී ලෙස රටවල උත්සවශ්‍රීයෙන් පළතුරු වර්ග,මාංශ වර්ග,ධාන්‍ය වර්ග,කිරි වර්ග,වයින් වර්ග හා කෘත්‍රීම ආහාර වලින් පිරි රසබර නත්තල් කෑම මේසයක් දැක ගත හැකිය.

නත්තල යනු දීම මත සමරන උත්සවයක් නිසාවෙන් කෑමෙන් බීමෙන් පොහොසත් වන්නේ සාමයේ සතුට ත්‍යාගශීලිබව යළි යළිත් මතක් කරමිනි

Leo Imalsha Shayani

First Year

Faculty of Arts

නත්තල් ගීතිකා


 සාමයේ පණිවුඩය ලොවට දායාද වූ ජේසු බිලිඳාගේ උපත සමරන අසිරිමත් නත්තලේ සෑම අංගයකටම පාහේ ලැබෙන්නේ සුවිශේෂී ස්ථානයකි.ඒ අතරින් නත්තල් ගීතිකා වලට ලැබෙන්නේද ප්‍රමුඛ තැනකි.

ක්‍රිස්තුස් වහන්සේගේ උපත සමරන ප්‍රීතිමත් ආගමික ගීත නත්තල් කැරොල් ලෙස අර්ථ දැක්වේ.නත්තල් කැරොල් ගායනය යුරෝපයෙන් ආරම්භ වී ඇති අතර වර්තමානයේ කැරොල් ගීත වලට සමාන ගීතිකා අතීතයේදී ගායනා කර තිබේ. අද මෙන් නත්තල් සමයේදී විශේෂයෙන්ම ඒවා ගායනා කර නැති අතර එකල එම ගීතිකා ඍතු හතරේදීම ගායනා කළ බවත් සදහන් වේ.ඊට අනුකූලව යමින් වර්තමානයේ නත්තල් කැරොල් නිර්මානය වී ඇති බව බොහෝ දෙනාගේ මතයයි.

129 දී රෝමානු බිෂොප්වරයෙකු රෝමයේ නත්තල් දේව මෙහෙයකදී "දේවදූතයන්ගේ ගීතිකාව" නම් ගීතයක් ගායනා කළ යුතු බව පවසා ඇති අතර ඉක්බිතිව යුරෝපය පුරා සිටි නිර්මාපකයින් නත්තල් කැරොල් ලිවීමට පටන් ගෙන තිබේ. නමුත් සෑම කෙනෙකුටම  නොතේරෙන භාෂාවක් වූ ලතින් භාෂාවෙන් ලියා ගායනා කළ නිසා බොහෝ දෙනෙක් ඒවාට කැමති වී නැත.

හතරවන සියවසේ සිටි ශාන්ත හිලරි විසින් ලතින් බසින් නිර්මාණය වූ ප්‍රථම නත්තල් ගීතිකාව වන jesus,light of all the nations (ජේසුස්, සියලු ජාතීන්ගේ ආලෝකය) යන ගීතිකාව ලියා ඇති අතර ඉංග්‍රීසි බසින් ලියැවුනු නත්තල් කැරොල් මුල්වරට දක්නට ලැබී ඇත්තේ 1929දී ෂ්‍රොප්ෂයර් දේව ගතිවරයෙකු වූ ජෝන් අවුඩිලේගේ කෘතියකය.

 නත්තල් කැරොල් ගායනා කරන්නේ එය ජේසුස් ක්‍රිස්තුස් වහන්සේගේ උපත පිළිබඳ කතන්දර කීමේ මාර්ගයක් ලෙසත් උන්වහන්සේගේ උපතේ ප්‍රීතිය, භක්තිය හා විශ්මය ප්‍රකාශ කිරීමේ මාර්ගයක් ලෙසත්ය.නත්තල් ගීතිකාවල තනු හා පද රචනය බොහෝ විට ප්‍රීතිය,ආදරය හා සාමයේ පණිවිඩවලින් පිරී තිබේ. 

අද දක්නට ලැබෙන ජනප්‍රිය නත්තල් කැරොල් ගීතිකා වලට උදාහරණ ලෙස,

• Holy Night…

•Silent Night…

•In the Bleak Mid-Winter...

Hark! ...

O Come All Ye Faithful. ...

O Come, O Come Emmanuel. ...

Coventry Carol…ආදිය දැක්විය හැකිය.

සාමයේත් ප්‍රේමයේත් වටිනාකම් පිලිබද පනිවුඩය ලොව පුරා ගෙනයන  නත්තල් කැරොල්  ප්‍රීතිමත් නත්තලක අසිරිය පෙන්වාදෙන සුවිශේෂි අංගයක් ලෙස අවසන් වශයෙන් පෙන්වා දිය හැකිය.

Leo Madhavi Maheshika

First Year

Faculty of arts

Wednesday, December 27, 2023

ජේසු බිළිඳුන්ගේ උපතේ කතාව.


ඔගස්ටස් සීසර් අධිරාජ්‍යාගේ පාලනයට නතුව පැවැති රෝමය තුල කාරුණික දිවියක් ගත කළ මරියානම් යුවතියක් වාසය කර ඇත. විවාහ ගිවිසගෙන සිටියද විවාහ වී නොසිටි ඇය දෙවියන් වහන්සේගේ වරප්‍රසාදයෙන් පුතකු පිළිසිඳගෙන ඇත. ඔහුට ජේසුස් යන නාමය තබන ලෙස දේවදූතයන් විසින් ඇයට පවසා ඇත. මේ අතර ඇය ගිවිසගෙන සිටි ජෝසප් නොහොත් ජුසේ තුමන්ට දේවදූතයෙකු විසින් මෙය පැහැදිලි කර දීම නිසා ඔහුද දේව කැමැත්තට අනුව දේව දරුවා රක්ෂා කිරීමට කැප වී ඇත. 

මෙලෙස කාලය ගෙවීයත්ම සීසර් අධිරාජ්‍යයා විසින් ජන සංගණනයක් සඳහා සියලු දෙනා තම තමන්ගේ නුවරවලට යායුතු බව පවසා ඇත. එබැවින් මෙම ජෝසප් සහ මරියා දෙපලට බෙත්ලෙහෙම් නුවර බලා යාමට සිදුවිය.  දරුගැබ නිදහස් වීමට කාලය ආසන්නව තිබුණද රාජ අණ කඩ කළ නොහැකි නිසා ඔවුන් ගමන පිටත්ව ඇත.

බෙත්ලෙහෙමට ළඟාවත්ම රෑ බෝවීම නිසා රාත්‍රී නවාතැන් ගැනීමට තැනක් සෙවූවද සියලු තානායම් මිනිසුන්ගෙන් පිරී ගොස්ය. අවසන ගවමඩුවක් රාත්‍රී නවාතැන ලෙස තෝරා ගැනීමට ඔවුන්ට සිදුවිය. එදින අධික සීතලෙන් පිරි  නිසංසල රාත්‍රියක් විය. එම රාත්‍රියේ ගවමඩුව තුළ මරියා විසින් පුතෙකු බිහි කර ඇත. ඒ අතර තම බැටළුවන් රකිමින් ගිනි මැලයක් වටා රොක්ව සිටි එඬේරන්ට දේවදූතයෙකු දර්ශනය වී "ඔබලාට ගැලවුම්කාරයෙක් උපන්නා" යැයි පවසා ඇත. දේවදූතයා පැවසූ මග සලකුණු ඔස්සේ ගිය එඬේරන්ට ජේසු බිළිඳා දැක ගැනීමට හැකි විය. එදින රාත්‍රියේ කෙදිනක හෝ නුදුටු තාරකාවක් පායා තිබෙන දුටු ශාස්ත්‍රඥයන් පවා එහි අරුත වටහාගෙන ඔවුන්ගේ ගැලවුම්කරු සොයා පැමිණ ඇත. 

මේ අයුරින් සියලු දනන් සතුටු වන මෙම පුවත තුඩින් තුඩ රැව් දෙන්නට විය. දෙවියන් විසින් මවන ලද මිනිසුන්ගේ නොනැවතුණු පව්කාර දිවියෙන් මුදවා යහමගට යොමු කිරීමේ අදහසින් සාමයේ පණිවිඩය රැගෙන දයාව, කරුණාව, මානව හිතවාදී ගුණාංගයන් සියලුදෙනා වෙත පතුරුවාලීම සඳහාම දේවපුත්‍රයකු මෙලොවට ජනිත වීම මේ ආකාරයෙන් සිදුවිය.

Leo Nisansala Pathirana

First Year

Faculty of Arts

නත්තලේ මූල ප්‍රභවයෝ මිත්‍යාදෘෂ්ටික ගෝත්‍රික චාරිත්‍ර කරා දිව යනවාද?

 


 සාමයේ පණිවිඩය රැගෙන පැමිණි ජේසු බිලිදාගේ උපත සිහිකරමින් සකල ලෝකවාසී කිතුනු බැතිමතුන් විසින් මහත් හරසරින් යුතුව දෙසැම්බර් 25 වන දින නත්තල සමරනු ලබයි. කිතුනු දේවස්ථාන වල ප්‍රධාන දේව මෙහෙයන් ශුද්ධ වූ පියතුමන්ලා විසින් මහත් භක්තියෙන් යුක්තව සමරනු ලබන අතර ජීවිතයේ සැබෑ අරුත පැමිණි රැගෙන ස්වාමි දරුවාගේ පණිවිඩය මතක් කිරීම, දුප්පතුන්ට උදව් කිරීම, සතුට, සහයෝගය, සමාව දීම වැනි ගුණධර්ම නැවත මතක් කිරීමට නත්තල ඉඩකඩ සපයයි. 

     මෙහිදී ප්‍රධාන වශයෙන් නත්තල් උත්සවයේ ප්‍රභවය පිළිබඳ පවතින ලේඛනගත තොරතුරු, ජනප්‍රවාද සහ පුරාවෘත්තයන් ගැන විමසමින් එහි මූලාරම්භය කොතෙක් දුරට වෙනත් ආගමික පාර්ශ්වයන් හා සහ සම්බන්ධ වන්නේ ද? ඒවා මොනවාද? ඒවා අද්‍යතනය දක්වා ජනගත වූයේ කෙසේද? යන්න පිළිබඳ කෙටි විමසීමක් කිරීම මෙහිලා අපේක්ෂිතය. 

     වර්තමානයේ පවතින බොහෝ ආගමික උත්සවයන්හි මූලයෝ විමසීමේදී ඒවා ප්‍රධාන භූමිකාවෙන් පරිබාහිරව වෙනත් යම් යම් දේ සමග බැඳී පවතින බව අසත්‍යයක් නොවේ. නත්තල පිළිබඳ මූලාරම්භය සෙවීම මතභේදකාරී සහ සංකීර්ණ වන අතර විවිධ ලේඛන හා විවිධ සම්ප්‍රදායන් නිසා පැටලිලි සහගත තත්ත්වයක් උද්දීපනය කරයි. නත්තල ප්‍රධාන වශයෙන් සමරනු ලබන්නේ ජේසුස් ක්‍රිස්තුස් වහන්සේගේ උපත පදනම් කරගෙන වන නිසා  නත්තලේ ආදි මූලයන් සෙවීමට පෙර උපත පිළිබඳ සෙවීම වටී. දෙසැම්බර් 25 වන දින ජේසුස් වහන්සේගේ උපන්දිනය ලෙස නියම කිරීමේ නිශ්චිත මූලාරම්භය අපැහැදිලි වන අතර අලුත් ගිවිසුම මේ සම්බන්ධයෙන් නිශ්චිත ඉඟි ඉදිරිපත් නොකරයි. ක්‍රිස්තුස් වහන්සේගේ උපත දෙසැම්බර් 25 ලෙස සඳහන් වන පැරණිතම සාක්ෂිය "The Chronograph of 354" බව කියැවෙයි. නත්තල් උත්සවේ වාර්ෂික නිවාඩුවක් හෝ මංගල්‍යයක් ලෙස සැමරීමක් ගැන මෙහි සඳහන් වන බව පැවසෙන අතර ක්‍රි.ව. 336 දී රෝමයේදී ලියා ඇති බව කියැවේ. නමුත් මුල් කාලීන ක්‍රිස්තියානි දේවධර්මාචාර ලේඛකයකු වූ Irenaeus ගේ ලයිස්තුවල පවා නත්තල ගැන සඳහන් නොවේ. ඊට ප්‍රථමයෙන් එය මාර්තු ජනවාරි හෝ ජූනි මාසය යැයි පිළිගෙන ඇති අතර කෙසේ වෙතත් හතරවන සියවසේදී පල්ලිය විසින් දෙසැම්බර් 25 ලෙස පිළිගෙන ඇත. 

     මෙහි ඇති ගැටලුව වන්නේ එවකට සමකාලීන ලෝකය හා සැසඳීමේදී නත්තල් දිනය ඒ ආකාරයටම රෝමධිරාජ්‍යයේ සූර්යයාගේ උපත හා සම්බන්ධ වන බැවිනි. දෙසැම්බර් 25 වන දින "died invicti nati" (අපරාජිත සූර්යයාගේ උපත) හා සම්බන්ධ වෙයි. මුල්ම පල්ලිය මිථ්‍යාදෘෂ්ටික විශ්වාසයන් ( මෙහිදී මිථ්‍යාදෘෂ්ටිකයන් ලෙස හඳුන්වනු ලබන්නේ ක්‍රිස්තියානි නොවන යන අර්ථයෙනි. මෙයට බහු දේවවාදී රෝමවරු, ස්කැන්ඩිනේවියානු නෝරස් ජනයා හෝ බ්‍රිතාන්‍ය දූපත්වල පැරණි කෙල්ට්වරුන් ඇතුළත් විය හැක.) හා පිළිවෙත් වලින් නිශ්චිතව වෙන්කර හඳුනා ගැනීම දුෂ්කරවන අතර බොහෝ කිතුනු ලේඛකයන් බොහෝ විට සූර්යයාගේ නැවත ඉපදීම හා ක්‍රිස්තුස් වහන්සේගේ උපත අතර සම්බන්ධයක් ඇති කළේය. 09 සියවසේදී නත්තල විශේෂ පූජනීයත්වයෙන් හා වැදගත්කමකින් යුක්තව සමරා ඇති අතර අනෙකුත් වැදගත් දිනයන් වන මහා සිකුරාදා හා පාස්කු දිනය ආදියට වැදගත්කමක් ලබාදී නැත.

    නැගෙනහිර යුරෝපය, ඊසාන දිග අප්‍රිකාව, බටහිර ආසියාව ආදී නැගෙනහිර ප්‍රදේශයේ ඇතැම් රටවල් ජේසුස් වහන්සේගේ උපත ජනවාරි 06 දින "එපිෆනි" උත්සවයට සමගාමීව සමරා ඇත. පැරණි ජූලියෙන් දින දර්ශනයේ දෙසැම්බර් 25 ග්‍රෙගරියානු  දින දර්ශනයෙන් ජනවාරි 07ට  අනුරූප වීමද ගැටලුවකි. කෙසේ වෙතත් උත්සවයක් ලෙස නත්තල ආරම්භ වීම පිණිස යුරෝපීය මිත්‍යා දෘෂ්ටික චාරිත්‍ර හෝ උත්සවයන්, ඇතැම් ගෝත්‍රික චාරිත්‍රයන් හා යම් සම්බන්ධයක් පවතින්නට ඇති බව පෙනී යයි. එය බොහෝවිට ශීත සූර්යාලෝකය සමඟ සමපාත වන අතර පූර්ව ක්‍රිස්තියානි අංගෝපාංග ඇතුළත් වෙයි. 

     පුරාණ රෝමයේ වැසියන් Saturnalia නම් සෙනසුරු දෙවියන්ට ගෞරව කිරීම පිණිස දෙසැම්බර් 17න් පටන් ගන්නා දින ගණනාවක් පුරා පවතින උත්සවයක් පවත්වා ඇත. දෙසැම්බර් 25 වෙනි දින එහි උච්චතම කාලයක් ලෙස සලකා ඇති අතර එය Brumalia ලෙස හඳුන්වා ඇත. රෝම සමාජ සම්මතයන් පවා උඩු යටිකුරු කරමින් සැණකෙළි පවත්වා ඇති අතර නිදහසේ තොප්පිය ඔවුන් පැළඳ සිටියහ.ඉටිපන්දම් දල්වා ඇත, තහනම් කැට සූදුවට පවා අවසර දී ඇත. ඉටි හෝ පිඟන් මැටි වලින් කළ කුඩා රූප තෑගි ලෙස හුවමාරු කර ඇති අතර බල කොටුවල හරක් මස්, පාන්, ආනයිනික වයින් හෝ මී පැණි, කුලුබඩු මිශ්‍ර ආහාර ගෙන ඇත. මෙම Santurnalia යම් අඳුරු පැත්තක් තිබෙන්නට ඇත. උත්සවය දින තිහක කාලයක් සඳහා රෝමානු වැසියෙකු වැරදි පාලනය අධිපතියා ලෙස තෝරා පත් කරගෙන ඇත. යුරෝපයේ මැද භාගයේ පසුකාලීන සැමරුම් වලට විශේෂයෙන් නත්තලට, අහිංසකයන්ගේ මංගල්‍යයන්ට, එපිෆනී ආදී සම්ප්‍රදායන්ට Saturnalia බලපෑම් කළ හැකි අතර නත්තලේ ආදි මූලයන් මේ තුළ ද පැවතිය හැක.

    එසේම රෝමයේ එම කාලය තුළම තවත් උත්සවයක් පැවති අතර එය පෙර සඳහන් කරන ලද අපරාජිත සූර්යයාගේ උපන් දින සැමරුමයි. දෙසැම්බර් 25 වැනි දින ඔරේලියන් අධිරාජ්‍යයා විසින් මෙය ප්‍රකාශයට පත් කර ඇති අතර ඉහළ පැලැන්තියේ පිරිමින් විසින් පමණක් සමරනු ලැබ ඇත. මෙහි සිත් ගන්නා සුළු කාරණා දෙකක් නම්, කිතුණුවන් ජේසුස් වහන්සේගේ උපත සැමරීමට මෙම දිනය තීරණය කිරීම සහ ජෙසුස් වහන්සේගේ එක් නාම පදයක් "යුක්තියේ සූර්යයා" වීමයි.

    Saturnalia ට හැර නත්තලට විශාල බලපෑමක් කළ තවත් උත්සවයක් වන්නේ Yule උත්සවයයි. වසර දහස් ගණනකට පෙර උතුරු යුරෝපයේ නෝර්ස් ජනතාව විසින් බොහෝ දුරට සමරනු ලැබ ඇති යූල් සම්ප්‍රදාය අද නත්තල් සම්ප්‍රදාය බවට හැඩගැසී ඇති බව සිතිය හැක. විශාල යූල් කඳන් වලට ගිනි තැබීම, හරක් මස් අනුභවය, යූල් ගස සැරසීම, වයින් පානය, රාත්‍රිය පුරාම දැල්වෙන ගින්න ආදී යූල්හි ඇතුම් ලක්ෂණ වර්තමාන නත්තලේ ද පවතී. එසේම ඔවුන් ස්වභාවධර්මයේ චක්‍ර නිරීක්ෂණය කිරීම සඳහා අලුයම වනතුරු අවදියෙන් සිට ඇත. Yule logs ආකාරයේ කේක් වර්තමාන නත්තල් උත්සවයේද පවතී. ඒවා පැරණි සම්ප්‍රදායෙහි නෂ්ටාවශේෂ ලෙස සිතිය හැක.

    එසේම මෙම කාලසීමාවේදී තවත් වැදගත් මිථ්‍යා ග්‍රීක දෙවියකු වන ඩයෝනිසස්ගේ උපන්දිනය සමරයි. මේ විනෝදාස්වාදයන්, මංගල්‍යයන්,බේබදුකම සහ ප්‍රීතිය ගෙන දෙනු ලැබීය. එසේම මෙම කාලයේදී ෆින්ලන්තය තුළ හිරු දේවතාවිය Beiwe සමරනු ලැබීය. ඇය ඇටකටු වලින් සාදන ලද යමක් මත ගමන් කරන බව කියනු ලබන අතර එය සුදු පැහැති මුවකු විසින් ඇදගෙන යන ලදී. එසේම පුරාණ ස්ලාව් ජාතිකයන් තම ආදරණීයන් උණුසුම තබා ගැනීම සඳහා ශීත ඍතුවේ මෙම දිනවලදී සුසාන භූමිවල සහ හරස් මාර්ගවල ගිනි දල්වා ඇත. මළවුන්ට ගෞරව කිරීම සහ ඔවුන් පෝෂණය කිරීම සඳහා උත්සවයන් සංවිධානය කර ඇත. මෙකී පිළිවෙත් නූතන නත්තල් අංගෝපාංග හා ඒකාබද්ධව ඇත. 

   එසේම නිවෙස්වල චිමිනිය හරහා නිවෙස් වලට රිංගා යන අද්භූත ජීවීන් ගැන යුරෝපීය පුරාවෘත්තයන් පවතී. ස්කොට්ලන්ත සහ ඉංග්‍රීසි ජනප්‍රවාද වලද ඒ  පිළිබඳව සඳහන් වන අතර මධ්‍යකාලීන යුගයේදී මායාකාරියන් ඔවුන්ගේ චිමිණි හරහා නිවෙස් වලට ඇතුල්වන බව මිථ්‍යා කතා පවතී. 

    එසේම මධ්‍යම යුරෝපීය රටවල ශීත කාලයෙහි පවතින ජනප්‍රිය පුරාවෘත්තයක් වන ක්‍රැම්පස් යනු එළුවකුගේ මුහුණක් සහ යක්ෂයෙකුගේ ශරීරයකින් යුත් අර්ධ යක්ෂයෙකි. ඔහු වැරදි දරුවන්ට දඬුවම් කරමින් වීදි පුරා හැසිරෙන බව කියැවේ. කතෝලික පල්ලිය ඔහුව තහනම් කිරීමට උත්සහ කලද ඔහු ශාන්ත නිකලස් කතාව සමඟ පසුව සම්බන්ධ වී ඇත. ශාන්ත නිකලස් හොඳ දරුවන්ට තෑගි තබමින් යන අතර ක්‍රෑම්පස් දඟකාරයින්ට අතු සහ පොළොවලින් පහර දෙමින් යන බව ජනප්‍රවාදයන්හි පවතී. 20 ශතවර්ශයේ අග භාගයේදී ඔස්ට්‍රියාවේ සහ ජර්මනියේ වැඩි වශයෙන් මෙය ජනප්‍රිය වී ඇත. 

    නත්තල ලෙසින් අද අපි සමරනු ලබන සුවිශේෂී ආගමික උත්සවයේ ආදි මූලයෝ මුල් කාලීන නිලීන චාරිත්‍ර විධි හා බැඳී පවතින බව සිතිය හැකි අතර මේ ගැන විමසීම ඉතාම මතභේදකාරී විය හැක. පරිබාහිර කරුණු හා සුසංයෝජනය වීමේදී ඇති ගැටළුව, මිථ්‍යා විශ්වාසයන්, ජනප්‍රවාද, පුරාවෘත්තයන් සමඟ මේවා සංකලනය වී ඇත. ප්‍රභවය කෙසේ වෙතත් වර්තමානය වන විට නත්තල කිතුණු බැතිමතුන්ට පමණක් සීමා නොවී බොහෝ දෙනා නිදහස සහ විනෝදය උපදවන සාමයට යුක්තියට මග පාදන සර්ව මානවහිතෛෂී සැමරුමක් වී අවසන්ය.

Leo Chathuranga Lakmal

First Year

Faculty of Arts


References

Melton, J. Gordon (2011). Religious Celebrations: An Encyclopedia of Holidays, Festivals, Solemn Observances, and Spiritual Commemorations [2 volumes]

English, Adam C. (October 14, 2016). Christmas: Theological Anticipations. Wipf and Stock Publishers. pp. 70–71. ISBN 978-1-4982-3933-2.

Melton, J. Gordon (2011). Religious Celebrations: An Encyclopedia of Holidays, Festivals, Solemn Observances, and Spiritual Commemorations [2 volumes]

English, Adam C. (October 14, 2016). Christmas: Theological Anticipations. Wipf and Stock Publishers. pp. 70–71. ISBN 978-1-4982-3933-2.

Roy, Christian (2005). Traditional Festivals: A Multicultural Encyclopedia. Santa Barbara, California: ABC-CLIO. p. 146. ISBN 978-1-57607-089-5. Archived from the original on January 11, 2014. Retrieved February 3, 2012.

http://edition.cnn.com/EVENTS/1996/christmas/history.html

https://www.britannica.com/topic/Feast-of-Fools

https://www.english-heritage.org.uk/christmas/the-history-of-christmas/

https://www.history.com/topics/christmas/history-of-christmas

https://www.bbc.com/reel/video/p0dl578j/the-astonishing-pagan-origin-of-christmas

http://edition.cnn.com/EVENTS/1996/christmas/history.html

https://www.britannica.com/topic/Feast-of-Fools

https://www.english-heritage.org.uk/christmas/the-history-of-christmas/

https://www.history.com/topics/christmas/history-of-christmas

https://www.bbc.com/reel/video/p0dl578j/the-astonishing-pagan-origin-of-christmas

Tuesday, December 26, 2023

බෙත්ලෙහෙමෙහි තාරකාව


ක්‍රිස්තියානි සම්ප්‍රදාය අනුව බෙත්ලෙහෙම් තරුව යනුවෙන් හැඳින්වෙන නත්තල් තරුව, ලෝකවාසීන්ට අමුතු දෙයක් නොවේ. ජේසුතුමාගේ උපත සලකුණු කිරීමට මෙම තාරකාව පෑයූ බවට ක්‍රිස්තියානුවන්ගේ දැඩි විශ්වාසයයි.මෙහීදි ක්‍රිස්තියානි සම්ප්‍රදායට අනුව, ඉතා දීප්තිමත් තාරකාවක් නැඟෙනහිර අහස හරහා ගමන් කරමින්, ජේසුස් වහන්සේගේ උපත පිළිබඳ පුවත පැතිර ගියේය. ප්‍රඥාවන්තයන් තිදෙනා බෙත්ලෙහෙමේ උපන් ස්ථානයට ගෙන ගියේ මෙම තීව්‍ර දීප්තියයි.

මේ අනුව බොහෝ දෙනෙකුගේ තවත් විශ්වාසයක් නම් මෙම තාරකාව දිවැසි වැකියක් සම්පූර්ණ කිරීමක් බවය. බයිබලයේ එන මතෙව් සුබාරංචිය අනුව ශාස්ත්‍රවන්තයින් ජෙරුසලමේ හෙරොද් රාජසභාවට පැමිණි අතර ජුදයින්ගේ රජ උපත සලකුණු කළ තාරකාව පිළිබඳ හෙරෝද් රජුට සැලකරන ලදී.ජේසු උපන්දා අහසේ දිස්වූ විස්මිත තරුව පිළිබඳව බයිබලයේ මතෙව් සුබාරංචියේ දැක්වෙන්නේ මෙසේය.   

හෙරෝද් රජු දවස ජුදයේ බෙත්ලෙහෙමේදී ජේසුස් වහන්සේ උපන් කල පෙරදිගින් ශාස්ත්‍රවන්තයෝ ජෙරුසලමට අවුත් ජුදෙව්වරුන්ට රජව උපන් උතුමාණෝ කොතැන්හිද? අපි එතුමාණන්ගේ තාරකාව පෙරදිගදී දැක එතුමාණන්ට නමස්කාර කරනු පිණිස ආවෙමුයි කීහ. එපවත් ඇසූ හෙරොද් රජුද මුළු ජෙරුසලම් ජනතාවද කැළඹූහ. එකල ඔහු සෙනලාගේ සියලු නායක පූජකයන්ද විනය ධරයන්ද රැස්කරවා ක්‍රිස්තුස් වහන්සේ කොහේ උපදින සේක්දැයි ඔවුන්ගෙන් විචාලේය. 

(බයිබලය - මතෙව් සුබාරංචිය) 

මෙම හේතුවත් සමග බොහෝ දෙනෙකුගේ මතය වී ඇත්තේ ජේසු උපන්දා අහසෙහි පෑයූවේ තාරකාවක් බවයි.තවත් සමහරුන් පවසන්නේ එය ධූමකේතුවක් හෙවත් වල්ගා තරුවක් බවයි. එහෙත් නත්තලේ අසිරිය ගෙනෙන නත්තල් තරුව පිළිබඳව ඊට එහා ගිය විද්‍යාත්මක තත්ත්වයක් වර්තමානයේ හෙළි වෙමින් පවතී. මතෙව් සුබාරංචියේ සඳහන් ආකාරයට ප්‍රඥාවන්තයින් (රජවරු) තිදෙනාට ජේසු බිලිඳා සොයා ඒමට මඟ පෙන්වූ බෙත්ලෙහෙම් තාරකාව පිළිබඳ විස්තර සොයා ගැනීමට විද්‍යාඥයෝ බොහෝ කාලයක් තිස්සේ පර්​යේෂණ කළහ. එම පර්යේෂණවලින් ලද තොරතුරු අනුව ඔවුන් පවසන්නේ ජේසු උපන්දා අහසේ පායා තිබුණේ තාරකාවක් නොවන බවයි. ජේසුස් වහන්සේ වැනි සුවිශේෂි කෙනෙකු උපන්දා රෑ අහසේ දිස්වූයේ සුවිශේෂි සිදුවීමක් බව වැඩිදුරටත් ඔවුහු පවසති.   

මෙතෙක් ඉතිහාසයේ සඳහන් වාර්තා සහ බයිබලයේ සඳහන් තොරතුරු ක්‍රමවත්ව නව තාක්ෂණය උපයෝගී කර ගනිමින් ගණනය කිරීම් සිදුකරමින් නව අධ්‍යයනයක් සිදුකර ඇත. සිදුකළ එම අධ්‍යයනය අනුව එම විද්‍යාඥයන් පවසනු ලබන්නේ ක්‍රි.පූ. 6 වැනි සියවසේ අහසේ දිස්වූ මෙම ආලෝකය තරුවක් නොව මේෂ රාශිය සහ ග්‍රහලෝක කීපයක් සූර්යයා සමඟ එක පෙළට එක එල්ලයට පිහිටීමක් බවයි. එසේ පිහිටි ග්‍රහලෝක වන්නේ අප සෞරග්‍රහ මණ්ඩලයේ විශාලතම ග්‍රහයා වන බ්‍රහස්පති, පෘථිවිය සහ සඳය. මෙම ග්‍රහලෝක ත්‍රිත්වය සූර්යයා සමඟ එක එල්ලයට පිහිටි අවස්ථාවේදී දීප්තිමත් ආලෝකයක් අහසේ දිස්වී ඇත.මෙම පිහිටීම අභ්‍යවකාශයේ සිදුවූ ඉතාම විරල සිදුවීමක් බව මෙම පර්​යේෂණය සිදුකළ නාසා ආයතනයේ තාරකා විද්‍යාඥ ඇලෙක්ස් බොට් රොබින්සන් මහතා පවසයි.

ඒ කෙසේ වෙතත්, බෙත්ලෙහෙම් තාරකාව ස්වභාවික තාරකා සංසිද්ධියක් නොව විද්‍යාවෙන් පැහැදිලි කළ නොහැකි දෙයක් බවට යෝජනා කිරීමට සාක්ෂි තිබේ.පළමුව, බෙත්ලෙහෙමේ තාරකාව ශාස්ත්‍රඥයන්ට පමණක් පෙනෙන්නට තිබීමෙන් පෙන්නුම් කරන්නේ මෙය සාමාන්‍ය තරුවක් නොවන බවයි. එසේම, පෘථිවියේ භ්‍රමණය හේතුවෙන් ආකාශ වස්තූන් සාමාන්‍යයෙන් නැගෙනහිර සිට බටහිරට ගමන් කරයි, නමුත් බෙත්ලෙහෙමේ තාරකාව ජෙරුසලමේ සිට දකුණට බෙත්ලෙහෙම දක්වා ශාස්ත්‍රඥයන් මෙහෙයවීය. එපමණක්ද නොව, එය ඔවුන්ව කෙළින්ම ගෙන ගියේ ජෝසෙප් සහ මරියා නැවතී සිටි ස්ථානයට ඉහළින් නතර කරමිනි. එය කළ හැකි ස්වභාවික තාරකා සංසිද්ධියක් නොමැත.ඒ අනුව බෙත්ලෙහෙමේ තාරකාව හෙවත් නත්තල් තරුව හුදෙක් ස්වභාවික වල්ගා තරුවක්ම යැයි අර්ථකථනය කළ නොහැක.

Leo Tharushika Sewwandi 

Second year

Faculty of Arts

පාපයේ නගරය


🌋පුරාණ රෝමානු නගරයක් වන පොම්පෙයි    පාපයේ නගරය ලෙස හදින්වයි .මෙය  පිහිටා තිබුණේ නේපල්ස් නගරයට ගිනිකොන දෙසින්, දැන් ඉතාලියේ කැම්පානියා ප්‍රදේශයේ ය. එය වෙසුවියස් කන්දේ ගිනිකොන දෙසින් වූ අතර සර්නස් (නූතන සර්නෝ) නදියේ මුඛයෙන් උතුරට වන්නට ඇති ප්‍රාග් ඓතිහාසික ලාවා ප්‍රවාහයකින් සෑදුණු ස්තරයක් මත ඉදිකරන ලද්දකි.

🌋පොම්පෙයි නගරය ප්‍රසිද්ධ වන්නේ ක්‍රි.ව. 79 දී අසල පිහිටි ගිනි කන්දක් වන විසුවියස් ගිනි කන්දක් පුපුරා යාමෙන් එය විනාශ වී අවම වශයෙන් අඩි 19 (මීටර් 6) පමණ අළු සහ අනෙකුත් ගිනිකඳු සුන්බුන් වලින් වැසී ගිය බැවිනි. 16 වන ශතවර්ෂයේ අගභාගයේදී එහි නටබුන් සොයා ගැනීමට කටයුතු කර ඇති අතර මෙම නගරය සංරක්ෂණ යටද පියවර ගෙන ඇත . 

💀පුරාණ රෝමයට දකුණින් පිහිටි සමෘධිමත් නිවාඩු නිකේතනයක් වන පොම්පෙයි, ක්‍රියාකාරී ගිනි කන්දක් වන වෙසුවියස් කන්දේ සෙවණෙහි ඉතාලියේ වෙරළ තීරයේ පිහිටා තිබුණි. එහි වඩාත් ප්‍රසිද්ධ පිපිරීම සිදු වූයේ ක්‍රිස්තු වර්ෂ 79 දී පොම්පෙයි නගරය ගිනිකඳු අළුවලින් යුත් ඝන ස්තරයක් යට වැළලූ අවස්ථාවේදීය. 

🌋පොම්පෙයිහිදී අරුම පුදුම දේවල් 5 කි.

• ක්‍රිස්තු වර්ෂ 79දී විසුවියස් කන්ද පිපිරී පොම්පෙයි නගරය අඩි 20ක් පමණ අළු සහ ලාව වලින් යටවී වැළලී ගියේය.

• මිනිස් සිරුරු වල ප්ලාස්ටර් වලින් ඔතා තිබීම.

• පුරාණ ග්‍රැනයිට් පාශාන බහුලය.

• කල් තබා ගත් පාන් හමුවීම.

• පෞරාණික ආපනශාලා කාණුවකින් සෙයා ගත් ජිරාෆ් ඇට සැකිල්ල.

🌋පොම්පෙයි නගරය හැදුවේ කවුද?🤔

පොම්පෙයි, බොහෝ දුරට ග්‍රීක යටත් විජිතවාදීන් විසින් ආරම්භ කරන ලද කැම්පානියාවේ අනෙකුත් නගර මෙන් නොව, ඔස්කන්වරුන් විසින් ගොඩනගා ඇත, බොහෝ විට ක්‍රි.පූ. 9-8 වැනි සියවසේදී පමණ, දැනට පවතින සාක්ෂි 6 වැනි සියවසෙන් ඔබ්බට නොගියද. ලාවා තට්ටු මත නගරය සංවර්ධනය වූයේ සියවස් ගණනාවකට පෙරය. 

🌋පොම්පෙයි පාප නගරය ලෙස හඳුන්වන්නේ ඇයි? 🤷

එය ප්‍රචණ්ඩ තෘෂ්ණාවෙන් ප්‍රබෝධමත් වූ සහ තමන්ටම ආවේණික වූ පන්තියකට අයත් වූ පුද්ගලයින් ට පමනක් බලය පැවති  නගරයකි. බල ක්‍රීඩා, ලිංගික ආශාවන්, අසීමිත අභිලාෂය සහ නිර්මාණාත්මක ප්‍රතිභාව වීදිවල දැනෙන්නට විය, පල්ලි වල තරමක නිදහසක් පැවති අතර  ක්‍රිස්තු වර්ෂ 79 ඛේදජනක පිපිරීමෙන් ඉතිරි වු බිතුසිතුවම් වලින් නිර්නය  කළ හැකිය.

🌋පොම්පෙයි කී දෙනෙක් මැරුණාද?🤔

ක්‍රිස්තු වර්ෂ 79 දී විසුවියස් කන්ද පිපිරී ගිය විට එය සිදු කළ විනාශය පෙර නොවූ විරූ තරම්ය. පොම්පෙයි හි 2,000 ක් පමණ මිය ගිය අතර හර්කියුලේනියම් හි 300 ක් මිය ගිය බව දන්නා නමුත්, සමස්ත මරණ සංඛ්‍යාව 16,000 ක් පමණ විය හැකිය.

🌋පොම්පෙයි පාලනය කළේ කවුද?🤷

සැම්නයිට්වරුන් විසින් පාලනය කරනු ලැබුවද, පොම්පෙයි රෝම සීමාවට ඇතුළු වූ අතර, එය තුන්වන සැම්නයිට් යුද්ධයේදී සහ පිරස්ට එරෙහි යුද්ධයේදී පවා විනාශ නොවිනි. 

🌋පොම්පෙයි සොයාගත්තේ කවුද? 🧐

ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පී ඩොමිනිකෝ ෆොන්ටානා විසිනි.

පොම්පෙයි හි නටබුන් මුලින්ම සොයාගනු ලැබුවේ 16 වන සියවසේ අගභාගයේදී ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පී ඩොමිනිකෝ ෆොන්ටානා විසිනි.

හර්කියුලේනියම් 1709 දී සොයා ගන්නා ලද අතර, 1738 දී එහි ක්රමානුකූල කැණීම් ආරම්භ විය.

🌋පොම්පෙයිහි මළ සිරුරු කීයක් සොයා ගත්තාද?⚰️⚰️🧟

සිරුරු 1,150 ක්

එය සම්පූර්ණයෙන්ම සංරක්ෂණය කරන ලද පුරාණ නගරයක් වන අතර, සුන්බුන් තුළ ගොඩනැගිලි, පුරාවස්තු සහ මිනිස් සිරුරු දක්නට ලැබේ. පුරාවිද්‍යාඥයන් විසින් පොම්පෙයිගේ සුන්බුන්වලින් සිරුරු 2,000 න් 1,150 ක් සොයාගෙන ඇති අතර, Vesuvius ගිනි කන්දෙ ගොදුරු බවට පත් වූවන්ගේ අතීත ජීවිත සහ අවසාන අවස්ථාවන් පෙන්වයි. 

🌋පොම්පෙයි ඇතුළත ඇත්තේ මොනාද ? 🧐🤷

සියවස් ගණනාවක් පුරා කැල්සිකරණය වූ අළු වල මීටර් 6 ක් ගැඹුරට වළලනු ලැබූ අතර, විසුවියස් කන්දේ ගොදුරු වූවන්ගේ සිරුරු අළු ආරක්ෂිත කවචයක සංරක්ෂණය කර ඇත. මෙම සිරුරුවල සම සහ පටක අවසානයේ දිරාපත් වූ විට, ඔවුන් ඔවුන්ගේ අවසාන මොහොතේ නිශ්චිත හැඩයෙන් ඔවුන් වටා අළු තට්ටුවේ ආකාරයටම  තැන්පත් ව  තිබේ.

🌋අවම වශයෙන් අවුරුදු 55 ක් පමණ පැරණි පිරිමින් යැයි විශ්වාස කෙරෙන මෙම ඇටසැකිලි දෙක සොයාගෙන ඇත්තේ කැස්ටි අමන්ටි නොහොත් නිර්මල පෙම්වතුන්ගේ නිවසෙනි - එහිදී වර්ණවත් බිතුසිතුවම් සහ ධාන්‍ය සඳහා ඇඹරුම් ගල් වැඩ කළ කොටළුවන්ගේ ඇටසැකිලි අතීතයේ දී අනාවරණය වී ඇත. ප්‍රදේශය ගිනිකඳු ද්‍රව්‍යවලින් වැසී යාමට පෙර කඩා වැටුණු බිත්තිය වලිං සමන්විතය.

🌋පොම්පෙයිහිදී මියගිය ප්‍රසිද්ධ පුද්ගලයින් කවුද?🤷

මෙම විනාශකාරී ස්වභාවික ව්‍යසනය පොම්පෙයි, හර්කියුලේනියම් සහ ඔප්ලොන්ටිස් නගරවල එළිදරව් විනාශයට තුඩු දුන් අතර එය දහස් ගණනකගේ මරණයට හේතු විය. මෙම පුද්ගල යින්  අතර රෝම කතුවරයක වන ප්ලැනියස්  සහ නාවික හමුදාපති ප්ලිනි ද විය.

Leo Nadeesha Mayomi

First year

Faculty of Arts

Monday, December 25, 2023

වසංගත සූදානම පිලිබද ජාත්‍යන්තර දිනය


වසංගත රෝග වැළැක්වීමේ, සූදානමේ සහ හවුල්කාරීත්වයේ වැදගත්කම ඉස්මතු කිරීම සදහා අධ්‍යාපනය සහ දැනුවත් කිරිමේ ක්‍රියාකාරකම් හරහා ,උචිත ආකාරයෙන් සහ ජාතික සන්දර්භයන්ට සහ ප්‍රමුඛතාවන්ට අනුකූලව වාර්ෂිකව වසංගත සදහා සූදානම් වීම පිලිබද දෙසැම්බර් 27 වන දිනය වන අද දිනයේදී සිදු කෙරේ.

එක්සත් ජාතීන්ගේ මහා මණ්ඩලය සියලුම සාමාජික රටවල්, එක්සත් ජාතීන්ගේ පද්ධතියේ සංවිධාන ,සහ අනෙකුත් ගෝලීය , කලාපීය සහ උප කලාපීය සංවිධාන, රාජ්‍ය නොවන සංවිධාන, අධ්‍යන ආයතන, පුද්ගලයන් සහ අනෙකුත් අදාළ පාර්ශ්වකරුවන් ඇතුලුව පුද්ගලික අංශයට සහ සිවිල් සමාජයට වසංගත සූදානම පිලිබද ජාත්‍යන්තර දිනය සැමරීමට ආරාධනා කරයි.

වසංගත වලට ප්‍රතිචාර දැක්වීමේදී ජාත්‍යන්තර සහයෝගීතාවය සහ බහුපාර්ශ්වීකත්වය වැදගත් කාර්‍යභාරයක් ඉටු කරයි.වසංගත කළමනාකරණයේ සෑම අධියරකදීම සෑම පුද්ගලයෙකු, ප්‍රජාවක් සහ රාජ්‍යක්ම සහ කලාපීය ,ජාත්‍යන්තර සංවිධාන අතර හවුල්කාරීත්වයේ සහ සහයෝගීතාවයේ වැදගත්කම මෙන්ම මේ සම්බන්ධයෙන් ස්ත්‍රී පුරුෂ සමාජභාවය පිලිබද ඉදිරි දර්ශනයක් සළකා බැලීමේ වැදගත්කම අපි අවධාරණය කල යුතුය.

එක්සත් ජාතීන්ගේ පද්ධතිය විශේෂයෙන් ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානය වසංගත වලට ප්‍රතිචාර සම්බන්ධීකරණය කිරීමේදී එහි විධානයට අනුකූලව සහ බෝවන රෝග සහ වසංගතවල බලපෑම වැළැක්වීම,අවම කිරීම සහ ආමන්ත්‍රණය කිරීම සදහා ජාතික,කලාපීය සහ ජාත්‍යන්තර ප්‍රයත්නයන්ට සහය වීමේදී ප්‍රධාන කාර්‍යභාරයක් ඉටු කරයි.2030 න්‍යාය පත්‍රය ඉදිරියට ගෙනයාමේ ඉලක්කයට අනුකූල.

ලොකයේ සෞඛ්‍ය සේවකයන්ගෙන් බහුතරයක් සිටින් කාන්තාවන් විශේෂයෙන් ගෝලීය සෞඛ්‍ය අභියෝග වලට මුහුණ දීම සදහා රජයන්ගේ මූලික කාර්‍යභාරය සහ වගකීම සහ අදාල පාර්ශ්වකරුවන්ගේ දායකත්වය අප හදුනාගත යුතුය.

එක්සත් ජාතීන්ගේ සාමාජික රාජ්‍යන්,අවදානමට ලක්විය හැකි හෝ අවදානමකට ලක්විය හැකි අවස්ථාවලදී වසංගත ආසාදනයට වැඩිම ඉඩක් ඇති අය කෙරෙහි විශේෂ අවදානයක් යොමු කරමින් , ඇතුලත්,සමාන හා වෙනස් කොට සැලකීම්වලින් තොර සහභාගීත්වයක් සහතික කිරීමට කැපවී සිටිති.අවදානමට ලක්විය හැකි හෝ අවදානම් තත්ත්වයන් තුළ සිටින අය වෙත ලගා වීමට ඔරොත්තු දෙන සහ ශක්තිමත් සෞඛ්‍ය පද්ධතියක් තිබීම හදිසි අවශ්‍යතාවයකි.

ජාත්‍යන්තර අවධානයක් නොමැති අවස්ථාවක අනාගත වසංගත තීව්‍රතාවය සහ ගුරුත්වාකර්ෂණය අනුව පෙර ඇති වූ වසංගත අභිබවා යා හැකිය.වසංගත වැළැක්වීමට සහ ඒවාට ප්‍රතිචාර දැක්වීම සදහා ඵලදායි පියවරක් ලෙස ප්‍රාදේශීය , ජාතික,කලාපීය සහ ගෝලීය මට්ටමින් වසංගත රෝග පිලිබද දැනුවත් කිරීම ,තොරතුරු හුවමාරු කිරීම , විද්‍යාත්මක දැනුම සහ හොදම භාවිතයන්,ගුණාත්මක අධ්‍යාපනය සහ උපදේශන වැඩසටහන් විශාල අවශ්‍යතාවයකි.

එමෙන්ම වසංගත කළමනාකරණය සහ වළක්වා ගන්නේ කෙසේද,මූලික සේවාවන් නතර කිරීම වලක්වා ගන්නේ කෙසේද සහ ඉහල නැංවීම ලබා ගැනීම සදහා සූදානම් වීමේ මට්ටම ඕනෑම දෙයකට මුල්ම සහ වඩාත්ම ප්‍රමාණවත් ප්‍රතිචාර දැක්වීමද සිදු කල යුතුය.

Leo Poornima Nethmini

First year

Faculty of Arts

වප් පුන් පොහෝ දිනය

  වප් පුන් පොහෝ දිනය අසිරිමත් බෞද්ධාගමික සිදුවීම් රැසක් සිදුවුනු වැදගත් පොහෝ දිනයකි. මහා පවාරණය, දේවාවරෝහණය, සාරිපුත්ත තෙරණුවෝ ප්‍රඥාවෙන් අග...